Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Ja, hvordan skal vi skrive sakprosa om sånne temaer? Er dårlig med sjangere, så håper på at jeg klarer å skrive en artikkel. Driver å printer ut masser av sider nå med informasjon om div. stoff. (Slik som god latter, info om latter og det dere har skrevet.) Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 tips. finn idiomer, sitater, o.l. det får språket ditt og stilen din til å høres bedre ut, Lenke til kommentar
Joggibear Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Man kan sette opp disposisjon til en artikkel da, denne fant jeg i boka. Kan bytte ut data, som er temaet her, med noe som passer til temaet vi har: Skulle bare være morsomt Her et eksempel på en disposisjon: Innledning: Data og internett brukes mer og mer. Hoveddel: Hva bruker vi data og internett til? skrive og lagre dokumenter spille spill søke etter informasjon kunskapsstoff nyheter flyruter, hotell... kjøpe selge lage hjemmeside laste ned programmer chatte og sende e-post Positive ting Alt vi kan bruke data og internett til Effektivt, gjør hverdagen lettere Mange muligheter Underholdning Negative ting Teknikken kan svikte Ikke alt på internett er å stole på virus og hacking avhengighet koster penger Avslutning Hvordan blir det i framtiden? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Ikke les dette. Det er fullt av feil og dårlige råd. pronomen:noe/noen skrives som på bokmål!! ikke jeg men eg. på bokmål skrives det han/ham. men på nynorsk skrives det han/han.. Dere/dere - de/dykk de/dem - dei/dei det heter ikke man på nynorsk, men ein. hun/henne/hennes - ho/ho/hennar. eks: hun trenger hjelp - ho treng hjelp jeg hjalp henne - eg hjalp ho det er hennes veske - det er hennar veske ordet den kan være prnonem og bestemt artikkel. - står den forran, eks: den jenta, den gutten. da er det bestemt artikkel - står den istedet for substantivet eks. boka mi er hjemme, den er tung. da er det pronomen. den - han/ho Substantiv: (inkjekjønn) eit menneske - det menneske - fleire menneke - alle menneska (ingen ening) - (-et ending) - (ingen ending!!) - (alltid -a ending) eit tre - det treet - fleire tre - alle trea. (Hankjønn) houvdregelen er -en -ar - ane unnatakene er vokalskifte, ender på -a og at det ender på - nad. da er det -en -er og -ene (hokjønn) houvudregelen er -en -er -ene. unnataket er det som endre på -ing. og da er det -en -ar -ane "anbehetelse" substantiv som ender på -et eller -else er ikke lov i nynorsk. eksempler er: forelskelse - forelsking kjærlighet - kjærleik nyhet - nyhende eller nyheit spøkelse - eit spøke følelse - kjensle anbefale - tilrå mens betennelse sa lærern var lov i følge ordboka. har du en forstavelse på an- eller be- skal du da prøve å ungå å skrive det. leit i ordboka etter et annet ord, som du kan skrive i stedet for. ankomme - komme annmeldelse - melde forstavelsen hv- er heller ikke lov i nynorsk. hverdag - kvardag hvilken - kva for hva - kva hvordan - korleis hvor - kor hvis - om !!! hvem - kven hvorfor - kvifor ellers står det vel i ordlista/ordboka tips til hva man skal gjøre FØR man leverer inn nynorskstilen 1. les igjennom teksten, prøv å oppdag div. språkfeil. 2. rett substantiv feil, sett strek under 3. rett verd feil, sett ring rundt. 4. rett andre ordklasser 5. sjekk avsnitt og tegnsettinger.. ved direkte tale bruk andførselstegn eller tankestrek. en stil skal alltid ha overskrift (stor bokstav, og trenger ikke være tegn som punktum o.l. arket skal ha en hovedmarg på 3cm på venstre side, og 1cm på høyere. avsnitt markeres med innrykk. da er det 2cm ekstra på venstre side. og ikke bruk mellom rom mellom avnsittene!! og sist .. ALDRI stol på retteprogrammene på pcn! ALDRI! sjekk alltid, og stol mer på deg selv enn de røde og grønne strekene på dokumentet. Bokmål - nynorsk Pronomen Subjektformer jeg - eg du/De - du/De han - han hun - ho vi - vi/me dere - de de - dei Objektformer meg - meg deg/Dem - deg/Dykk han/ham - han/honom henne - ho/henne oss - oss dere - dykk dem - dei Eiendomspronomen min/mitt/mine - min/mitt/mine din/ditt/dine/Deres - din/ditt/dine/Deres hans - hans hennes - hennar vår/vårt/våre - vår/vårt/våre deres - dykkar deres - deira Spørreord hva - kva hvem - kven hvilken/hvilket - kva/kva for ei, ein, eit/kva for nokre hvordan - korleis hvorfor - kvifor/korfor hvor - kor/kvar/der Vanlige ord i hvert fall - i alle fall/i alle høve sier - seier være - vere kommer - kjem fremdeles - framleis ennå - enno allerede - allereie