Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Endre størrelsen på en partisjon i XP


Anbefalte innlegg

PCen min ble satt opp med to partisjoner C:\ og E:\.

Windows ble lagt på C og det ble satt av 20GB.

Nå sliter jeg ved at C er fylt opp og jeg får stadig beskjed om at det er for lite plass. Har forsøkt å slette programmer som ved en feiltakelse er havnet på C, samt flytte det jeg har funnet mulig å flytte over til E, men det monner lite.

Nå lurer jeg på om jeg må endre størrelsen på C, noe jeg ikke har gjort før og er veldig usikker på om lar seg gjøre og samtidig beholde alt innholdet både på C og E.

 

Kan noen hjelpe meg? Det jeg trenger er svar på følgende:

 

1. Er det noe annet jeg kan gjøre enn å endre partisjonen for å frigjøre mer plass

2. Hvis jeg må endre partisjonen - hvilket program bør jeg benytte?

3. Brukerveiledning til slikt program?

 

Setter stor pris på forslag / svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslag så langt.

For å øke størrelsen på C må jeg da først minske størrelsen på E. E er på ca 470GB.

Jeg regner med at C + E representerer hele harddisken (at det ikke er noe som er "unallocated"). Altså må jeg først frigjøre det antall GB jeg ønsker å overføre til C, før jeg receizer C?

Lenke til kommentar
I forhold til back-up. Må jeg ta back-up av både C og E?

Du MÅ ikke, men du BØR.

 

Hva er sjansen for at noe går galt ved endring av partisjoner?

Sjansen er liten, men ikke null ...

Du bør også spørre deg selv: hva om jeg mister alle filene på disse partisjonene?

Kan jeg leve med det?

 

"Livsviktige" filer bør du uansett ha backup av... (Men det har jo alle ...)

Resten av filene - OS, programmer, innstillinger - er resultatet av flere (?) års bruk, og du må regne med å bruke noen timer på å bygge opp systemet igjen hvis noe går galt.

 

Hvis du har mulighet til det, så ville jeg anbefale deg å lage et "image" av C-partisjonen og legge det på en ekstern disk. Og så ville jeg kopiert filene fra E-partisjonen, evt. laget et image av den også. Macrium Reflect har en gratis utgave som gjør dette helt smertefritt. Men den kan du (- BØR du! -) også lage en bootbar CD som du kan bruke dersom uhellet er ute og du må legge imaget inn fra den eksterne disken.

 

Må jeg først redusere E før jeg kan øke størrelsen på C?

Ja, det er jo logisk at det må være slik.

Lenke til kommentar
I forhold til back-up. Må jeg ta back-up av både C og E?

Du MÅ ikke, men du BØR.

 

Hva er sjansen for at noe går galt ved endring av partisjoner?

Sjansen er liten, men ikke null ...

Du bør også spørre deg selv: hva om jeg mister alle filene på disse partisjonene?

Kan jeg leve med det?

 

"Livsviktige" filer bør du uansett ha backup av... (Men det har jo alle ...)

Resten av filene - OS, programmer, innstillinger - er resultatet av flere (?) års bruk, og du må regne med å bruke noen timer på å bygge opp systemet igjen hvis noe går galt.

 

Hvis du har mulighet til det, så ville jeg anbefale deg å lage et "image" av C-partisjonen og legge det på en ekstern disk. Og så ville jeg kopiert filene fra E-partisjonen, evt. laget et image av den også. Macrium Reflect har en gratis utgave som gjør dette helt smertefritt. Men den kan du (- BØR du! -) også lage en bootbar CD som du kan bruke dersom uhellet er ute og du må legge imaget inn fra den eksterne disken.

 

Må jeg først redusere E før jeg kan øke størrelsen på C?

Ja, det er jo logisk at det må være slik.

 

Jeg har kun en ekstern harddisk, men den er full. Bør derfor kjøpe meg en ny ekstern harddisk før jeg gjør dette. Antar at imaget er omtrentlig i samme størrelse som originalen, eller blir det kraftig komprimert?

Endret av emrossel
Lenke til kommentar

Alternativ løsning:

Kjøp ny disk, og klone den gamle til den nye. Når du kloner får du valg om å forandre størrelsen på partisjoner.

 

Fordeler med denne metoden:

Det er mye raskere. Du slipper også å ta backup, siden den orginale disken forblir urørt.

Du kan få deg en ny, rask disk av den størrelsen du ønsker.

 

Selv bruker jeg Norton Ghost til kloning, men det finnes mange alternativ. Antar Acronis fungerer.

Dette er program som brukes til "image".

http://www.hardware.no/artikler/diskklonev...ir_gratis/67644

Lenke til kommentar
Det er akkurat så enkelt det er! Har brukt det flere ganger... Folk må få opp øynene for dette og støtte opp om freeware istedetfor å bruke piratversjoner av Partition Magic!

