Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor mye realfagspoeng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. La oss si at jeg tar Kjemi, Fysikk og Mattematikk på videregående. Hva ekstrapoeng vil det gi meg? Hvor mange?

Har hørt rykter om 7 poeng og så plutselig endret dem det til 0,4. Hva stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Endret fra 7 til 4.

FYS1: 0,5

FYS2: 1,0

KJE1: 0,5

KJE2: 0,5

R1: 0,5

R2: 1,0

Som gir 4 på alle årene

Pluss biologi 1= 0,5 og biologi 2 = 0,5

Så det er mulig å "gjøre seg fortjent til" mer enn 4 poeng, men man får likevel bare 4 av dem..

Skrevet

Men det at det ble endret fra 7 til 4, ble inntaket på universitet og høyskolere "snillere" i samme sleng?

Skrevet
Men det at det ble endret fra 7 til 4, ble inntaket på universitet og høyskolere "snillere" i samme sleng?

Ja, selvsagt... det er for eksempel ikke lenger mulig for søkere med førstegangsvitnemål å få 66 poeng totalt, da de maks kan ha 6 i snitt (60 poeng) og 4 realfagspoeng (64 totalt)

Skrevet
Endret fra 7 til 4.

FYS1: 0,5

FYS2: 1,0

KJE1: 0,5

KJE2: 0,5

R1: 0,5

R2: 1,0

Som gir 4 på alle årene

Pluss biologi 1= 0,5 og biologi 2 = 0,5

Så det er mulig å "gjøre seg fortjent til" mer enn 4 poeng, men man får likevel bare 4 av dem..

Nå var det ingen som nevnte biologi da, men det stemmer det :p

Skrevet

Han sa "la oss si", altså som et eksempel. Da er det greit å vite alternativene. Spesielt siden Fysikk 2 ikke er et krav for å komme inn på noe som helst (i alle fall nesten ikke noe som helst), er det greit å vite at Biologi 1 og 2 også gir poeng, ettersom de fagene er halvparten så vanskelige for de fleste..

Skrevet (endret)
Han sa "la oss si", altså som et eksempel. Da er det greit å vite alternativene. Spesielt siden Fysikk 2 ikke er et krav for å komme inn på noe som helst (i alle fall nesten ikke noe som helst), er det greit å vite at Biologi 1 og 2 også gir poeng, ettersom de fagene er halvparten så vanskelige for de fleste..

Nå angrer jeg på jeg ikke tok biologi, og droppa kjemien....

Kunne trengt noe høyere snitt. :thumbdown:

Endret av runesole

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...