Gå til innhold

Kjøre i 100 km/t på motorvei.

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hva mener du RCP? Motorveiene rundt Oslo har 100 km/t. Motorveiene rundt Bergen har ikke 100 km/t. Du svarer ikke på spørsmålet og er tydeligvis ikke orientert om fartsgrensene på motorveiene i Norge. Det at du trekker inn tettbebygde strøk er helt irrelevant for spørsmålet, hva har dette med saken å gjøre?

Trådstarter spør hvor han kan kjøre i 100 lovlig. Så kommer det en med en frekk kommentar om trafikkreglene som iflg. han gjør det ulovlig å kjøre over 80 i Norge. Derfor WTF

Endret av RCP-88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ups, sorry, det var visst en annen som sa det ja, du bare siterte ham. Beklager misforståelsen, jeg skal rette på innlegget.

Det er forøvrig 100-sone på følgende steder i Norge (fritt etter hukommelsen):

E6 fra Svinesund til ca 8 km sør for Vinterbro/Tusenfryd (ca 9 mil)

E6 fra Djupedalen (ca 12 km nord for Oslo Sentrum) til Jessheim/Gardermoen (ca 4 mil)

E18 fra Asker til Tønsberg, med ca 5 km avbrudd i Drammen pga veiarbeid (ca 9 mil)

Skrevet

Skjønner ikke hva som er så kjekt med å kjøre fort rett fram. Greit, de 5 første minuttene på Autobahn i 180 km/t er facinerende, men etter det er det bare en vanlig biltur..

Nei, gi meg heller et stykke fersk asfalt med nøyaktig doserte og skarpe svinger, gjerne i kupert terreng. Ja, jeg likte meg på Nürburgring! :)

Skrevet

Det er jo litt fascinerende å kunne nå over store avstander på kort tid. Jeg, som er oppvokst med krøtterstier på Østlandet på 80-tallet, må innrømme at det er litt artig å kunne dekke de snaue 30 milene mellom Oslo og Göteborg på under 3 timer. Det som tidligere nesten krevde en dagsreise både frem og tilbake, er nå blitt mulig å gjøre som en dagstur, man rekker faktisk en hel 8-timers arbeidsdag i Göteborg, og likevel rekker man Nytt på Nytt dersom man står opp tidlig en fredag.

For ikke å snakke om Tyskland, hvor det faktisk er mulig å kjøre samme strekning på under to timer dersom man står opp tidlig. Da snakker vi effektivitet i hverdagen.

Men noe adrenalinrush eller motorsport-aktig opplevelse blir det jo ikke. Til det er vestlandsveier (og ikke minst smale, bratte alpeveier) perfekt.

Vi skal være glad for at vi bor i et svingete land! Det er morsommere, om enn ikke like effektivt for tungtrafikk og forretningsreisende.

Skrevet (endret)

Veiarbeidet i Drammen er ferdig, og det er i retning Tønsberg nå 100km/t hele veien, med unntak av over Drammensbroen. Andre veien blir det 80 gjennom den nye tunnellen (hvorfor vet jeg ikke).

100-sonen stopper igjen noe før Marchè/avkjøringen til Holmestrand. Om den fortsetter igjen vet jeg ikke. Jeg kjører aldri der egentlig. :p

Endret av fredrik
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet
100-sonen stopper igjen noe før Marchè/avkjøringen til Holmestrand. Om den fortsetter igjen vet jeg ikke. Jeg kjører aldri der egentlig. :p

Den fortsetter igjen rett etter Marchè om jeg husker riktig og fortsetter frem til slutten på 4-felten.

Skrevet
Sorry, nei. Ikke her omkring ihvertfall. Finnes vel i snobbeland..

Det finnes 90-sone her, og jeg bor i en liten by i Nordland. Du ser jo selv hva det står, "Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt".

Skrevet

Det er også 100 sone mellom Mysen og Spydeberg i Østfold.. Bare til orientering. Det jobbes daglig med å utvide dette fra Oslo til Svenskegrensen

Skrevet

Høhø. Jeg bare MÅ merke meg at enkelte her har trøbbel med å lese..

Veitrafikklovens paragraf 6 er jo klinkende klar?

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt kan da ikke være så vanskelig å forstå? Da gjelder de reglene som er fastsatt der. Punktum. Det er ikke noe galt med å paste fra lovdata.no, det er norske lover, og de gjelder. Ikkeno å le av.

Sorry for off-topic :p

Skrevet

Hehe, tja til fredagspils all den tid jeg sitter langt til havs og det kjøres nulltoleranse på alkohol..

MEN det er mulig jeg var litt i halvsvima og kanskje litt uklar.. :p

Reagerte egentlig bare litt på de første 3-4 svarene i tråden her.

Tilgi meg om jeg fikk deg til å føle deg dum, fredrik ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...