Gå til innhold

dataspesialisten.no er det seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1103799&st=0

 

En liten tankevekker tatt fra den tråden:

 

"Jeg kontaktet dem tidligere i dag for å ordne opp. Orket rett og slett ikke å krangle videre med dem. Jeg tilbød dem samme pris som Amentio hadde på minnekortene når jeg sjekket priser et par dager før jeg kjøpte fra dem.

 

De godtok dette, og jeg betaler til deres konto i morgen differansen mellom hva jeg allerede har betalt dem og hva kortene ville kostet hvis jeg hadde kjøpt fra Amentio.

 

Men det var en ting som jeg stusset på. Når jeg tilbød dem å betale ville de veldig gjerne at jeg skulle komme til den fysiske butikken deres og betale kontant. De var faktisk villige til å la meg betale et par hundre kroner mindre hvis jeg tok med cash fremfor å betale til bankkontoen deres.

 

Lurer derfor litt på hvordan Dataspesialisten.no egentlig drives...."

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1103799&st=0

 

En liten tankevekker tatt fra den tråden:

 

"Jeg kontaktet dem tidligere i dag for å ordne opp. Orket rett og slett ikke å krangle videre med dem. Jeg tilbød dem samme pris som Amentio hadde på minnekortene når jeg sjekket priser et par dager før jeg kjøpte fra dem.

 

De godtok dette, og jeg betaler til deres konto i morgen differansen mellom hva jeg allerede har betalt dem og hva kortene ville kostet hvis jeg hadde kjøpt fra Amentio.

 

Men det var en ting som jeg stusset på. Når jeg tilbød dem å betale ville de veldig gjerne at jeg skulle komme til den fysiske butikken deres og betale kontant. De var faktisk villige til å la meg betale et par hundre kroner mindre hvis jeg tok med cash fremfor å betale til bankkontoen deres.

 

Lurer derfor litt på hvordan Dataspesialisten.no egentlig drives...."

 

 

da blir det nok en annen butikk ja. Mailet dem også om ting og tang, men de forsto ikke hva jeg spurte om.

 

 

Se under:

 

 

det kan jeg fikse hviken avd vil hente fra.

 

mvh

xxxxx

----- Original Message -----

From: "xxxxxxxxxxx" <xxxxxxxxx>

To: "xxxxxxxxxxx" <xxxxxxxxxxxxx>

Sent: Thursday, May 14, 2009 9:31 AM

Subject: SV: nokia 5800 red uten abb

 

 

Men har dere samme priser som på nettet som i butikken????

 

 

 

Hilsen

 

xxxxxxxxxxxxxxx

 

> From: xxxxxxxxxxxx [xxxxxxxxxxx]

> Sent: 2009-05-14 09:24:40 CEST

> To: xxxxxxxxxxxxx [xxxxxxxxxxxxx]

> Subject: Re: nokia 5800 red uten abb

>

> hei den er uten abb.

>

> mvh

> xxxxxxx

> ----- Original Message -----

> From: "Jxxxxxxxxxxx" <xxxxxxxxxxx>

> To: <xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>

> Sent: Thursday, May 14, 2009 8:57 AM

> Subject: nokia 5800 red uten abb

>

>

> nokia 5800 red uten abb

>

> Hvor mye koster den i butikk hos dere? er det samme pris som på nettet?

>

>

> http://www.dataspesialisten.no/PartDetail....91;c:36176;r:pg

>

>

>

> Hilsen

>

>xxxxxxxxxx

>

>

 

 

At ikke de har folk som kan prate for seg på kundeservice er rart...

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg kjøpte en nokia n97 på www.dataspesialisten.no den 29.januar 2010. Neste dag økte de pris for 500 kroner, og slettet min bestilling utenom å gi meg beskjed. Jeg leverte skriftlig klage til dem, men de har aldrig svart meg. Etterpå har jeg sendt klage til www.forbrukerradet.no. Fra begynnelsen har de hatt den telefonen i butikken på Torggata 11, men de ville ikke gi meg den...

