Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøp på helligdag


Andie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du kan gjøre, og hva som er lovlig å gjøre, er to forskjellige ting.

 

Edit: Googlet litt, men kunne ikke finne noe som underbygger det jeg sa i forrige post. Mulig noen regler er endret her, slik at du kan kjøre så lenge alle papirer er utfylt og forsikringen er gyldig? Noen som vet?

 

Se forøvrig her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering

 

Ny edit: Her http://www.vegvesen.no/binary?id=16481 står følgende: "Vær oppmerksom på at ved eierskifte krever forskrift om bruk av kjøretøy at kjøretøyet skal være registrert på ny eier før vedkommende tar det i bruk. Denne vognkortdelen gir derfor ikke ny eier anledning til å bruke kjøretøyet i tidsrommet fra melding om eierskifte er lagt inn ...... til kjøretøyet er omregistrert." Da er vi tilbake til første setning.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Du har lov til å kjøre bilen før omregistrering, men salgspapirer skal leveres inn senest 3 dager etter overtakelse.

Les posten min over, så ser du at dette er feil.

 

Slik jeg tolker det kan du ikke kjøre i perioden fra salgsmelding er sendt inn/registrert hos biltilsynet til omregistreringsavgiften er betalt og omregistreringen er utført. Med andre ord kan du kjøpe bilen, slenge salgsmeldinga i en postkasse og kjøre hjem (da på tidligere eiers forsikring og vognkort), med mindre bilturen tar flere dager enn postgangen.. ;) Eller, du og selger kan som nevnt vente de tre dagene med å sende inn salgsmeldinga. Men om du får skylden i en ulykke, så vil det gå ut over selgerens bonus, så jeg forstår godt de selgerene som har motforestillinger mot det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...