Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg en total drittunge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke unormalt at foreldre får så voksne "barn" til å gjøre opptil en time husarbeid om dagen. Men det finnes jo grenser, er ikke meningen at du skal jobbe i hjemme hele dagen heller.

 

Det er bra for deg å hjelpe til hjemme, det forhindrer at du blir en douche som tror at morra di skal rydde opp etter deg samme hvor du er.

Tøys og tull, morra mi gjør antageligvis mer for meg enn 90% av hva andre mødre gjør, men jeg er altid den som rydder opp etter meg når jeg er på besøk. Nøler ikke med å hjelpe til litt ekstra heller (om det trengs).

Lenke til kommentar

Jeg er snart 20 år og bor hjemme selv. Det jeg normalt gjør er og støvsuge og rydde på rommet mitt, gangen utenfor, samt støvsuge opp trappa til hovedetasjen. Hjelper også med og ta ut av oppvaskmaskinen kanskje en eller to ganger i uka. Det skal nevnes da at jeg har fulltidsjobb på dagtid.

Lenke til kommentar

Fra jeg var 18 måtte jeg betale husleie om jeg fortsatt ville bo hjemme jeg, samme for min søster.

Husarbeid var en selvfølge jeg måtte bidra med, og det hjalp ikke å komme å si jeg ikke hadde vært i stua så den gidder jeg ikke støvsuge. Sett tilbake i ettertid lærte jeg faktisk en god del om å holde ting i orden rundt meg, som jeg igjen har holdt på etter jeg flyttet for meg selv.

Hva med å lage en avtale med dine foreldre om hva som er ditt ansvar og når, slik at dere slipper å krangle så mye.

Det er sikkert i interesse for dine foreldre og tydeligvis for deg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hjalp til en del hjemme, men hadde som en klar regel at jeg IKKE ryddet etter andre. Felles ting som oppvask etter middagen o.l. er en ting, men aviser, leker, bøker o.l som andre har slengt rundt omkring var folks eget ansvar, ikke mitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Vel, hvis dere tar til etterretning at foreldre stort sett jobber seg halvt i hel for å sikre en stabil tilværelse for sine øyestener, for å gi dem tak over hodet, mat i magen, hippe klær og PC og mobil og moped og leker og alskens skrot de trenger for å komme seg gjennom barn- og ungdommen, så syns jeg egentlig ikke det er urimelig å forvente at du (trådstarter), som i teorien skal være et voksent og fullverdig menneske, hjelper til med å lette hverdagen for dine foreldre.

 

Så, ja, lat og bortskjemt drittunge er ikke så fjernt fra hva jeg ville sagt.

 

Du tok ordene rett ut av tastaturet mitt.

Postet hovedsaklig her nå for å vise min enighet, ergo styrke siden som mener at du bør ta deg selv i nakkeskinnet og skjerpe holdningen din litt. Vennene dine kommer til å slite når de flytter for seg selv, dersom de mener at det er far og mors oppgave å holde rede på alt og kjøpe inn mat. Du kommer i beste fall til å møte litt mer forberedt.

Lenke til kommentar
Mora di har nok vaska klærne dine en del ganger, tipper jeg. Det var vel ikke hun som skitna dem ut?

Skjønner ikke alle som klager over hvor stor jobb det er å vaske klær. Er selv en gutt på 17 vasker kansje klær en gang i uken selv, er jo ikke akkurat mye jobb. Hive klærne i vaskemaskinen og skru på, henge opp klærne, hive de i skapet neste dag. Er jo ikke mer enn 20 minutter arbeid tilsammen + venting, men man trenger jo ikke akkurat se på mens maskinen vasker.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se, så har dessverre ikke TS kommet inn og svart noe mere. Men jeg mener at TS ikke er en total drittunge.

 

TS hjelper faktisk til hjemme. Det TS reagerer på, er at TS føler at h*n må gjøre mer enn sin del av husarbeidet.

At TS har dårlige venner som ikke gjør noe der de bor, er deres problem.

 

Jeg synes det er normalt at man skal yte etter evne, og motta etter behov.

Lenke til kommentar
Mora di har nok vaska klærne dine en del ganger, tipper jeg. Det var vel ikke hun som skitna dem ut?

Skjønner ikke alle som klager over hvor stor jobb det er å vaske klær. Er selv en gutt på 17 vasker kansje klær en gang i uken selv, er jo ikke akkurat mye jobb. Hive klærne i vaskemaskinen og skru på, henge opp klærne, hive de i skapet neste dag. Er jo ikke mer enn 20 minutter arbeid tilsammen + venting, men man trenger jo ikke akkurat se på mens maskinen vasker.

Da jeg bodde hjemme skjønte ikke jeg heller hvorfor mamman min klaget over klesvasken. Men etter at jeg flyttet ut og har ansvaret for bare to stk sin klesvask så klager jeg også ;)

Det er undertøy og håndklær/sengetøy som skal vaskes for seg, bukser, hvitt og farget. Det skal henges opp og brettes litt mer enn èn gang i uken og man blir lei når det er litt oftere ;)

 

Tror at for de aller fleste, så skjønner man ikke hvor mye som må gjøres før man må gjøre alt selv. Og da innser man hvor lite man gidder å hjelpe til hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...