De er største tullingene som finnes i Norge...

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Heisann! Ville bare fylle litt inn i denne tråden, jeg har ågså dårlig erfaring med denne lekebutikken.

 

Kjøpte en mobiltelefon, og ville returnere denne på angrerett noen få dager etterpå,

Dette likte ikke Dataspesialisten.no og mente at når man hadde hatt SIM-kort i, og telefonen var slått på så er angreretten brutt.

 

Dette er jo selfølgelig ikke slik det er skrevet i loven, siden du har bruke telefonen fullt ut i 14 dager (angrerettsfristen) og levere den tilbake når du vil innen desse 14dagene. Så lenge det ikke er synlige bruksskader på varen da selfølgelig.

 

Mobiltelefonen er nå endelig, etter mange mailer til og fra Forbrukerrådet sendt inn til dem, men de har enda ikke utbetalt kjøpesum og returkostaner for denne varen.

Har gidd dem 1 ukes frist for å betale dette, ellers så blir dette klaget inn til Forbrukerrådet.

 

Jeg synest det bør vere vertfall "litt" kjennskap rundt lovene de skal følge som en butikk, men det viser seg etter dette at de er ikke mye de kan rundt Angrerettsloven vertfall.

 

Eg råder rett å slett ALLE andre om å tenke seg hardt om før de kjøper noe i denne butikken,

Allikavel, om dere gjør det, ikke regn med å få returnert noe uten kamp.

 

Mvh, Stian

Lenke til kommentar

Dette er jo selfølgelig ikke slik det er skrevet i loven, siden du har bruke telefonen fullt ut i 14 dager (angrerettsfristen) og levere den tilbake når du vil innen desse 14dagene.

Ettersom butikken tydeligvis har fysisk utsalgssted, ville det vært greit om du skrev om den er kjøpt i butikken eller over nettet. Tar utgangspunkt i at denne er kjøpt på internett, hvis ikke har du ikke angrerett.

 

Uansett er jeg ikke helt enig i sitatet ovenfor.

 

Angrerettens varighet på 14 dager, er ikke for at du skal kunne bruke telefonen i 14 dager før du bestemmer deg for om du liker den eller ikke. Har du brukt den så lenge, vil jeg si at du har tatt telefonen i bruk som din egen og angreretten bortfaller.

 

Grunnen til at den er 14 dager, er at du ikke skal måtte teste den ut samme dag du henter den på postkontoret, og at du skal ha tid til å fylle ut angrerettskjem, gi butikken beskjed og ordne det praktiske mtp. innsending/levering på Postkontoret.

 

Men hvis du, som du sier, har satt i et SIM-kort og testet telefonen en dag eller to, så skal ikke angreretten bortfalle av den grunn.

Endret av Marekatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo selfølgelig ikke slik det er skrevet i loven, siden du har bruke telefonen fullt ut i 14 dager (angrerettsfristen) og levere den tilbake når du vil innen desse 14dagene.

Ettersom butikken tydeligvis har fysisk utsalgssted, ville det vært greit om du skrev om den er kjøpt i butikken eller over nettet. Tar utgangspunkt i at denne er kjøpt på internett, hvis ikke har du ikke angrerett.

 

Uansett er jeg ikke helt enig i sitatet ovenfor.

 

Angrerettens varighet på 14 dager, er ikke for at du skal kunne bruke telefonen i 14 dager før du bestemmer deg for om du liker den eller ikke. Har du brukt den så lenge, vil jeg si at du har tatt telefonen i bruk som din egen og angreretten bortfaller.

 

Grunnen til at den er 14 dager, er at du ikke skal måtte teste den ut samme dag du henter den på postkontoret, og at du skal ha tid til å fylle ut angrerettskjem, gi butikken beskjed og ordne det praktiske mtp. innsending/levering på Postkontoret.

 

Heisann,

 

Ja ser at eg kunne ha formulert ordene mine litt bedre her.. Men, ja den var kjøpt over nett.

