Gå til innhold

Tro og religion kontra ateisme og vitenskap - hvordan diskuterer vi det?


  

213 stemmer

  1. 1. Hvem skal kunne diskutere hva?

    • Alternative syn må være tillatt uansett emne
      105
    • Trådstarter bestemmer emnet, og det avgjør hva som er lov
      73
    • Lag egne kategorier for vitenskap og tro, og en der de kan møtes
      29
    • Vet ikke
      6
  2. 2. Hvordan skal vi diskutere det?

    • Respekter både (mangel på) tro og det man (ikke) tror på
      33
    • Respekter folks rett til (mangel på) tro, men kritiser det de (ikke) tror på
      47
    • Folk må tåle kritikk for å være troende/ikke troende
      132
    • Vet ikke
      1
  3. 3. Dersom vi lager egne kategorier for tro og vitenskap, trenger vi egne for ateisme og satanisme også?

    • Ja, vi må ha en for ateisme
      65
    • Ja, vi må ha en for satanisme
      26
    • Nei/Vet ikke.
      146


Anbefalte innlegg

Personer som ikke tror på evolusjonsteorien her i gården blir regelrett mobbet ut, så det er intet problem.

akkurat. det er bra at disse som avviser den på tomt grunnlag og heller seriøst tror på eventyrguder ikke blir vist respekt. akkurat som at folk som tror på tusser og troll blir sett ned på. meget viktig for et sunt samfunn slik at svake personer ikke blir utnyttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... leste forresten i Dagbladet at vi ikke stammer fra apene likevel. Ifølge forskere så er det slik at Ardi kan være din stammor.

dette viser jo bare igjen at dere som "ikke tror" evolusjonsteorien ikke forstår den siden ørene er lukket og hatten tredd godt over ørene fra begynnelsen av.

 

Se filmen hos Youtube

 

 

 

"quote miningen" din er forresten gjennomskuet:

Basert på funnet mener forskerne rundt Ardi at mennesket ikke nedstammer fra et apelignende vesen.

De hevder i stedet at aper og mennesker stammer fra en annen forhistorisk skapning. Deretter skal aper og mennesker ha utviklet seg i ulik retning, men fra samme forfedre.

 

Det har hele tiden vært teorien at vi stammer fra en felles stamfar til dagens aper. Forskjellen nå er at man tror at vi ikke stammer fra en felles ape-stamfar som dagens aper, men en felles stamfar som ikke hadde nådd apestadiet (korriger meg gjerne her, fellow freethinkers)

 

En ting du forøvrig bør merke deg er måten vitenskapen fungerer på som gjør at man kan innrømme feil og korrigere disse.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Du synes ikke mennesker som ikke er overbevist av evolusjonsteorien skal bli vist respekt?

Hva er det du ikke tror på da? Du har ikke tatt et aktivt standpunkt til denne - du avviser den bare fordi innholder kommer i konflikt med fantasi-superhelten din.

 

Da er du et sykt menneske!

Nei, det er du som har en mental sykdom siden du tror på og baserer ditt levesett på en gud uten å kunne bevise dens eksistens.

 

Jeg regner med at du misforstod hva jeg sa med vilje`?

Nei? Hvor sa du det?

 

Mener du den frie vilje, så mener jeg at du skal få lov til å tro akkurat hva du vil. men ikke kom her og forlang noe mer "respekt" enn mennesker som tror på julenissen.

 

924234523034064341gom.jpg

 

Religion som baserer seg på gudsfrykt fra en imaginær gud som ikke kan bevises, fortjener null respekt.

Lenke til kommentar
"Not believed in by intelligent adults".

Uenig i dette.