advare - åtvare antall - tal øye - auge øre - øyre bevegelse - rørsle/kløkking dyp - djup elendighet - elende ensom - einsam fjær - fjør fornøyd - nøgd frokost - frukost gjemme - gøyme tirsdag - tysdag hjemme - heime hvitveis - kvitveis/kvitsymre klær - klede ledelse - leiing/styring lyve - lyge regnskap - rekneskap rød - raud råtten - róten savn - sakn/saknad selvfølgelig - sjølvsagt sted - stad tegn - teikn våkne - vakne Selvfølgelig er ikke min liste full av feil Endret 7. mai 2009 av Zarac Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Takk til begge to. Driver å skriver ut alt. Ekstremt mange sider må jeg si. (Jeg har alt på dataen, alt tatt fra nettet, kan godt legge opp alt i en zip-fil, inkluderer det de andre har lasta opp. Kun regler. Må vente litt da jeg fortsatt er i full gang med å finne masse info om tilfeldige ting. :>) Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Noen som veit om noen bra sider? som jeg kan lese litt på? Lenke til kommentar
troyka Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Enig med hun/han som sa at kan vi ikke heller dele idear ? Da kan vi få inspirasjon Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Hvis det er mulig, tenkte jeg å skrive en artikkel om en politiker som sier noe han tror er morsomt, men som får hele landet til å kaste seg inn i en debatt. Lenke til kommentar
Ghostredier Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Sitter nå og har nynorsk undervisning :O men ingen som har mere fakta om klovner ? Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Hamas-kanin: Oppfordrer til å spise dansker hhaha,xD oppfordrer hamasbarn til å spise dansker, etter karikaturtegningene (Mohammad?) Lenke til kommentar
ElShaarawy Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Fikk nettopp info av læreren min at på sakprosa dagen er det best å fokusere mest på sjangere som artikkel og intervju. Hun ga også tips om at teksten ville bli bra om du intervjuet en komiker. Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) hm, jeg har vel en halvveis plan om å skrive om hva humor er, eller hva latter er. jeg forbereder meg på alle forskjellige måter, for jeg veit aldri ossn oppgave jeg velger, selv om jeg har en plan i dag, skjer det noe anna i mårra skal skrive et par artikler i kveld, og ser om jeg legger dem opp her, kanskje jeg kan hjelpe dere da, ;P hvis dere hjelper meg med hva jeg gjør feil .. (det er mye) Endret 7. mai 2009 av karlsen93 Lenke til kommentar
ElShaarawy Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Hamas-kanin: Oppfordrer til å spise dansker hhaha,xD oppfordrer hamasbarn til å spise dansker, etter karikaturtegningene (Mohammad?) Hold deg innenfor tema, og ikke kom med slike latterlige linker. Lenke til kommentar
SCH03124545 Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Hvis det er mulig, tenkte jeg å skrive en artikkel om en politiker som sier noe han tror er morsomt, men som får hele landet til å kaste seg inn i en debatt. god idé. men jeg syns at temaet ble vanskeligere med en gang vi måtte skrive skaprosa.. Jeg syns liksom det er vanskleig å flette inn fakta i en tekst med humor..?:S jeg tenkte jeg kunne skrive et kråseri eller et essay om hva som skjer med kroppen når vi ler.. eller om god / dårlig humor..? Noen flere forslag..? desperat..! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723894 Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Humor folk. Er jo humor bra tema. Das. Lenke til kommentar
Ghostredier Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Har også lyst og skrive en fakta tekst om humor men har ingen snøring på hva man kan finne ut om humor Lenke til kommentar
Linnkar Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Hamas-kanin: Oppfordrer til å spise dansker hhaha,xD oppfordrer hamasbarn til å spise dansker, etter karikaturtegningene (Mohammad?) Hold deg innenfor tema, og ikke kom med slike latterlige linker. var faktsik lærern min som viste meg linken, så jeg trur ikke at det er en latterlig link Lenke til kommentar
ElShaarawy Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 Da er læreren latterlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723894 Skrevet 7. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hør på Radioresepsjonen. Der er det fult av brukerabel humoriserbare humorforslag. Pass på at det dere skrive ikke blir såkalt forsøkshumor, tenker på kåseri. Endret 7. mai 2009 av Slettet+981723894 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå