Gå til innhold

Hva er "spill" i framtida?


Anbefalte innlegg

Hei! ;) Skal holde et foredrag på skolen om dataspill og nå lurer jeg på hva folk som driver en del med spill mener hva spill er i framtida. Kom gjerne med innspill om hva det vil utvikle seg til o.s.v., med ta tanke på virtualitet, tilgjengelighet, medium o.l.

Takker for svar!

 

- B

Endret av Benor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg at man har 3d briller på seg og at man ser en rendered verden i brillene (Nå bruker jeg far cry som et eksempel) Man har et bord ved siden av seg med våpen som er tilknyttet til det du ser i brillene. Når du løper i spillet står du på en dynamisk (360 versjon av en tredemølle + dansematte) Og du går rundt og skyter og hopper osv.

 

Det hadde vært evig fett!!

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er det ikke noen banebrytende teknologier pa vei innen hardware.

Det jeg ser for meg er mer prosessorkraft og minne, bedre grafikk kort etc.

Mesteparten av framskrittene slik det ser ut idag vil nok vaere i software, altsa hvordan man programmerer engines, hva de kan gjore, og konsoller vil nok bli mer populaere og avanserte.

Men det er forstatt umulig a si hva som kommer i framtiden helt sikkert, det kan godt hende noe banebrytende blir laget som forandrer alt, men jeg har ikke hxrt noe om dette per idag.

Lenke til kommentar
Hva er nermeste framtid? Jeg tenker alt i fra 10 til 100 år fram i tid.

Ser ikke for meg at VR skal bli populært de neste 20 årene, men Wii og slikt har jo startet å bruke bevegelser så det er vel bare et spørsmål om tid før de lager et par briller som erstatter tven. Det kommer nok, men om det blir populært eller bare enda en gimmick får vi se.

 

Ellers så har jo ekte hologram startet å titte fram, i starten skal det brukes til reklamer, men det blir spennende å følge med på andre muligheter for det.

Lenke til kommentar

Spill blir ikke lenger satt på DVD/CD. Man kjøper i stedenfor lisenser for å spille et spill. Lisensene er akkurat som billetter, man eier ikke spillet. Man har bare et lisens for å spille spillet.

 

Når man har lisensen, kan man laste det ned digitalt fra nettet (Steam, EA Downloader, nye Battle.net, Direct2Drive etc.) eller streame det (www.onlive.com).

 

Dette er for å hindre piratkopiering.

Lenke til kommentar

3d briller etc kanskje. Nye kontroll metoder? Hvem vet, teknologien blir stadig bedre i ett høyere tempo. Så hvem vet, kanskje om 100 år så kan man slenge en hjelm på hode og få en matrix lignende opplevelse. Tviler på dette hadde blitt lovlig dog, men jeg ligger nok i jorda før slik teknologi blir tilgjengelig for mannen på gata. Men det er lov og håpe. :p

Hovedsakelig er det vell grafikk,fysikk som vil bedres over tid.

Innhold blir bredere selv om det ikke alltid ser slik ut i dag, håper at mods blir mer normalt. Hovedsakelig til konsoll.

Ellers kommer industrien til å prøve det meste for å bekjempe piratkopiering, mange måter det kan utvikle seg på.

Som f.eks baosen sier.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Da Virtual Reality kom skulle det være det helt store, men datakraften i en vanlig PC var for dårlig til å gjøre det interessant. Men når det er sagt blir PCer bare bedre og bedre, og VR har utviklet seg enormt siden den gang. Det er fortsatt lenge til det blir populært for vanlige folk hjemme, men det kommer.

 

Bortsett fra VR tror jeg nok ikke vi ser den helt store forandringen fra dagens spill uansett hvor langt frem i tid man ser. Vi får stadig bedre datamaskiner og konsoller, og nå og da får vi små forbedringer som wiimote, six-axis og alt det tullet der, men alt i alt er det nok ikke så mye mer å gjøre. I "gamle dager" spilte man Astreroids og Space Invaders på sort/hvitt skjerm, og i dag sitter man med World of Warcraft på internett sammen med noen millioner andre. Likevel er det i bunn og grunn fint lite forskjell mellom dem.

Lenke til kommentar

VR og ut-av-skjermen-3D er begge deler interessante saker, men selv tviler jeg på at vi kommer til å ha for mye av det. Om 10-20 sitter vi vel fremdeles foran en flat skjerm med mus og tastatur, en form for kontroller i hånda eller begge deler, slik vi har gjort de siste godt og vel 30-40 årene, mest fordi det har fungert fint så langt. VR viste seg å være en millenniums-hype akkurat som kjøleskap med innebygget datamaskin og månehoteller, og 3D-skjermer vil være svindyrt en god del år fremover, og en hver innovering på dem for å gjøre effekten bedre og gi bredere innsynsvinkel vil mest sannsynelig gjøre dem enda dyrere.

 

Men, jeg se et søtt lite marked for EEG-headset som bruker hjernebølger og ansiktsutrykk som en input-metode, slik som Emotiv's epoc ( http://emotiv.com/ ) Her slipper man til og med å bruke energi på å bevege tomlene :!: Skal koste 300 dollar når det kommer, men er nok et artig leketøy for det.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Grafikken har kommet så langt, så jeg tror framtiden bringer mye bedre fysikk og AI innen spill de neste årene.

