Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking etter oljeskift


Anbefalte innlegg

Motoren min begynte å tikke etter skift av olje og oljefilter.. noen som hva dette kan skyldes?

I begynnelsen trodde jeg bare at oljen trengte å "sette seg", dvs nå alle deler av motoren, men nå har jeg kjørt ca 50km og den tikker fremdeles..

 

Bilen er en Audi 80 2,0E 1989 modell.

 

Og jada, jeg har peilet oljen opptil flere ganger, og etterfylt litt. Det er litt verre å se på pinnen nå som oljen er ny og lys på fargen, men det ser virkelig ut som om den er ca på max.

 

Noen gode forslag?

 

Oljen er mineralolje fra Biltema, 10W40.. samme som jeg har brukt tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen gode forslag?

 

Oljen er mineralolje fra Biltema

 

Ja, bytt til en helsyntetisk olje av god kvalitet. :thumbup:

 

Foreslår Mobil1, Castrol GTR 10w-50, Statoil Lazerway 5, alt.10w-50 etc.

 

Selv felleskjøpets helsyntetiske olje er et mye bedre alternativ enn den oljen du kjører på i dag.

 

(Bruk originalt oljefilter)

Endret av Piperenser
Lenke til kommentar

Vær grei folkens.. Jeg fyller ca. en liter olje i måneden, så jeg spanderer ikke helsyntetisk på den gamle vognen! ;)

 

Men som jeg nevnte, både olje og oljefilter er av samme type som er brukt før, altså Biltema. 10W40 Mineral.

 

Jaja, kanskje den gamle oljen rett og slett var blitt tykkere, og at det derfor tikker nå som det har blitt tynnere olje? Så lenge det er olje nok så bør det vel gå greit. Den stopper stort sett når den er varm, men ikke alltid.

 

Uansett, takk for gode forslag. Setter pris på det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er bilmekanikker og har hatt eit problem på nøyaktig samme bil ei gang før, skifta olje og filter (til ikkje biltema) og alle tikkelyder forsvant.

Ville prøvd det først.

Det kan selfølgelig vere andre ting som ventiler eller sånt.

Men om du mener det kom RETT etter olje+fiter skift så vilel eg begynt der.

Eg har vert borti 2 tilfeller før av samme karakter, den eine var som sagt på ein Audi 80

Som mange andre har sagt så er det ikkje viskositeten på olja som lager tikking her (10\40 olje) for det er ei veldig grei olje til disse bilene.

Endret av Docholliday
Lenke til kommentar
Vær grei folkens.. Jeg fyller ca. en liter olje i måneden, så jeg spanderer ikke helsyntetisk på den gamle vognen! ;)

 

Have it your way. Dersom du går tilbake i historikken på min bruker vil du se hva jeg mener om oljer.

Det er ikke tatt fra løse luften, som importør og forhandler av både biler og outboards de siste 30 år tar jeg smøremidler på alvor, og har brukt masse penger på kunnskaper derom.

 

Problemet på din bil er at oljen er for tykk til å strømme gjennom de trange kanalene på ventilmekanismen. og derfor slår ventilløfterne i bunn og lager ulyd.

Lenke til kommentar

Biltema har helsyntetisk olje som er såpass billig at det burde passe de fleste budsjetter...

(dette er en god olje, som har kommet godt ut på flere tester... google it...)

 

 

Når det gjelder tikking, er det mestsansynlig ventilene, som tideliggere nevnt.. Kan bytte løfere, og eventuelt ventilene men det koster mer enn det smaker...

 

Ta en QMI behandling.. Funker helt gull..

Endret av %Username%
Lenke til kommentar

Nå er det sånn at ikke en hver helsyntetisk olje er tingen heller. På eldre biler/motorer kan en syntetisk olje føre til høyere forbruk. Dette kommer av at pakninger osv. reagerer forskjellig på syntetisk og mineralolje.

 

Personlig bruker jeg Texaco eller Mobil W10/40 semi/halvsyntetisk olje på de gamle vrakene mine, med godt resultat. Når du kjøper denne på dunk, eller fat, er den ganske billig. God allround olje som det heter i produktbeskrivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...