Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Aspire Acer One A150 - Windows vil ikke starte.


Anbefalte innlegg

Skulle starte min Acer Aspire One istad og fikk opp følgende melding på skjermen:

 

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

<windows root>/system 32/ntoskrl.exe.

Insaller en kopi av filen på nytt.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å trykke F8 når du starter laptopen, og så velge "Siste kjente konfigurasjon som virket" tror jeg det heter.

 

Har du XP CDen kan du reparere Windows på forksjellige måter, enten ved re-installasjon eller ved hjelp av Recovery Console hvis ikke det første hjelper.

 

For å bruke recovery console, setter du inn XP CDen når laptopen starter, trykk hvilken som helst tast for å starte fra CDen. Når du kommer til setup menyen, trykker du R for å komme til recovery console.

Velg det operativ systemet du vil reparere, i ditt tilfelle har du kun ett, velg det. Du vil bli spurt om adminstrator passord, normalt har ikke XP Home passord på administrator konto, så bare trykk enter.

Skriv deretter: expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32 og trykk enter, svar ja til å overskrive den eksiterende filen. Restart laptopen og den skadete filen skulle være reparert.

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å trykke F8 når du starter laptopen, og så velge "Siste kjente konfigurasjon som virket" tror jeg det heter.

 

Har du XP CDen kan du reparere Windows på forksjellige måter, enten ved re-installasjon eller ved hjelp av Recovery Console hvis ikke det første hjelper.

 

For å bruke recovery console, setter du inn XP CDen når laptopen starter, trykk hvilken som helst tast for å starte fra CDen. Når du kommer til setup menyen, trykker du R for å komme til recovery console.

Velg det operativ systemet du vil reparere, i ditt tilfelle har du kun ett, velg det. Du vil bli spurt om adminstrator passord, normalt har ikke XP Home passord på administrator konto, så bare trykk enter.

Skriv deretter: expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32 og trykk enter, svar ja til å overskrive den eksiterende filen. Restart laptopen og den skadete filen skulle være reparert.

 

Dette hadde vel vært en god løsning på en vanlig bærbar. Men Aspire One har ikke cd-rom, om han da ikke har en ekstern cd-rom tilknyttet gjennom usb.

Ikke at jeg har noe bedre ide på løsning av problemet. Men det er da mulig og boote fra USB-penn og ta det derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...