Og produktet var testet i maks 48 timer, før flere feil viste seg, og samboeren min ønsket ikkje å ha dette produktet lenger.

 

Men, det med 14 dager, og i forhold til bruk er en diskusjonssak. Hva om foreksempel du rekner med at batteri skal vare lenger enn det man opplever, dette er ikkje noe man merker i løpet av 1 dags bruk, for å finne ut om eit produkt er riktig for deg i forhold til batteriholdbarhet så MÅ produktet bruker over flere dager, gjerne opp i mot 10 dager før du finner ut av dette.

 

Men ja, loven er litt "tvetydig" her, ..

 

Correct me if Im wrong.. ^^ =)

Lenke til kommentar

Angreretten er ikke til for at du skal prøve ut alle funksjonene og egenskapene fullt ut. Gjør du det har du tatt telefonen i bruk som din egen, og kan dermed ikke returnere den på angreretten. Formålet er at du skal kunne prøve produktet som om du var i en butikk og prøvde produktet. Siden du handler over nett, og ikke i butikk, så har du ikke muligheten for dette. Derav angreretten, og at den ikke gjelder i butikk.

 

Hadde du kjøpt en mobiltelefon fra Telekiosken så kunne du heller ikke ha testet batteriet fullt ut, og så returnere.

Lenke til kommentar

Vel det er sannt nokk at varen bør bare prøves. Men da burde vel egentlig Angrerettsloven endres til en mer entydig tekst en "tilnærmet samme stand og mengde", da denne teksten ikkje beskriver at varen kan bare testes innen for noen få dager.

 

Og, iom at angrerettsfristen er 14 dager, og varen skal leveres tilbake som "tilnærmet samme stand og mengde", så er det ingenting som sier direkte at du kan prøve denne varen i 14 dager..

 

Og, en mobil skal ha en levetid på 3 år, som er ca 1000 dager, er da egentlig 10 dagers bruk å gjøre produktet til "sitt eget"?

 

Huff, lovverk er tungt lesestoff! :)

Lenke til kommentar

Angreretten er ikke til for at du skal prøve ut alle funksjonene og egenskapene fullt ut. Gjør du det har du tatt telefonen i bruk som din egen, og kan dermed ikke returnere den på angreretten. Formålet er at du skal kunne prøve produktet som om du var i en butikk og prøvde produktet. Siden du handler over nett, og ikke i butikk, så har du ikke muligheten for dette. Derav angreretten, og at den ikke gjelder i butikk.

 

Hadde du kjøpt en mobiltelefon fra Telekiosken så kunne du heller ikke ha testet batteriet fullt ut, og så returnere.

Det er svært mange butikker som mener at man ikke kan lade opp, slå på, ringe med, sende meldinger med etc. med mobilen for å kunne benytte seg av angreretten. Dette er imidlertid helt feil og man kan sette simkort i, lade den opp og ringe å sende meldinger for å faktisk få prøvd ut mobilen uten at det på noen måte gjør angreretten ugyldig.

Lenke til kommentar

En telefon brukt i 14 dager kan vel knapt kalles "samme stand"? :)

 

"Samme stand" er det ikke. Siden mobiltelefonen faktisk er slått på ,

 

Men, loven sier jo "tilnærmet samme stand"...

 

Huff, er egentlig glad for et jeg ikkje er en dommer i eit Forliksråd som skal finne rett & galt i sanne saker som dette.. Kan ikkje vere ein enkel jobb når lovverk er skrevet så "tvetydigt" som dette.. =)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Purrebrev

 

Kundeservice

Dataspesialisten AS Dato: 16.08.2011

 

Hei *****

 

Jeg kan ikke se å ha mottat noe svar fra deg/dere, så jeg sender dermed dette brevet på nytt og forventer ett

svar snarest. Om jeg ikke får noen form for respons hos dere raskt så vil saken bli oversendt forbrukerrådet.

 

Når du kommer med anklager om at jeg tar feil i noe, så ser jeg helst at du utdyper dette.

Jeg har allerede gjort det klart to ganger tidligere at det selgeren, altså dere, som har bevisbyrden.

