Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke min duo cpu over 50%


Anbefalte innlegg

Hei, kan noen fortelle meg på en enkel måte hva forskjellen er? Jeg kjører et program med en duo cpu og belastningen på cpuen kommer alldri over 50%, men starter jeg et program til så begynner den å bruke av de resterende 50%. Hvis jeg har en duo cpu på 2,5 Ghz, er det da slik at det er 2,5 Ghz i to "kanaler", altså at den kan kjøre opp mot 5 Ghz ved 100 % utnyttelse. Er det mulig å justere cpuen slik at et program kan utnytte mer en 50% av dens kapasitet?

 

Takknemlig for gode svar

 

Med hilsen en uvitende Odd

 

Da moderator syntes min emnetittel var for dårlig, prøver jeg med en ny.

Er godt fornøyd med svarene jeg har fått og takker alle for hjelpen.

 

Odd

Endret av lynx55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ALDRI regne en Duo på 2GHz som 4Ghz, du kan regne det som 2x på 2GHz.

Du får gjort mer men ikke raskere.

 

Det som skjer hos deg dette "Fenomenet" er at programmet du kjører er enkeltrådet, det vil si det kan kun kjøre på en kjerne.

Det finnes spill og programmer som kjører på flere, men dette krever da at spillet / programmet er utviklet på en spesiell måte, dessverre er det ingen enkel sak dette med å få ting flertrådet.

 

Det er som å ha ett verksted, hvor en arbeider kan du si funker som en kjerne.

For eksempel det går greit med en arbeider, men når du øker antallet arbeidere / mekanikere på en bil for å få den unnagjort raskere så vil du møte på ett problem.

Du må ha mer verktøy og utstyr til alle sammen så de kan få gjort jobben, dette er en overhead kaller vi det.

Og denne overheaden må betales, og i CPUer går dette på kraft, og i enkelt tilfeller så blir overheaden mye større enn jobben (En mekaniker må ha en hel verktøykiste ekstra for en 5 minutters jobb mens den første trenger 1 time for eksempel)

 

Ble du klokere nå?

Lenke til kommentar

Per dags dato så er det få spill og programmer som utnytter flere enn to kjerner. Bilanalogien blir en god sammenligning.

 

Dersom du driver mye med multitasking, dvs flere uavhengige programmer som alle drar en del prosessorkraft, så kan det være en betydelig ytelsesøkning med flere kjerner enn to. Det blir som å ha et verksted hvor alle arbeiderene jobber på hvert sitt prosjekt. Ingen trenger å vente på de andre for å få gjort jobben sin, og det skalerer bra.

 

Dersom du for det meste kjører ett enkelt program som drar mye prosessorkraft, som for eksempel et spill, så vil det per dags dato ikke være noen stor forskjell på to kjerner og 4 (eller enda flere) kjerner, fordi mesteparten av dagens spill ikke er veldig gode på å bruke flere kjerner for å arbeide med det samme prosjektet. De fleste nye spill vil ha litt nytte av to kjerner, men det er for det meste alt. Noen få spill drar nytte av flere, for eksempel GTA4, har jeg hørt.

 

Dersom du er litt fremtidsrettet, så kan det være en god idé å skaffe seg tre eller fire kjerner. Jeg ser absolutt for meg at spill, og andre programmer vil bli markant bedre til å utnytte flere kjerner samtidig i løpet av ikke så veldig lang tid. Jeg kommer absolutt til å velge en firekjerneprosessor ved bygging av min neste maskin i sommer. Nærmere bestemt en Core i7.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Du kan ALDRI regne en Duo på 2GHz som 4Ghz, du kan regne det som 2x på 2GHz.

Du får gjort mer men ikke raskere.

 

Det som skjer hos deg dette "Fenomenet" er at programmet du kjører er enkeltrådet, det vil si det kan kun kjøre på en kjerne.

Det finnes spill og programmer som kjører på flere, men dette krever da at spillet / programmet er utviklet på en spesiell måte, dessverre er det ingen enkel sak dette med å få ting flertrådet.

 

Det er som å ha ett verksted, hvor en arbeider kan du si funker som en kjerne.

For eksempel det går greit med en arbeider, men når du øker antallet arbeidere / mekanikere på en bil for å få den unnagjort raskere så vil du møte på ett problem.

Du må ha mer verktøy og utstyr til alle sammen så de kan få gjort jobben, dette er en overhead kaller vi det.

Og denne overheaden må betales, og i CPUer går dette på kraft, og i enkelt tilfeller så blir overheaden mye større enn jobben (En mekaniker må ha en hel verktøykiste ekstra for en 5 minutters jobb mens den første trenger 1 time for eksempel)

 

Ble du klokere nå?

 

Takk, takk, takk - det hjalp - en god forklaring, så for å få størst mulig hastighet på et enkelttrådet program så er det ingen vits i å kjøre en cpu med flere kjerner så fremt det er kun det ene programmet som kjører.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...