Gå til innhold

Hva feiler det spillutviklerne?


Anbefalte innlegg

Dessverre er det slikt som blir resultatet av mennesker + internett. For å forhindre piratkopierte versjoner å florere forsøkes det å bruke f.eks Steam som "verifiserer" spillet at det er en ekte kopi. Dette er teorien men det er ikke 100% fungerbart i praksis og mange spill blir til tross for dette piratkopiert.

 

Piratkopiering har nok bidratt til at man nå sitter med vel tungvinte løsninger som f.eks Steam. Om man vil ha bogt med dette får man gjøre bruk av testing av demoer for deretter å faktisk kjøpe spill man finner interesange etter demotesting. Dessverre er det og for mye å be om, så internett har bokstaveligtalt rævkjørt et vært håp at man kan gå tilbake til tider hvor man bare stappet CDen inn i maskinen og innstallerte spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor oppstod piratkopiering?

 

Jeg husker i alle fall hvorfor jeg kopierte spill I commodore 64 dagene og når jeg så fikk meg en Amiga500 , jeg hadde faktisk aldri råd til å kjøpe meg et spill til 400 -500 kroner den gangen (nå kan det være jeg bommer på prisen, men jeg hadde i alle fall ikke så bra ukelønn at jeg kunne kjøpe meg et spill i måneden med den).

 

Men, jeg syntes det var kult å kjøpe rollespill fordi mange ganger så fikk man med litt ekstra stash som for eksempel kartene i Bards tale 1 & 2 og de flotte manuallene.

 

I dag derimot så har jeg råd til å kjøpe meg spill hver måned, men det blir et vanskelig valg når man også er film og musikkinteresert (I alle fall samboeren) og dermed så fordeles ofte pengene på enten kinobesøk, en konsert I ny og ne og det ender ofte opp med at jeg blir veldig selektiv når jeg kjøper spill.

 

Sånn sett så synnes jeg piratkopiene har hjulpet veldig til å luke ut "møkk" , eier selv et par virkelig gode titler som Galatic Civilization som jeg utvilsomt aldri hadde engang prøvd om det ikke var fordi det var "lett tilgjengelig".

 

Uansett så er konklusjonen min at man må gjøre spill langt billigere, å halvere prisen på dagens retail titler er nok det første steget man må ta.

Lenke til kommentar

Har man ikke råd den månden kan man ta det neste månde eller månden etter det. Tar man tiden til hjelp har man råd til mer enn mange tror. Om man selvfølgelig er slik at man MÅ ha den nyeste DER og DA så klart, da sliter man, men om man kan ta tæring etter næring er det ikke det aller største problemet i verden.

 

At det for enkelte er slik at man får luket vekk "møkk" er greit, men tror nok det er minoriteten som kjøper det de har lastet ned i etterkant og det er her problemet oppstår.

 

Prisen er forøvrig helt grei, mange tror det er korrupte spillselskap med forkjærlighet for penger som setter prisen men om man dukker ned i hva prisen består av finner man litt av vært. Er man et lite studio (som f.eks Remedy) trenger man utgiver. Så der går litt av fortjenesten (en gitt prosent). Så skal utgiver få dette ut i butikker og trenger da en publiserer. Det er mange forskjellige selskap som driver med publisering av, avhengig av land. Så er de da kommet i butikken, og butikken vil da tjene penger på dette de og så de setter "sluttprisen" ut etter kostander de har hadt. Man har 3-5 ledd fra utvikler til utgiver, sier seg selv at jo flere som skal være med på leken jo dyrere blir det for vår del.

 

Steam er et bra eksempel på hva dagens teknologi kan gjøre. Med raskere internettlinje skal man ikke se bort fra, takket være piratkopiering, at utgivelser forflyttes til internett. Både for å korte ned på ledd (og øke fortjeneste) men og for å forhindre at uvedkommende får adgang til spill de ikke har betalt for.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg skjønner jo at dere synes jeg er sabla teit, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstår grunnen til å blande Steam inn i dette. Siden sist har jeg kjøpt trådløst nettverkskort og brukt timer på å få den på nett så jeg har fått installert spillet, og nei, du kan ikke spiller singleplayer uten nett - du må ha nett for å få innstallert selve spillet.

 

Ellers et flott spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...