 

Jeg klarer ikke helt å se for meg spill på en annen måte enn det er i dag, der vi bruker den tradisjonelle musen og tastaturet. Det er rett og slett så effektivt at det vil holde lenge.

 

Hvis man selv skal måtte springe for å springe i spillet, så ville f.eks mmorpg blitt borte.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Men, jeg se et søtt lite marked for EEG-headset som bruker hjernebølger og ansiktsutrykk som en input-metode, slik som Emotiv's epoc (http://emotiv.com/) Her slipper man til og med å bruke energi på å bevege tomlene :!: Skal koste 300 dollar når det kommer, men er nok et artig leketøy for det.

 

Vi får nok stadig slike små forbedringer, på samme måte som wiimote, six-axis, balansebrettet til Wii, gitaren til Guitar Hero og så videre. Men når det er sagt vil dette nok kun bli brukt til noen få spill. De fleste vil bli styrt som de gjør i dag, men gamepad, mus/tastatur eller joystick. En wiimote og nun-chuck ser ganske sær ut i forhold til de andre gamepadene, men i bunn og grunn er det bare en gamepad delt i to med bevegelsessensor. ;)

Lenke til kommentar

Spill i fremtiden er slik vi har lest i Donald. Det vil si at du tar på deg en drakt, briller, og så blir alle bevegelser av kroppen din registrert av konsollen. Brillene gjør at du føler at du faktisk er i verdenen, grafikken er helt lik virkeligheten og alt er selvsagt 3D.

 

*sikle*

Lenke til kommentar

Tror i vertfall at i nærmeste fremtid kommer det til å gå mest på grafikken og ettervert vil AI osv følge med og bli skremmende realistisk. Tror også at vi kommer til å se mer av 3D både i film og spille verden. Var litt sykt å se hvor langt de hadde kommet med det på det programmet som gikk på Nrk2 for noen dager (uker(?)) siden hvor at man ikke trenger de typiske 3D brillene for å oppleve effekten.

Lenke til kommentar

Det jeg tror om gaming de neste 10 åra:

 

Det vil forsette som nå, lite "nyskapende" spill, noen perler som dukker opp men som ikke helt kommer til det store i media, og spillbransjen får et problem med for mange dårlige "masseproduserte" spill som foreksempel EA spytter ut 90% av tiden.

 

Framover som nå kommer sikkert spill produsentene til å bruke budsjettene sine for å få til best mulig grafikk, men selve spillopplevelsen blir satt tilbake et par hakk, og plot, historie, utfoldelse, skuspillere, Dialoger vil ikke utvikle seg noe særlig dramatisk i en bedre rettning sånn som det ser ut nå... ( tenker på de forferdlige dialogene i "Men of war" )

 

Så framover trur jeg at vi får mer grafikk og effekter som tar plass på hardisken din og mindre gjenspillings potensiale...

Lenke til kommentar
Det jeg tror om gaming de neste 10 åra:

 

Det vil forsette som nå, lite "nyskapende" spill, noen perler som dukker opp men som ikke helt kommer til det store i media, og spillbransjen får et problem med for mange dårlige "masseproduserte" spill som foreksempel EA spytter ut 90% av tiden.

 

Framover som nå kommer sikkert spill produsentene til å bruke budsjettene sine for å få til best mulig grafikk, men selve spillopplevelsen blir satt tilbake et par hakk, og plot, historie, utfoldelse, skuspillere, Dialoger vil ikke utvikle seg noe særlig dramatisk i en bedre rettning sånn som det ser ut nå... ( tenker på de forferdlige dialogene i "Men of war" )

 

Så framover trur jeg at vi får mer grafikk og effekter som tar plass på hardisken din og mindre gjenspillings potensiale...

 

Det værste er at dette er det som sannsyneligvis vil skje....

Dog tenker jeg selv at de som faktisk lager gode spill som f.eks Obasidian ikke vil gi seg med det første, men håper selv på at en ny "New World Computering" reiser opp og ikke dette i grus(en gruppe gamere slår seg sammen og lager et gigantisk selskap som spytter ut gode spill).

Lenke til kommentar

Spill er på god vei til å bli et allment underholdningsmedium. Spill er også på vei til å bli et altfor allment medium;

 

Etterhvert vil vi se langt fler publiserte titler enn vi ser i dag, og ikke veldig mange vil være så altfor gode. Spill blir rett og slett enklere å lage, med premade gameengines m.m så fler spill vil komme, og mange av dem vil kanskje ikke være noe eksepsjonelt bra.

 

En annen ting jeg tror spill vil gjøre er at det vil innta nettet, og bruke det aktivt. Nå tenker jeg ikke på å spille online, for det finnes allerede, men distribusjon og kanskje til og med selve platformene vil være basert på og rettet rundt nettet, og bare nettet. Kanskje noe ala OnLive.

 

Tilgjengeligheten av spill er jo på god vei allerede, for det fåes på nesten alle medier og duppeditter. Det vil nok ta et steg videre, og etterhvert vil vi nok se spill i fin 3d grafikk på "vanlige" mobiltelefoner o.l.

 

Framtiden for spill er vanskelig å si noe om egentlig, for man vet aldri hva som kan dukke opp. Men en ting er sikkert, og det er at spill er kommet for å bli, og bedre skal det bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...