Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bass + Forsterker, Help


Spinx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til Trådstarter; Den forsterkeren er nok helt ok til den subben;)

 

Nå var det vel snakk om bass, og ikke frontsett - liten forskjell ift krav på forsterker.

 

Hvilken forskjell da?

 

Det er jo mye viktigere med et godt frontsett og en god forsterker til det! Sub dekker jo tross alt bare ca. 0,3% av det totale frekvensregisteret som må til for tilstrekkelig lydgjenngivelse.

 

Viss du tenker på effekt på subforsterker så er ikke watt så veldig viktig, følsomheten på elementet og ikke minst kassen er myyye vikigere, så lenge en skal høre på musikk gir nemmelig ikke forserkeren ut mer en et par tre watt på "normalt" volum, basskasseen i min bil spiller 95dB på en watt (teoretisk ihvertfall), det er ganske behagelig nivå synes jeg, ved 256 watt spiller samme kassen 119dB, jeg har en annen sub i en annen type kasse hjemme der følsomheten er på hele 110dB(viss jeg husker riktig) dvs at ved samme 256watt gir den ut 134dB, altså er følsomheten på kassen og subben minst like viktig som effekten ut av forsterkeren.

 

Kvalitet på forsterkere er jo like viktig enten de brukes på frontsett eller sub!

 

Ser forsatt ikke noe logikk i den tidligere nevnte tommelfingerregelen...

Lenke til kommentar
En tommelregel er at forsterkeren skal koste like mye som høytalerne eller mer.

 

Idiot! Den uttalelsen din henger ikke på greip. Prøv å finn en forsterker som passer til dette frontsettet da. http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17151

Lett: McIntosh MCC602TM

 

Og du trenger den forsterkeren for å drive det frontsettet? NEI! Dette frontsettet kan drives på det meste,fra dynabel dy1502 til 1498,. til FOCAL FP DUAL MONITOR som koster 15000,- Greitt nok at det hadde vært kjekt å bruke den dyreste forsterkeren du finner men det er ikke reslistisk, og mest sansynlig unødvendig.

 

Når du skal velge en forsterker så bør du finne ut hvor mye penger du vil bruke, så finner du forskjellige alternativer (ikke se på watt!) deretter googler du merkene så ser du fort hvike merker som er gode og hvilke merker som har dårligere rykte, ikke at dette er avgjørende men en pekepinn ivhertfall.

 

Poenget mitt er at det ikke prisen som bør avgjøre, selv om to forsterkere koster like mye kan det en være dårlig mens den andre kan være betraktelig bedre!

 

Eksempel, Du skal drive dette frontsettet:

http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=777

 

hvilken fosterker hadde du valgt?

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 som følger tommelfingerregelen...

VS.

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16011

 

Jeg hadde valgt Focal uten tvil... Masse penger spart og en bedre forsterker!

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke valgt rockford uansett, pga dårlig erfaring med dem.

 

Det er bare en veldig enkel ting å tenke på:

Et par dårlige høytalere kan låte rimelig greit med en ordentlig forsterker, men en drittforsterker vil spille dritt uansett hva du kobler til.

Klart så gjelder den tommelregelen egentlig for hjemmekino, og de forsterkerne koster en del mer pga trafoene, som jeg ikke tenkte på.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke valgt rockford uansett, pga dårlig erfaring med dem.

 

Det er bare en veldig enkel ting å tenke på:

Et par dårlige høytalere kan låte rimelig greit med en ordentlig forsterker, men en drittforsterker vil spille dritt uansett hva du kobler til.

Klart så gjelder den tommelregelen egentlig for hjemmekino, og de forsterkerne koster en del mer pga trafoene, som jeg ikke tenkte på.

 

Ok men da er vi på samme side, var nettop det jeg ville frem til, selv om forsterkeren oppnår "tommelfingerregelen" kan den alikevel være dårligere en rimeligere produkter. En god forsterker hjelper alltid høytalerene til å spille bedre. mao. pris og watt er ikke kvalitetskoeffisienter.

Lenke til kommentar

Nei watt har jeg heller aldri nevnt, hehe, betyr ingenting.

Pris er gjerne en kvalitetsindikator, men å velge riktig merke er vel så viktig. Generelt så må jeg desverre si at jeg har lite erfaring på dette området, er mer erfaren i hjemmekinokretsene som nevnt. Men som sagt, mcintoshforsterkeren er nok rå :p

 

Du sier at focal er bra?

Lenke til kommentar
Nei watt har jeg heller aldri nevnt, hehe, betyr ingenting.

Pris er gjerne en kvalitetsindikator, men å velge riktig merke er vel så viktig. Generelt så må jeg desverre si at jeg har lite erfaring på dette området, er mer erfaren i hjemmekinokretsene som nevnt. Men som sagt, mcintoshforsterkeren er nok rå :p

 

Du sier at focal er bra?

 

Det med watt var mer generelt ment, mangen som henger seg opp i det. Focal er et solid merke, men det finnes mangen andre bra merker også, jeg har blitt frelst av Audison.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...