Beste tipset jeg har sett på lenge :thumbup: NB! Husk at det funker kun på 32-bit da, og at det er pro versjonen som støtter 64-bit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan gjøre følgende:

 

1. Sett inn en ny formatert disk.

2. Kopier f.eks "Program files" over.

3. Gjør om navn på "program files" på C:

4. Gå inn i Diskmanager og map ny disk opp som mappen "program files"

5. Når alt er ok kan mappen (pt. 3) slettes.

 

Den nye disken får altså ikke noe bokstav, men kommer opp som mappen "Program files" på den allerede eksisterende c: disken. Dette funker på alt fra Windows 2000 og opp samt at du ikke trenger noe partiskonsverktøy.

Det er heller ikke noe risiko for å miste noe under prosessen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

jeg ser at E er primary og C er logical på min harddisk.Windows ligger på C.

 

På Easus sine hjemmeisder står følgende:

 

How do I avoid data or partition loss during partitioning?

 

From the feedbacks of our customers, we get to know that some of them lost their partitions or data during the operations of EASEUS Partition Master. To avoid any more such issues happen again, do backup your partition or disk before any partition changes with Partition & Disk Copy built in EASEUS Partition Master. We strongly suggest you not to use EASEUS Partition Master under following conditions:

 

1. If there is any possibility of power failure at your home or office;

2. Termination of EASEUS Partition Master during partitioning;

3. Too many bad sectors on the hard disk;

4. The system partition is not the first partition;

5. If the size of your hard disk is larger than 1.5TB;

6. If there are two systems in the computer and you want to repartition the system drives.

 

I forhold til nr 4 - er det da slik at jeg ikke bør bruke programmet?

Endret av emrossel
Lenke til kommentar

Du har Windows på C, altså er C din system disk og mest sannsynligvis den første partisjonen.

 

Kan du høyreklikk på Datamaskin, velg Behandle, og så Diskbehandling (i Vista, husker ikke om det er det samme i XP). Ta en bilde av det som vises der og legg ut silk at vi kan se diskene/partisjonene dine.

Lenke til kommentar
Du har Windows på C, altså er C din system disk og mest sannsynligvis den første partisjonen.

 

Kan du høyreklikk på Datamaskin, velg Behandle, og så Diskbehandling (i Vista, husker ikke om det er det samme i XP). Ta en bilde av det som vises der og legg ut silk at vi kan se diskene/partisjonene dine.

 

Den er god. Skal gjøre det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
jeg ser at E er primary og C er logical på min harddisk.Windows ligger på C.

 

We strongly suggest you not to use EASEUS Partition Master under following conditions:

4. The system partition is not the first partition;

I forhold til nr 4 - er det da slik at jeg ikke bør bruke programmet?

Det at C kommer før E betyr ikke nødvendigvis at partisjonene ligger i den rekkefølgen på disken. Det kan godt hende at dine første partisjon er en "Primary partition" med bokstaven E, og at du deretter har en "Extended partition" med en "Logical drive" med bokstaven C.

 

Det absolutt vanligste er at C er en Primary partition som ligger først på disken, og at man deretter finner andre primary partitions, eller en extended partition med en eller flere logical drives inni.

 

Disk Management på PC'en vil vise deg rekkefølgen på din disk.

(Høyreklikk på MyComputer, velg Manage, ...)

 

Easeus Partition Master kjører som et vanlig Windows-program, og jeg har alltid vært litt skeptisk til å tukle med OS-partisjoner mens jeg kjører ...

 

GPartEd har et brukergrensesnitt som ligner på Partition Master (og Partition Magic), men det kjører du ved å boote fra en CD, så Windows er ikke aktivt mens du endrer på partisjonsstørrelsene. Bare ikke bli forvirret av alle "Linux-kommandoene" som suser over skjermen mens GPartEd starter opp. Det ser av og til ut som om den forventer at du skal svare på spørsmål, men gi den litt tid, og den fortsetter med sitt default-oppsett og ender til slutt opp med et GUI der du kan klikke og herje. Jeg ville valgt GPartEd i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

nebrewfoz nevner dette blant annet:

 

”Det at C kommer før E betyr ikke nødvendigvis at partisjonene ligger i den rekkefølgen på disken. Det kan godt hende at dine første partisjon er en "Primary partition" med bokstaven E, og at du deretter har en "Extended partition" med en "Logical drive" med bokstaven C.”

 

Det er jeg jo enig i fordi det virker rart at C hvor Windows er installert skal vøre en logisk disk, det rimer ikke helt. Men Windows setter jo sin system disk til C uansett hvilken disk den blir installert på.

 

Og GPartEd kan du bruke selv om det er et Linux porgram. Jeg har brukt det en del, dessverre rotet det til en disk for meg en gang, så nå bruker jeg Paragon Partion Manager. Men ikke tolk meg feil, GpartEd er et veldig godt verktøy.

Lenke til kommentar
nebrewfoz nevner dette blant annet:

”Det at C kommer før E betyr ikke nødvendigvis at partisjonene ligger i den rekkefølgen på disken. Det kan godt hende at dine første partisjon er en "Primary partition" med bokstaven E, og at du deretter har en "Extended partition" med en "Logical drive" med bokstaven C.”

 

mener det er slik ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...