Altså at det er dere som må ta denne saken opp med SonyEricsson.

 

Dette er ikke en sak som angår garantien på apparatet, men reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg ser helst at jeg får telefonnummeret eller mailadressen til din overordnede.

 

Hilsen Jon Todal

 

From: aslak

To: *****@dataspesialisten.no

Subject: RE: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

Date: Tue, 16 Aug 2011 14:44:01 +0200

 

 

Kundeservice

Dataspesialisten AS Dato: 16.08.2011

 

Hei *****

 

Når du kommer med anklager om at jeg tar feil i noe, så ser jeg helst at du utdyper dette.

Jeg har allerede gjort det klart to ganger tidligere at det selgeren, altså dere, som har bevisbyrden.

Altså at det er dere som må ta denne saken opp med SonyEricsson.

 

Dette er ikke en sak som angår garantien på apparatet, men reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg ser helst at jeg får telefonnummeret eller mailadressen til din overordnede.

 

Hilsen Jon Todal

 

 

 

 

From: *****@dataspesialisten.no

To: aslak

Subject: RE: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

Date: Mon, 15 Aug 2011 22:14:58 +0200

 

 

Hei Jon

 

Da tar du feil her

 

Telefon er slagskaddet det ikke vi som sier det det er sonyericsson sin service verkstedet som sier det .

 

de sier du har skadet dette ikke vi . etter dem så bortfaller all garanti på denne telefon.

 

du kan også sjekke med forbrukerrådet det vil ikke hjelpe denne saken nåe de sitter med bilder og hvis vi ikke svarer dem i tide så mister vi telefon.

 

Så du må bestemme at du vil ha den teleon for 290+mva i ustan eller ikke .

 

dessverre vi kan ikke gjøre mye der …

 

kun du kan selv snakke med sonyericsson og be dem å sende dette på reklamsjon . og da kan de ta en ny vudering av hele saken.

 

 

MED HILSEN

DATASPESIALISTEN

 

 

 

To: *****@dataspesialisten.no

Subject: RE: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

 

Kundeservice

Dataspesialisten AS Dato: 15.08.2011

 

Hei ******

 

Som jeg har vært innom på tidligere mail (sendt den 14.08.2011) så er det selgeren, altså dere, som har bevisbyrden.

Det er dere som må ta denne saken opp mot eventuelle leverandører, det er ikke mitt ansvar.

Henviser dermed igjen til Forbrukerkjøpsloven, kapittel 6, §27 og §29.

 

På bakgrunn av dette krever jeg at dere utbedrer mangelen så snart som mulig, og uten kostnad for meg. Dersom utbedringen tar mer enn en uke gjør jeg

oppmerksom på at jeg krever lånegjenstand i den tiden jeg blir avskåret fra å bruke varen. Dette er jeg ikke blitt tilbydt tidligere.

 

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og at dere gir en tilbakemelding innen 14 dager fra dags dato.

Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg ikke kan

akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet for videre behandling.

 

Hilsen

Jon Todal.

 

 

 

From: *****@dataspesialisten.no

Subject: RE: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

Date: Sun, 14 Aug 2011 19:18:58 +0200

 

Hei Aslak

 

Jeg kan være enig med deg men det er ikke vi som bestemmer det sony som bestemmer .

 

de som har telefon din på service .

 

hvis du vil ha bilder så kan vi fremskaffe dette fra sonyericsson.

 

Jeg tror det du kan gjøre å snakke med sonyericsson support og du kan gi ditt imei nr til dem .

 

og de kan kankje vudere dette igjen men dette må du gjøre selv.

 

MED HILSEN

DATASPESIALISTEN

 

 

Subject: RE: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

 

Kundeservice

Dataspesialisten AS Dato: 14.08.2011

 

 

Hei.

 

Viser til mail motatt fra dere den 12.08.2011.

