Gå til innhold

Bytting av prosessor ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eg har en : Intel pentium dual-core prosessor T4200

 

2,0 ghz

800 MHz FSB

1 mb L2 Cache

 

Har lyst på en prosessor som har minimum 2-3 mb Chach minne og helst litt over 2,0 ghz klokkehastighet...

 

takk for all hjelp :)

 

ps e det noen som er helt sikkre på om det går ann å bytte berre cachen på prosessoren eller ikkje ....

Lenke til kommentar

Hva er det cache gjør ? og hva er det bra får i spill ?

 

jeg har en Hp pavilion med graffik kort Nvidia 9800GT noen som hvet va jeg bør bytte til da får en prossesor ? har 2.00 ghz vet ikke hvor mye cache jeg har :S

Endret av Deluxus
Lenke til kommentar
Hva er det cache gjør ? og hva er det bra får i spill ?

 

jeg har en Hp pavilion med graffik kort Nvidia 9800GT noen som hvet va jeg bør bytte til da får en prossesor ? har 2.00 ghz vet ikke hvor mye cache jeg har :S skal oppdatere etter middag ;)

 

Har du link til laptopen? For jeg tviler du har en HP laptop med 9800M GT.

 

Til alle som vil bytte cpu: Det er veldig lite å tjene på dette med tanke på spill. Har dere ikke en gaminglaptop, vil dere oppleve at ny cpu ikke vil hjelpe noe som helst. Skjermkortet er somregel alltid flaskehalsen. Om dere driver med masse rendering og cpu krevende programmer, rettferdiggjør det å bytte cpu, men det er ofte ganske dyrt.

Lenke til kommentar
Hva er det cache gjør ? og hva er det bra får i spill ?

 

jeg har en Hp pavilion med graffik kort Nvidia 9800GT noen som hvet va jeg bør bytte til da får en prossesor ? har 2.00 ghz vet ikke hvor mye cache jeg har :S skal oppdatere etter middag ;)

 

Har du link til laptopen? For jeg tviler du har en HP laptop med 9800M GT.

 

Til alle som vil bytte cpu: Det er veldig lite å tjene på dette med tanke på spill. Har dere ikke en gaminglaptop, vil dere oppleve at ny cpu ikke vil hjelpe noe som helst. Skjermkortet er somregel alltid flaskehalsen. Om dere driver med masse rendering og cpu krevende programmer, rettferdiggjør det å bytte cpu, men det er ofte ganske dyrt.

 

9800gt er nok til det jeg spiller å vett at det er prosesoren som sviker meg

Lenke til kommentar

Utbytte av kun cache-minnet er ikke praktisk mulig, da dette sitter direkte på prosessor (uansett om det er bærbar eller stasjonær). Prosessor kan derimot byttes til en med mer cache.

 

Når det er snakk om oppgradering av CPU i en laptop, så bør en være oppmerksom på at laptoper har begrensede kjøleegenskaper, og en kraftigere CPU kan rett og slett bli for varm til at kjølesystemet i laptopen klarer å holde temperaturen lav nok. CPUer som brukes i bærbare datamaskiner er som sagt også vanskeligere å finne, pluss at løssalg av slike ikke er så alt for stort, noe som fører til høyere priser. Selve oppgraderingsprosessen kan være vanskelig også, om en ikke har skrudd på mange laptoper fra før. Det kan være lett å ødelegge ting.

Lenke til kommentar

Du kan som sagt ikke bytte cache, cacheminnet er integrert i selve prosessoren og er så og si helt umulig å skifte for en person som ikke har et par millioner kroner til en wafer. :)

 

Edit: Sikker på at du ikke blander cache og RAM nå? :hmm:

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Når det er snakk om oppgradering av CPU i en laptop, så bør en være oppmerksom på at laptoper har begrensede kjøleegenskaper, og en kraftigere CPU kan rett og slett bli for varm til at kjølesystemet i laptopen klarer å holde temperaturen lav nok. CPUer som brukes i bærbare datamaskiner er som sagt også vanskeligere å finne, pluss at løssalg av slike ikke er så alt for stort, noe som fører til høyere priser. Selve oppgraderingsprosessen kan være vanskelig også, om en ikke har skrudd på mange laptoper fra før. Det kan være lett å ødelegge ting.
I denne situasjonen er jeg helt enig, Intel T4200 er allerede 45 nm, en oppgradering til Core 2 Duo T9x00 er trolig ekstremt dyrt. For folk som sitter på en Celeron / Core Solo kan det være interessant å oppgradere (har gjort det selv, gikk fra core solo til core duo som jeg kjøpte for ca 300kr på ebay og laptopen ble faktisk kaldere!), men ikke i dette tilfelle slik jeg ser det.
Lenke til kommentar

ka kan eg gjere for å få bedre ytelse på dataen min ( acer aspire 5737z) til foreksempel spill osv.

 

prosessor : intel pentium dual-core processor T4200 (2,0ghz, 800mhz fsb, 1 mb L2 Cache )

Grafikkkort : NVIDIA Geforce 9400M G, med 256mb minne.

Ram : 4gb DDR3

Endret av svennove
Lenke til kommentar

Som ein heil rekke andre har sagt:

Å skifte deler i ein laptoper generelt ikkje for amatører.

 

1: Kjøleløsyninga er ofte dimensjonert for akkurat den cpuen, ein større har ofte større varmeutveksling og dermed risikerer ein å koke laptopen

 

2: Om ein synes det kan vere trangt å komme til i eit minikabinett så er laptoppene ofte mykje verre. Faren for å ødelegge er stor

 

2: cachen ein ein liten del av sjølve cpuen om du har kjøpt Fab55 eller tilsvarande fabrikk med produksjonsteknologi i 45nanometer så er det nok mulig å oppgradere (å kjøpe ein laptop i gull blir småpenger iforhold ;) )

 

Kva som er derimot mulig å oppgradere i ein laptop er:

 

Ram, og til nød harddsik (forutsetter litt kunnskap om om speiling av disker i verste fall)

 

Alt anna bør ein holde seg langt unna å skifte ut utan kyndige folk tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
ka kan eg gjere for å få bedre ytelse på dataen min ( acer aspire 5737z) til foreksempel spill osv.

 

prosessor : intel pentium dual-core processor T4200 (2,0ghz, 800mhz fsb, 1 mb L2 Cache )

Grafikkkort : NVIDIA Geforce 9400M G, med 256mb minne.

Ram : 4gb DDR3

 

Ingenting.

 

Jeg stiller meg også sterkt tvilende til at du har DDR3 i din laptop.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...