Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Håndbrekket henger på et hjul, kan ikke kjøre til verksted


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uVTr2vDm

Hei!

 

For det første er jeg helt absoslutt ny når det kommer til alt som har med

bil og bilreperasjon å gjøre. Men jeg har altså et problem.

 

For tre dager siden parkerte jeg utenfor og satte håndbrekket på (dårlig uvane).

Så skulle jeg ut i går og kjøre en tur, men så hang håndbrekket fortsett på det venstre bakhjulet. Slik at bilen hever seg opp i det hjørnet. Jeg får hjulet til å rulle, men med en veldig bremse på. Jeg har kjørt litt frem og tilbake og prøvd å rigle det til, uten hell. Jeg kjørte meg også en tur til butikken for å se om det kunne løsne, men det gikk heller ikke.

Det ble utroolig varmt, og bremseskivene brukes vel opp ganske kjapt.

 

Uansett, jeg kan jo ikke få kjørt bilen til et verksted, så er det noen som vet om

en privatperson eller et firma som tilbyr å komme hjem til folk for å fikse slike ting?

Kan betale kontant.

Bor i Oslo (Ammerud).

Bilen er en Renault Megane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uVTr2vDm

 

Leter mest etter privatpersoner som kan komme og gjøre det, så jeg slipper

å ringe til et verksted og styre. Har hørt tidligere om firmaer/personer som

kan komme hjem og gjøre det ganske kjapt og seff mye billige ettersom de ikke

trenger betale for et helt verksted osv.

Endret av KVTL
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar

Før du bruker penger på bilfrakt kan du prøve å slå hardt gjentatte ganger mot felgen for å evt løsne det som sitter.

 

Bruk et stykke tre (som tåler litt, eks en kraftig vedkubbe) mellom felg og hammer/slegge, så unngår du skader på felgen. Ikke slå på samme sted hver gang, men flytt slagpunktet jevnt rundt, og kontroller for sikkerhets skyld at hjulboltene sitter etterpå.

 

Om det skulle hjelpe, må du uansett få noen til å se hva om henger. (vet ikke hvordan det funker på en megane, men som vil tro at håndbrekket er en trommelbrems på innsiden av bremseskiva)

Lenke til kommentar
Før du bruker penger på bilfrakt kan du prøve å slå hardt gjentatte ganger mot felgen for å evt løsne det som sitter.

 

Bruk et stykke tre (som tåler litt, eks en kraftig vedkubbe) mellom felg og hammer/slegge, så unngår du skader på felgen. Ikke slå på samme sted hver gang, men flytt slagpunktet jevnt rundt, og kontroller for sikkerhets skyld at hjulboltene sitter etterpå.

 

Om det skulle hjelpe, må du uansett få noen til å se hva om henger. (vet ikke hvordan det funker på en megane, men som vil tro at håndbrekket er en trommelbrems på innsiden av bremseskiva)

 

Trådstarter skriver:

 

Det ble utroolig varmt, og bremseskivene brukes vel opp ganske kjapt.

 

Da hjelper det i tilfelle veldig lite å slå på skiva :D

 

Men har vedkommende trommel så er det selvfølgelig et triks. Et annet er at man rygger litt og kjører frem, kan gjenta dette.

 

Hadde selv samme problem med en tidligere bil når den hadde stått for lenge, og da hjalp rygging.

 

Hvis det er lenge siden sist så anbefaler jeg deg ihvertfall å få byttet ut bremsebånd og trommler, og muligens du må ha nye sylindre hvis de også er rustet.

Lenke til kommentar

Er det tromler bak, jekk opp bilen og ta av hjulet. Bank rundt på trommelen, men ikke så mye at den sprekker opp eller får bulker og lignende.

 

Det kan også være selve vaieren som henger igjen pga oppflisning eller noe slikt.

 

Og det er ingen uvane å bruke håndbrekk. Det er en stor fordel for å slippe å få en sjåfåørløs bil rasende rundt :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Tusen takk for alle svar hvertfall.

Nå skal jeg først prøve å banke litt rundt forbi.

For å være ærlig vet jeg ikke hva jeg har, men jeg ser for meg at det kan være en trommel hvertfall. Det ble sykt varmt når jeg stakk hånda innenfor spilene i felgen og tok litt rundt der. Jeg kjørte meg en fem-minutters-tur til butikken hvertfall, og da rygget jeg litt frem og tilbake uten hell, men mener dere at det kanskje hjelper om jeg bare rygger meg en tur? Jeg er ute etter en løsning som er så enkel som mulig, så prøver alt mulig.