 

Direkte utklipp fra mailen:

 

"Det er ikke garanti på apparatet og det er ikke mulig å reparere fordi apparatet er slag-/klem-skadet som har ført til ustabilt hovedkort og

lar seg ikke reparere. Apparatet kan returneres ureparert (vil koste kr 290,- eks mva) eller vi kan beholde apparatet (koster ingenting). "

 

Jeg er sterkt uenig i deres håndtering av denne saken.

Dere antyder at det ikke er noen form for garanti på dette apparatet. Da kjøpet av apparatet fant sted for under 24 mnd siden så vil dette være et kjøp

som går inn under forbrukerkjøpsloven kapittel 6 § 27 og dermed gjøres reklamasjonsretten gjeldene i denne saken.

 

Dere antyder også at apparatet har vært utsatt for slag eller klem. Da apparatet kun har vært utsatt for normal bruk, stiller jeg meg kritisk til denne påstanden.

Dersom dere holder fast på denne påstanden, vil jeg gjøre oppmerksom på at det er dere som har bevisbyrden.

Jeg viser her til et sitat fra Arnt Olaf Stillerud som er jurist i Forbrukerrådet: "Det holder ikke at butikken påberoper seg at telefonen er skadet og derfor ikke kan

repareres på garantien. De må kunne dokumentere det, og jeg tviler på at verkstedrapporten er tilstrekkelig grundig dersom saken ender i Forbrukertvistutvalget.

En klemskade må kunne dokumenteres med bilder eller en detaljert beskrivelse."

 

 

På bakgrunn av dette krever jeg at dere utbedrer mangelen så snart som mulig, og uten kostnad for meg. Dersom utbedringen tar mer enn en uke gjør jeg

oppmerksom på at jeg krever lånegjenstand i den tiden jeg blir avskåret fra å bruke varen. dette er jeg blitt tilbydt tidligere.

 

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og at dere gir en tilbakemelding innen 14 dager fra dags dato.

Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg ikke kan

akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet for videre behandling.

 

Hilsen

Jon Todal

 

Date: Fri, 12 Aug 2011 12:45:35 +0200

Subject: (3652587/28508) PRISOVERSLAG: SONY ERICSSON XPERIA X1i

 

Hei

Jon Todal

 

Vi har fått følgende melding fra service verkstedet angående deres mobiltelefon som er inne til service:

 

Det er ikke garanti på apparatet og det er ikke mulig å reparere fordi apparatet er slag-/klem-skadet som har ført til ustabilt hovedkort og lar seg ikke reparere. Apparatet kan returneres ureparert (vil koste kr 290,- eks mva) eller vi kan beholde apparatet (koster ingenting).

 

 

Feilen dekkes ikke av Sony Ericsson's garanti, og da reprasjon ikke er mulig kan verkstedet heller ikke tilby noen betalbar reprasjon av produktet.

 

Vi trenger tilbakemelding på om du ønsker telefonen returnert ureparert mot og betale undersøkelses gebyr til verkstedet.

 

Med vennelig hilsen

 

Kundeservice

Dataspesialisten AS

 

 

 

hvis du gidder å lese hele greia så skjønner du kanskje hvorfor du ikke burde bestille fra dataspesialisten.no mens denne krangelen foregikk så hadde jeg hjelp av min bror som var svært kjent med forbrukerkjøpsloven for øyeblikket

Endret av Hårek
Fjernet navn
Lenke til kommentar

Mobiltelefonen er nå endelig, etter mange mailer til og fra Forbrukerrådet sendt inn til dem, men de har enda ikke utbetalt kjøpesum og returkostaner for denne varen.

Har gidd dem 1 ukes frist for å betale dette, ellers så blir dette klaget inn til Forbrukerrådet.

 

Returnkostnadene har du så vidt jeg vet ikke rett på. Returnkostnader skal betales ved garanti reperasjoner osv. Angrerett så må man vel stå for returkostnaden selv. Butikken kan ikke noe for at du ikke likte varen.

 

Men kan jo fort være at jeg tar feil. Har kun brukt angreretten en gang da ting ikke fungerte sammen som antatt, og var bare glad for at Netshop tok det tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...