Gå til innhold

Kamera i friluft - anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg trenger et kamera, men er veldig usikker på hvilket jeg skal velge. Jeg har aldri brukt speilreflekskamera før, men det trenger ikke ha noe å si. Jeg lærer sånne ting fort.

 

Kameraet MÅ ta gode bilder utenførst, og i sterkt lys (sol osv), god på avstander og gode detaljbilder på nært hold, og kunne ta skarpe bilder i hurtig bevegelse. Det burde også ta forholdsvis bra bilder i mørke og være bra blitz. Det er også en fordel om det er mulig å ta filmopptak med det, og at det er fuktsikkert (tåler regn).

 

Oppsummert, så trenger jeg et kamera som jeg kan ha med ut i naturen og ta bilder ute på blant annet fisketur og andre friluftsturer.

 

Vurderte en stund Sony Alpha A350, men er nå usikker på om det er det rette kameraet for meg. Har hørt at Olympus E-450 er bra, men jeg aner ikke...

 

Hadde vært takknemlig om jeg hadde fått noen konkrete tips til hva jeg burde ta en nøyere kikk på. :)

Endret av Kamma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er det du som tar bildene, ikke kamera. Dersom du ønsker å oppfylle alle kravene du har stilt bør du ha en god slump med penger i lomma, for alle de objektivene du må kjøpe samt kamerahus kommer til å koste...

Jeg ønsker ikke sette opp noen som helst handleliste, da jeg ikke har noe peilig på hva ditt budsjett ligger på.

 

PS! Det virker som at du tror det er selve kamerahuset som setter begrensning når det kommer til ulike situasjoner, men der er det nok optikken din og kunskapene dine som gjør forskjellen...

Lenke til kommentar
Først og fremst er det du som tar bildene, ikke kamera. Dersom du ønsker å oppfylle alle kravene du har stilt bør du ha en god slump med penger i lomma, for alle de objektivene du må kjøpe samt kamerahus kommer til å koste...

Jeg ønsker ikke sette opp noen som helst handleliste, da jeg ikke har noe peilig på hva ditt budsjett ligger på.

For å få et kamerat som tilfredstiller alle mine krav 100%, så blir det i overkant dyrt, ja. Det er selvfølgelgi mulig i senke kravene noe, det viktigste er at det er mulig å ta gode bilder ute i naturen. Trenger et friluftskamera, rett og slett. Hvordan objektiv er å anbefale? Jeg har virkelig ikke noe særlig kunnskap om hva jeg behøver av utstyr. Har lest mye og om forskjellige kamerahus, og jeg blir ikke mer sikker av det.

Lenke til kommentar

Nå har jo de anbefalte Pentax,ene værtetting,tror jeg ,bra kameraer er de jo og.

På optikksiden er et 18-200mm et greit turobjektiv,og det er flere produsenter som leverer.

Hvis du skal dra på for mye utstyr,blir det tungt å gå på tur. :grin:

Ellers er jo de trådene som Kaian anbefalte verdt å lese.

Du får sikkert flere svar,så lykke til!

Lenke til kommentar
kamma: er du helt sikker på at det dslr du vil ha? Ikke superzoom eller høykvalitets kompaktkamera (ala canon G10)?

Er interessant med høykvalitets kompaktkamera også. Ser bra ut den du linket til, men jeg er skeptisk til videofunksjonen på det kamera. Tar opp bare i VGA-format. Er det noen kvalitetsforskjell på det?

 

Sitter nå og sikler på Nikon D90, faktisk. Hva var prisen på det kameraet når det ble lansert? Ser at det har videofunksjon, men dessverre uten autofokus. Noe som er synd.

Lenke til kommentar
kamma: er du helt sikker på at det dslr du vil ha? Ikke superzoom eller høykvalitets kompaktkamera (ala canon G10)?

Er interessant med høykvalitets kompaktkamera også. Ser bra ut den du linket til, men jeg er skeptisk til videofunksjonen på det kamera. Tar opp bare i VGA-format. Er det noen kvalitetsforskjell på det?

 

Sitter nå og sikler på Nikon D90, faktisk. Hva var prisen på det kameraet når det ble lansert? Ser at det har videofunksjon, men dessverre uten autofokus. Noe som er synd.

Jeg har null peiling på film i fotokamera, men per i dag er ikke filmkaviteten på dslr annet enn youtube kvalitet...

