Gå til innhold

kjøp av "porto" på internett - noe for posten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en kjempegod idé her en dag.

 

Det finnes mange mennesker her i verden som leser bøker. Men å lese mange bøker blir ganske dyrt i lengden, så jeg tenkte å starte noe som heter Lånebokhuset. Der kan du komme og låne en bok gratis til du er ferdig med den, eller i en måned max. Og når du er ferdig med den, så bare leverer du den og låner en ny!

 

Genialt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg fikk en kjempegod idé her en dag.

 

Det finnes mange mennesker her i verden som leser bøker. Men å lese mange bøker blir ganske dyrt i lengden, så jeg tenkte å starte noe som heter Lånebokhuset. Der kan du komme og låne en bok gratis til du er ferdig med den, eller i en måned max. Og når du er ferdig med den, så bare leverer du den og låner en ny!

 

Genialt, ikke sant?

 

 

HEHEHE, grenser til mobbing dette!:)

Lenke til kommentar

tror det er litt mer avansert enn frimerker eller smartpost-esker - en fyller inn mottaker navn og adresse, betaler og skriver ut en eller annen lapp som sikkert har en strekkode sikkert har noe koding mellom mottaker, vekt og porto slik at systemet ikke kan misbrukes. og denne limes på din pakke eller konvolutt og inni i den røde boksen med den uten å måtte leite etter et postkontor.

 

:)

Lenke til kommentar

Du har 2 valg idag, enten forhåndsbetalte boblekonvolutter som heter smartpost, eller slike forhåndsbetalte lapper som du bare klistrer på, skriver avsender og mottaker, beholder en kvittering (ja det står sporingsnummer på begge deler) og kaster den i luka som er på alle post i butikk =)

Lenke til kommentar

Trådstarter etterspørr en løsning hvor man kjøper porto ONLINE HER OG NÅ. Noe lignende som f.eks. hvor man kjøper kinobillett online og skriver ut hjemme. Du får den med en gang i hånda di. Det er altså ikke snakk om å oppsøke et Postkontor for å kjøpe noe fysisk eller få noe tilsendt fysisk fra Posten.

 

Så til saken: Ja, det skulle vært i Norge for lenge siden. De har maskiner som leser adressen på brev og sorterer det automatisk. Da er det null problem å lage en sak som scanner hele brevet for en strekkode som igjen refererer til porto som du har betalt online.

Lenke til kommentar
Trådstarter etterspørr en løsning hvor man kjøper porto ONLINE HER OG NÅ. Noe lignende som f.eks. hvor man kjøper kinobillett online og skriver ut hjemme. Du får den med en gang i hånda di. Det er altså ikke snakk om å oppsøke et Postkontor for å kjøpe noe fysisk eller få noe tilsendt fysisk fra Posten.

 

Så til saken: Ja, det skulle vært i Norge for lenge siden. De har maskiner som leser adressen på brev og sorterer det automatisk. Da er det null problem å lage en sak som scanner hele brevet for en strekkode som igjen refererer til porto som du har betalt online.

 

http://www.royalmail.com/portal/rm/jump2?c...artstamps_shop3

 

Antar det er dette her han sikter det til og det er vitterlig at du selv må printe det direkte på pakkene via et tredjeparts program antar jeg.

Det er m.a.o ikke noe man klistrer på pakken, i såfall måtte man jo fått tilsendt ark med klistrelapper fra posten :)

Lenke til kommentar

Kanskje er det enklere, men det blir ikke billigere av den grunn...

 

You can pay for your SmartStamp® subscription in two ways – monthly or annually. In addition, you will need to pay for any postage you print.

 

Så, du betaler vanlig portopris, abbonnementspris og utgifter til blekk/toner

(dersom du printer rett på konvoluttene, så sparer du utgifter til papir/tape/lim).

Lenke til kommentar

Poenget er ikke billigere. Poenget er enklere og mer tilgjengelig. En postboks er åpen 24/7 slik at man alltid kan sende noe. Det er dog ikke utsalgsstedene for porto.

 

Det er dyrere å kjøpe og skrive ut en kinobillett hjemme enn å kjøpe i skranken på kinoen. I alle fall for kinoen her i byen. 5 kroner i formidlingsgebyr per billett ellerno + blekk og papir. Det er det mange som gjør fordi det er mer tilgjengelig og lettere.

Lenke til kommentar

Smartstamp, som er nevnt her, har vi allerede i Norge. Løsningen kalles frankeringsmaskin, og er mye brukt av bedrifter som sender ut post i større mengder :)

 

Det jeg _tror_ trådstarter sikter til, er hva jeg har brukt noen ganger i USA. Da har jeg kjøpt porto online, skrevet den ut på en helt vanlig printer, og teipet på pakken. Da er det bare å legge pakken i en drop-off, og ikke tenke noe mer på det. Evt. kan jeg bestille henting om jeg ikke gidder å gå ned på drop-offen selv.

Lenke til kommentar

Bedriftene bruker dette mot bl.a Posten/Bring.

 

Velger transportør, produkt og tjenester og printer ut etikett.

F.eks EDI Soft

 

1225454970.jpg

 

All info ligger i EDI filen (og kolli/sendnr. som sendes)

 

1225453832.jpg

 

--edit--

Og for dem som skulle lure, jeg jobber ikke i transport/logistikkbransjen :)

Endret av mtw
Lenke til kommentar

Kan stemme at posten har diverse løsninger for bedrifter men det forutsetter jo sikkert kontrakter og avtaler. Det jeg likte med royalmail sin løsning var jo at den var veldig ad-hoc, den kunne brukes av hvem som helst og når som helst.

 

Syns personlig at det er noe mas å måtte dra til postkontoret for å få satt på rett korrekt antall frimerker og så videre for å få sendt noe.

Lenke til kommentar

Dersom det er SmartStamp fra royalmail du tenker på, er det ikke så enkelt som du kanskje tror det er ...

Du tegne et abbonnement, på minimum 3 måneder.

 

 

Så da er det kanskje Online Postage du tenker på ?

Da må du huske at portoen du printer ut, bare er gyldig til og med neste virkedag,

så ikke glem å gå i postkassa med det du skal sende :blush:

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...