Gå til innhold

Problemer med systemvolum under Vista-installasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok laste ned vedlagt file 750-X.zip  750_X.zip

 

Det er 2 filer inni der.

 

1) 750-0

 

du åpner dskprobe , velg riktid disk (750) starting sector 0 antall 1  og velg read.

 

Mens du er i den bilde, skal du på File (overst til venstre) velg Open File---> velg den 750-0.dsk

 

Velg fra Sectors (overst på meny) Write og klikk ok til den er ferdig.

 

Dskprobe skal være nå av.

 

 

 

2) 750-2048

 

 

 

du åpner dskprobe , velg riktid disk (750) starting sector 2048 antall 1  og velg read. (den skal være helt tomt når den åpner seg, barre 0000000000)

 

Mens du er i den bilde, skal du på File (overst til venstre) velg Open File---> velg den 750-2048.dsk

 

Velg fra Sectors (overst på meny) Write og klikk ok (det skal da vise at den skal skrives på 2048 sector) til den er ferdig.    (det vil si at du må taste inn 2048)

 

post-90860-1243199944_thumb.jpg

 

 

 

Deretter skal du i diskbehandling og velg rescan.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

har gjort akkurat slik du sa og lagt til riktig...

 

her er read 4000 secotrs fra 0

 

01.zip

 

Du må kontrollere at du har skrevet riktig på disken først.

 

Dvs at du har ikke skrevet den 750-2048 på den sector 0 på disken din.

 

 

 

edit: er du usikker? lese 4000 sectors og vedlegg.

Lenke til kommentar

Tusen takk skal du ha! :)

 

nei kan ikke gi meg vettu :)

 

Syns det er moro å drive med slikt, å se hvordan ting faktisk ordner seg, helt fantastisk!

 

Vi snakkes i morgen ja, tar kvelden her og før jobb i morgen.

 

Takk igjen! :)

 

 

(Kan jeg få spørre hvem du egentlig er, sånn bak Wiberos navnet, hehe) ?

Lenke til kommentar

Da er jeg klar for nye ordre....

 

Jeg har fortsatt merket at den tredje disken (Ikke C: og ikke den 750GB, men den tredje som er oppe og går) henger seg fortsatt, stopper og starter.....men den er jo bare en partisjon...hva kan det komme av? Den kan gjerne slettes helt om så er....

Lenke til kommentar

Hmm.,

at den henger som du sier, er ikke så enkelt for meg å si noe om.

 

Er det når du er aktivt i den?

 

Men hvis du mener at du kunne reformatere, og dermed få en nytt file system i den , samt kontrollere sectorene du kan godt formatere.

 

Det kan du enkelt få med å høyre klikk inni disken i Diskbehandlingen og velge Format.

 

Ikke noe klikk på set active, ikke noe klikk på slette og sånn, bare format.

 

Før du formaterer, kan du vel defragmentere og kontrollere disken først.

 

slik

 

post-90860-1243279570_thumb.jpg

 

Noe annet jeg lurer på:

 

lese.txt

 

Her er det forsøk for å finne ut mer om den etter C: spacen. Ikke at det er så viktig, men bare for å se hvor lang vi kunne komme, med å bare bruke dskprobe. Ikke nødvendig hvis du har formatert eller du ikke har lyst. Ikke så viktig for min del heller.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det var ikke noe av verdi for oss å finne der heller.

 

Vi kan godt vel si at å lage en ny partition og formatere er riktig her.

 

Er det noe du MÅ ha fra den partition så enten kjøpe noe, eller la det på vent, så lenge du kommer til å formatere den andre 500GB, og vi kan forsøke igjen senere.

 

At den andre kommer og går, som sagt vet ikke hva jeg vil svare på det. Kan ikke få riktig forståelse av problemet.

 

Som et merkelig forsøk (mekanisk) se om størmkabelen sitter godt, eventuelt skifte til et annet, og eller kontrollere kablene.

Lenke til kommentar

Hei

 

Da tror jeg vi kan si at vi kan formatere hele C: og helst ha kun en del der (Hele disken) ingen partisjoner......

Hvordan kan dette gjøres da? Har planer om å installere Windows 7 på C: da, så før installasjon lager jeg bare en liten partisjon kun til Win7...

 

Skal sjekke kabler, ja...

Lenke til kommentar

Heisann

 

Den C: ligger nå på en 500GB disk.

 

Er du sikker at du skal ha en partition på den?

 

 

Siden du sier at liker å driver litt med sånn, kan du helt perfekt. installere win7 på en liten

partition etter den C:

 

Da skal du kunne velg mellom Vista eller Win7 under oppstart.

 

Resten kan du lage en partition til lagring for data, dagens nedlasninger, bruksfiler osv.

 

Både den Vista og den Win7 partiton skal du senere kunne bruke som en partition bare for Win7.

 

Men som start vil du kunne lære deg og en del ting om dual boot.

 

 

Det som og hadde vært fint, er at du prøver deg fram litt med partitionering, sletting og formatering.

For partitionering, vil du kunne feks. komme til at når du lager er partition i diskbehandlingen at den er en extended og ikke en primær, som du ville.

Da må partition lages via diskpart i cmd.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har før hatt XP og Vista på samme PC, så har vært en del borti slikt før.

Det jeg gjerne vil nå er å få den C: disken på 500 GB til kun å være EN hel disk som den opprinnelig var, så vil jeg starte win7 installering og da lage en liten partisjon til Win7.

 

Hvordan kan jeg gjøre dette?

 

Heisann

 

Den C: ligger nå på en 500GB disk.

 

Er du sikker at du skal ha en partition på den?

 

 

Siden du sier at liker å driver litt med sånn, kan du helt perfekt. installere win7 på en liten

partition etter den C:

 

Da skal du kunne velg mellom Vista eller Win7 under oppstart.

 

Resten kan du lage en partition til lagring for data, dagens nedlasninger, bruksfiler osv.

 

Både den Vista og den Win7 partiton skal du senere kunne bruke som en partition bare for Win7.

 

Men som start vil du kunne lære deg og en del ting om dual boot.

 

 

Det som og hadde vært fint, er at du prøver deg fram litt med partitionering, sletting og formatering.

For partitionering, vil du kunne feks. komme til at når du lager er partition i diskbehandlingen at den er en extended og ikke en primær, som du ville.

Da må partition lages via diskpart i cmd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 Det blir litt feil fremgangsmåte du skisserer der.Først vil du ha kun en partisjon på hele disk, for så å forandre på det for å installere Win7 i en liten.

Bare for å nevne det.

-Gå i diskbehandling ---høyre klikk inn i Vista partisjon--og velg extend. Hele disken vil bli da en ca 500GB partition.

-På samme måten kan du deretter høyre klikk og velg shrink. Det vil minske.

Det best for deg er da følgende:

-Hvor mange GB har du tenkt å ha for Win7? Det antall GB kan du trekke fra verdien som den …extend funksjon… foreslår. Da vil du få ledig plass på disken for å lage en partition for Win7.

 

(jeg vet ikke om du forstår helt det der, jeg har problemer med å forstå det jeg skriver selv jeg :blush: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...