Gå til innhold

Corsair med ny og rask SSD


Anbefalte innlegg

mlc for serverbruk? I think not. Dette vil nok bli en grei entryssd for de som trenger litt plass. Med visse forbehold selvsagt.

 

 

Fordelen med intel's er at man slipper å tenke på partition allignment og whatnot, så jeg angrer ikke på at jeg kjøpte intel. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk.

Så fremt man trenger såpass mye plass og ikke ønsker å ha en mindre SSD supplert med interne eller eksterne snurredisker så er jeg enig. Men da snevrer man også inn anbefalingen fra generell til et langt mindre publikum.

 

Personlig vil jeg heller ha en 32-64 GB lynrask SSD internt i en bærbar + 500GB ekstern 2,5" snurredisk.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at disken ser ut som en bedre investering enn Intel sine til vanlig laptop og desktop bruk.

Så fremt man trenger såpass mye plass og ikke ønsker å ha en mindre SSD supplert med interne eller eksterne snurredisker så er jeg enig. Men da snevrer man også inn anbefalingen fra generell til et langt mindre publikum.

 

Personlig vil jeg heller ha en 32-64 GB lynrask SSD internt i en bærbar + 500GB ekstern 2,5" snurredisk.

Desktop var nok en glitch. For laptop synes jeg selv det er klønete å drasse med seg sårbare USB disker.

 

Videre skal du være veldig følsom for å merke forskjellen på 2000 IOPS og 3000 IOPS på en laptop under vanlig bruk!

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg har brukt jmicron SSD'er og de er totalt søppel.. lese hastighet er kjempe bra og de skriver like raskt på store filer som en vanlig disk(ca 70 megg i sekundet), MEN masse LAG i OS'et hele tiden.. og jeg brukte det som var av tweaks, men til ingen nytte.

 

Men nå som jeg har prøvd Intel sin 80 GB kommer jeg ALDRI til å bruke noe som har en jallah kontroller. Den funker sinnsykt bra, hele tiden.. kanskje skrive hastigheten er litt "slapp", men shit au..

 

Håper denne nye disken fra Corsair har litt krutt i pungen og klarer å takle masse random write/reads slik at vi slipper OS lag hele tiden..

 

Og kan ikke HW.no teste dette litt dypere? I stedet for å bare teste sequential ytelse.. som betyr veldig lite i den store sammenhengen, vi trenger mer RANDOM tester.. det er der du deler de som er bra og de som er søppel.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt jmicron SSD'er og de er totalt søppel.. lese hastighet er kjempe bra og de skriver like raskt på store filer som en vanlig disk(ca 70 megg i sekundet), MEN masse LAG i OS'et hele tiden.. og jeg brukte det som var av tweaks, men til ingen nytte.

Det er ikke så rart. de Jmicron kontroller baserte diskene har rundt 100 random write 4kB IOPS så når OS sender flush kommando til cachen på diskene så må alle operasjoner som ligger der skrives ned før disken får lov til å akseptere flere operasjoner. Hvis det da ligger noen hundre operasjoner der så vil det selvfølgelig ta en del tid før OS kan gå videre. Sad but true.

 

Med NAND flash basert NVRAM har det vært typisk med read på 10.000 til 100.000 read IOPS og 100 write IOPS. Så lenge SSD er basert på NAND flash er det ikke sannsynlig at write IOPS vil bli særlig mye bedre enn 10% av lese ytelsen ved tilfeldig aksessmønster. Dvs. 1000 til 10.000 IOPS. Når det er 100 til 1000 ganger forskjell så skyldes det veldig primitive kontrollere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Dette er ivertfall et steg i riktig retning. Når jeg får 250/200 MBps og en pris som nærmer seg 2500 kr for 256GB, så er det aktuelt for min del, forutsatt at IOps er bra. Det er ikke langt igjen nå.

 

Vi har bare så vidt begynt å se hva SSD-teknologien vil kunne gi oss. Det er trolig på dette feltet utviklingen skjer raskest for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Helt klart, om noen skarve måneder sitter vi sikkert og ler av disse diskene.

