Gå til innhold

Synstest med på førerkortsøknad


Sila123

Anbefalte innlegg

Hei

Er begynnt på teorikurs nå til klasse B. Læreren delte ut et skjema vi skulle fylle ut og ta med til ham neste time. Det var forsåvidt greit til jeg leste dette på søknaden: Legeattest kreves med søknad om førerkort i klasse C1, C, D1, D , eller viss de har besvart ett eller flere av spørsmålene nedenfor med JA.

Jeg må svare ja på to spørsmål 1 jeg bruker briller når jeg kjører 2 jeg har nedsatt synsstyrke. Sendte mamma innom optikeren her om dagen etter enn utskrift av hvor godt syn jeg har,men da jeg leste gjennom denne søknaden igjen står det LEGEATTEST. Betyr dette at jeg må til legen og foreta en synstest og legge denne ved søknaden?

Endret av Sila123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delvis sit. fra førerkortforskriften:

 

§ 2. Krav til helse og førlighet - klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T

 

For førerkort i klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T gjelder følgende krav til førerens helse:

1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05, må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn.

 

2. Synsfeltet må være normalt på minst ett øye.

 

Merk at synsstyrke er ikke det man mener med +5/-5 etc. Spør optikeren din for en nærmere forklaring på det. +5 er nok langt ovenfor, jeg slapp med nødskrik gjennom på -1,25 på venstre øye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...