 

I morgen skal jeg prøve å rygge litt rundt og hvis det ikke går så får jeg prøve å slå med en trebit mellom. Kan jeg også slå på baksiden av hjulet uten å slå hull på noe viktig? (bremserøret må jeg seff ikke slå på, men kan jeg slå hull i trommelen lett?)

 

Beklager at jeg er så rotete og nybegynner, er egentlig andre som pleier ordne slikt for meg, jeg vil bare kjøre! ;/

Lenke til kommentar

Trommelen er i støpejern, så harde spisse slag kan få den til å sprekke (i værstefall). Du har trommel om du ikke ser en blank skive.

 

Det er lite poeng å slå bakfra. Du må slå mot annleggsflatene til bremsebåndene inne i trommelen.

 

Tar du av hjulet finnes det som regel også en gummiplugg bak bremseskjoldet (baksiden av trommelen der bremserøret går inn). Tas den av kan man stikke inn en skrutrekker og løsne selvjusteringen om bilen har det på håndbrekket. Da vil også bremsebåndene gåtilbake om de ikke har grodd helt fast.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Regner med at du har prøvd å dra gjentatte ganger i handbremsen.

 

Rykke litt i den, med låseknappen inntrykket.

 

Det kan jo være at du er heldig at den "slipper taket" på denne måten.

 

Du bør også få sjekket at det er bevegelse i wirene når du bruker handbremsen.

 

Det kan være at wiren(e) ikke beveger seg pga oppflising, rust, knekk på wiren etc. Det kan lønne seg å smøre opp wiren inne i strømpen (CRC/Mek.olje etc), men ikke få olje inn i trommelene via strømpen.

 

Du bør ikke drive å kjøre med bilen all den tid bandene ligger på.

 

Du risikerer å ødelegge bandene, tromlene (evt. skive) og sylinderen, hvis de ikke allerede har slått seg. Du kan også risikere at det tar fyr i bilen, også etter at du har forlatt den ved parkering.

 

Du får ha lykke til :thumbup::thumbup::thumbup:

Endret av terjemag
Lenke til kommentar
Er det tromler bak, jekk opp bilen og ta av hjulet. Bank rundt på trommelen, men ikke så mye at den sprekker opp eller får bulker og lignende.

 

da skal du slå hardt, har slått en god del på tromler, ganske hardt faktisk, men de tåler nok en god del før de sprekker

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ett tips til fremtiden kan være å melde seg inn i NAF, betale 500 i året eller noe og fått den taua gratis på verksted ;) Har det selv, og er du like glemsk som meg så sparer du inn de pengene på to ganger flatt batteri ;)

 

Ett tips til fremtiden kan være å melde seg inn i NAF, betale 500 i året eller noe og fått den taua gratis på verksted ;) Har det selv, og er du like glemsk som meg så sparer du inn de pengene på to ganger flatt batteri ;)

Lenke til kommentar
Skru ut hjullageret?? Hvorfor skal han det?

Da sitter trommelen bare på båndene. Da er det bare å slå den litt med hammer så kan du dra av hele trommelen og finne det egentlige problemet.

Skru ut hjullageret for å dra av hele trommelen?? Dette har du gjort mye, skjønner jeg :no:

Lenke til kommentar

Har bare erfaringer med trommelbremser når det gjelder at brekket henger seg på.

I forrige uke hadde jeg inne 2 VW Polo 2008modeller som brekket hadde hengt seg opp på. De har trommler bak. Det jeg gjorde var å ta en messing dor og en middels stor hammer og slå på trommelene (slipper å skru av felg. Da løsna bånda fra trommelen med en gang.

Siden disse var såpass nye så hadde det ikke rusta fast inni der, kun båndene som hadde av en eller annen merkelig grunn irra fast til trommelen.

 

Men på såpass gammel bil som din så er typisk feil at armen som håndbrekkwiren sitter i gror igjen av møkk, så når du drar i brekket og slipper det igjen, returnerer ikke armen..

Er det tilfelle hos deg bør du kjøpe nye bånd og fjører. Men vil du gjøre det billigst mulig renser du de gamle bånda og stagene for møkk, og varmer opp "armen" mens du drar den att og fram med ei stor tang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...