 

Jeg er dog enig i at man gjerne kan gi ut små og billige disker. 64GB synes jeg er litt i minste laget, men disker på 128GB er perfekte OS/arbeidsdisker. Jeg skulle gjerne ha fått plassert alle snurrediskene mine i filserveren, slik at jeg slapp det helvettes levenet. SSD blir derfor neste oppgradering for min del. Får jeg en SSD som er billig og bra på 128GB, så slår jeg til.

Lenke til kommentar
Helt klart, om noen skarve måneder sitter vi sikkert og ler av disse diskene.

 

Jeg er dog enig i at man gjerne kan gi ut små og billige disker. 64GB synes jeg er litt i minste laget, men disker på 128GB er perfekte OS/arbeidsdisker. Jeg skulle gjerne ha fått plassert alle snurrediskene mine i filserveren, slik at jeg slapp det helvettes levenet. SSD blir derfor neste oppgradering for min del. Får jeg en SSD som er billig og bra på 128GB, så slår jeg til.

 

Det kommer vel an på hva du mener om noen skarve måneder. Om 12 mnd, tja. Om 3 mnd? Tviler.

Lenke til kommentar
Jeg likte ivertfall det jeg leste om den SSDen, det virker som de har gjort mye riktig med denne. Litt høyere hastighet og bedre pris så er jeg med :)

Det du må se på når du ser på SSD er ikke bare hvor mange MB/s den klarer maks, du må også sjekke random read og write IOPS, og accesstime for både read og write. Spesielt viktig er det å sjekke disse tallene i "brukt" tilstand, da det er det du vil ha i praksis.

SSDer som har _god_ ytelse på forbrukermarkedet i dag er Intel x25 (M og E), Indilinx Barefoot (Vertex og Ultradrive), og Samsung 2. gen (Summit og P256). Av disse er Barefoot billigst, deretter Samsung, og så Intel (pr GB). Ytelsesmessig kommer det litt ann på hva du ser etter. Intel vinner på IOPS og maks les, vertex er ikke best på noe men god på alt, og samsung har høyest skriv (om du trenger det).

Lenke til kommentar
Lanserer en ny 256 GB SSD med gode spesifikasjoner

 

 

 

Les mer

dette minner om da jeg kjøpte 5gb hdd med VANVITTIGE 7200rpm med en gang disse kom, til 5000 kr+ på midten av 90-tallet. :) (Tapte seg "relativt fort" i verdi.)

Dette kan ikke sammenlignes direkte, da dette er overgang til en helt annen type teknologi, mens harddisk overgangen du snakker om kun var endring i rotasjonshastighet.

Alikevell, disse vil tape seg fort i pris, men verdien vil alikevell være der. Kjøper du en god nokk SSD (vertex/ultradrive, x25, eller summit/P256) så vil dette gi maskinen et realt ytelseshopp som vil være mer merkbart enn noen annen oppgradering du kan gjøre (overall).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prisen er fortsatt ikke riktig. Den billigste 250GB SSD disken koster fortsatt 4800,- pr. dags dato. Dette er svindyrt. https://prisguiden.no/product.php?produc...72&cat_id=9

 

Må nok vente noen år før det blir SSD disk fremfor vanlig disk for min del.

 

Vi snakker ikke overbevisende hastigheter på den billigste heller :

# Lesehastighet: 170 MB/s

# Skrivehastighet: 98 MB/s

 

19.29 kr/GB

 

Prisen kan ikke forsvares selv om teknologien er nogenlunde ny (med tanke på forbrukermarkedet).

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Å se på hastigheter på SSD som maks båndbredde blir som å se på speedometeret på biler. Selv om det står 220 eller 250 betyr det veldig lite.

Hvis du vil vite ytelsen på SSD må du se på SUSTAINED IOPS og accesstime i "brukt" tillstand.

Dessuten blir det feil å si at "prisen ikke er riktig" bare fordi du synes det er for dyrt for ditt bruk. Vi er mange på forumet som har kjøpt oss SSD, og synes det er verdt pengene. Selv ga jeg ca 130kr/GB for mine to Mtron 32GB SSDer i august (de er enterprise SLC SSDer), og synes de var verdt det.

Nå i vår kjøpte jeg 2stk OCZ Vertex 30GB for 1200kr pr stk. Til høsten/vinteren planlegger jeg å kjøpe en 80GB Fusion-IO ioXtreme PCIe SSD for rundt 8000-10000kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...