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jeg trenger et kamera, men er veldig usikker på hvilket jeg skal velge. Jeg har aldri brukt speilreflekskamera før, men det trenger ikke ha noe å si. Jeg lærer sånne ting fort.

 

Kameraet MÅ ta gode bilder utenførst, og i sterkt lys (sol osv), god på avstander og gode detaljbilder på nært hold, og kunne ta skarpe bilder i hurtig bevegelse. Det burde også ta forholdsvis bra bilder i mørke og være bra blitz. Det er også en fordel om det er mulig å ta filmopptak med det, og at det er fuktsikkert (tåler regn).

 

Oppsummert, så trenger jeg et kamera som jeg kan ha med ut i naturen og ta bilder ute på blant annet fisketur og andre friluftsturer.

 

Vurderte en stund Sony Alpha A350, men er nå usikker på om det er det rette kameraet for meg. Har hørt at Olympus E-450 er bra, men jeg aner ikke...

 

Hadde vært takknemlig om jeg hadde fått noen konkrete tips til hva jeg burde ta en nøyere kikk på. :)

 

 

Jeg tror jeg ville sett på E-620 med 14-54 og 50-200. E-620 er verdt noen kroner over E-450 siden du får stabilisatoren og mye bedre fokussystem (og litt større søker), uten at dette fører til nevneverdig vekt- og størrelsesøkning. Ingen av de to er værtettet dessverre, men huset skal tåle litt vann for det, og det er mulig å beskytte det litt dersom det regner. De to objektivene er begge værtettet. Du får E-3 rimelig også om dagen, men da er det større og tyngre igjen, men til gjengjeld atomsikkert og værtettet.

 

 

Som noen nevnte har du også Pentax K20d og K200d, som jeg er sikker på også er knall. Begge er værtettet, og begge har stabilisator. Her får du også 16-50 og 60-250 som begge er værtette og moderne.

 

 

Kombinasjonen du nevner, sn0dig, er ikke spesielt fristende etter å ha tittet på eksempelbildene her: http://dcresource.com/reviews/canon/eos_5d...w/gallery.shtml ;)

Endret av Cax
Lenke til kommentar

hva med en Nikon D90 ? har HD video og god iso, samt et lett kamera og lære seg!

fant denne på finn! Finn.nonoe du kanskje kan bruke sammen med dette kameraet,

objektivet virket litt tungt, men det har jo en stor zoom!

 

Har lyst på det objektivet selg men kjører canon:(

Endret av rieg
Lenke til kommentar

Det er alltid vanskelig å gi gode råd uten å kjenne behovet/personen godt. Du sier en del, og har fått en del fornuftige svar allerede, men kan du si noe mer om hva du skal ta bilde av? Fuglefotografering stiller for eksempel helt andre krav til utstyret enn landskapsfotografering. Jeg tror du vil få mer direkte nyttige svar hvis du tar deg tid til å si litt mer om hva som er viktigst, og hva skal blitens brukes til? Hva bruker du i dag, og hva er du ikke fornøyd med på ditt nåværende kamera?

 

Forøvrig er værtetting selvføglelig en fordel, men alle kameraer jeg har bruk har overlevd noen regndråper uten problemer.

Lenke til kommentar
Det er alltid vanskelig å gi gode råd uten å kjenne behovet/personen godt. Du sier en del, og har fått en del fornuftige svar allerede, men kan du si noe mer om hva du skal ta bilde av? Fuglefotografering stiller for eksempel helt andre krav til utstyret enn landskapsfotografering. Jeg tror du vil få mer direkte nyttige svar hvis du tar deg tid til å si litt mer om hva som er viktigst, og hva skal blitens brukes til? Hva bruker du i dag, og hva er du ikke fornøyd med på ditt nåværende kamera?

 

Forøvrig er værtetting selvføglelig en fordel, men alle kameraer jeg har bruk har overlevd noen regndråper uten problemer.

Blir en del naturbilder. Jeg er mye ute og fisker, så kommer til å ta en del bilder fra fiskinga og fra naturen ellers. Også skal jeg jo ha det med på ferieturer, da... Vekt og størrelse på kameraet har ikke så veldig mye å si. Selvfølgelgi - det er greit å ha et kamera som ikke veier et tonn.

 

Har ikke noe kamera per dags dato, og har bare brukt komptaktkamera før. Ser at D90 ikke er noe utpreget nybegynnerapperat, men det bryr jeg meg pent lite om. Værtetting er ikke et must, men en bonus. Går ann å ta vare på et kamera selv om det ikke tåler all verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...