Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte hjørne bord på huset. (weatherboard)


Anbefalte innlegg

Har kledning av typen weatherboard på huset (LINK). På hjørnene sitter det noen spesielle stående bord som er profilert på baksiden for å tette helt mot kledningen og er "glatte" på fremsiden. Siden huset er gammel er disse blitt ganske bra slitt med årene.

Det jeg lurte på var om det går ann å bytte ut disse spesielle bordene på hjørnene med helt vanlig kledning uten denne spesielle profilen på baksiden uten att det vil gi noen større råte fare?

Evt om det ikke er så lurt om noen vet hvor jeg får tak i disse spesielle bordene, har prøvd google uten å finne så mye som ett bilde av hus med disse "listene" på....

Endret av zanor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har byttet de fleste hjørnebord på på mitt hus + rundt alle vinduer. Jeg har laget ny kantlist for hjørnebordet av en sløyfe (tynn list som brukes som underlag for takstein), ca 12x34 mm, som jeg har kappet til med stikksag. Litt av en jobb, men spesielt dersom weatherbordene er gamle, vil de ha slått seg litt, så ingen av de er like. Jeg legger sløyfen langs hjørnebordet og merker av for hvert bord, deretter er det bare å sage. Når listen er klar, er det bare å sette den på, jeg fyller med overmalbar acryl før jeg maler for at det skal bli helt tett. Jeg er ikke sikker på om dette er nødvendig, men tror jeg får en tett og bra løsning på denne måten.

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som en metode som kan fungere :) takk!

Men noen ganger må jeg bare ha ting inn med teskje:P Du la da sløyfa på høykant ved siden av ett bord av vanlig kledning? Hvordan fikk du da egentlig merka på sløyfa den vil jo da bare hvile på di høyeste punktene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...