Det blir vel heller et definisjonsspørsmål. Det finnes som jeg sa tidligere ellers sett intelligente mennesker som gjør seg dum på guds-feltet fordi de ikke vil bli sosialt avvist fra sin nærmeste sirkel som også er gudstullinger. Dette forklarer jo hvorfor religion henger så seigt igjen i samfunnet vårt - fordi det er en måte å holde sammen gruppen på, og personer som går imot normene i gruppen, blir fryst ut - tidligere hadde vi jo heksebrenningene som et eksempel på dette. Et meget "evolusjonært" standpunkt, ironisk nok.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
... leste forresten i Dagbladet at vi ikke stammer fra apene likevel. Ifølge forskere så er det slik at Ardi kan være din stammor.

dette viser jo bare igjen at dere som "ikke tror" evolusjonsteorien ikke forstår den siden ørene er lukket og hatten tredd godt over ørene fra begynnelsen av.

 

Se filmen hos Youtube

 

 

 

"quote miningen" din er forresten gjennomskuet:

Basert på funnet mener forskerne rundt Ardi at mennesket ikke nedstammer fra et apelignende vesen.

De hevder i stedet at aper og mennesker stammer fra en annen forhistorisk skapning. Deretter skal aper og mennesker ha utviklet seg i ulik retning, men fra samme forfedre.

 

Det har hele tiden vært teorien at vi stammer fra en felles stamfar til dagens aper. Forskjellen nå er at man tror at vi ikke stammer fra en felles ape-stamfar som dagens aper, men en felles stamfar som ikke hadde nådd apestadiet (korriger meg gjerne her, fellow freethinkers)

 

En ting du forøvrig bør merke deg er måten vitenskapen fungerer på som gjør at man kan innrømme feil og korrigere disse.

 

Takk for igjen å ha "stated the obvious". (:

Jeg har allerede blitt forklart alt dette av godeste NikkaYoichi. Jeg har selv hørt evolusjonskyndige (muligens sett litt i gåseøyne) som hele tiden har snakket om at "menneskene stammer fra apene"... Men jeg forstår at det er feil å si det på den måten, samt hvorfor.

Lenke til kommentar

Ja, hva er en intelligent person? Det finnes sikkert tusen forskjellige meninger om det. Men for at et slikt utsagn skal være sant, må det bygge på en definisjon, av at for å være intelligent kan du ikke tro på Gud. Noen av de største hodene gjennom tidene har også vært kristen.

 

Det er ikke slik at religion og vitenskap er uforenelig, som jeg for inntryk av at både kristne og ateister står inne for. Religion gir oss "svar" på spørsmål som vitenskapen aldri kan gi oss svar på. Hvorfor lever vi? Hva skjer etter døden? osv.

 

Med andre ord, synes jeg at den påstanden at du må være ateist for å være intelligent er feil.

Lenke til kommentar
Religion gir oss "svar" på spørsmål som vitenskapen aldri kan gi oss svar på. Hvorfor lever vi? Hva skjer etter døden?

Tror nok det også er defenisjonspørsmål.

Du kan da tenke hvorfor andre dyr lever?

Og prøv og tenk på hvordan andre dyr har det når de er døde. Tror ikke det er så forskjellig fra oss. Er nok bare det at mennesker har uvanlig høy intelligens og tenker mer over døden en andre skapninger.

Tror nok vitenskapen kan gi svar på denne, er vel mest et normproblem tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det er et definisjonsspørsmål?

 

La oss ta Kristendommen som et eksempel. Kristendommen gir svar på hva som skjer etter døden, og hvordan vårt liv på jorden vil påvirke "livet" etter døden.

 

Kan du forklare meg hvordan vitenskapen på noen som helst måte kan gi noe svar på hva som skjer etter døden?

Lenke til kommentar
Takk for igjen å ha "stated the obvious". (:

Jeg har allerede blitt forklart alt dette av godeste NikkaYoichi. Jeg har selv hørt evolusjonskyndige (muligens sett litt i gåseøyne) som hele tiden har snakket om at "menneskene stammer fra apene"... Men jeg forstår at det er feil å si det på den måten, samt hvorfor.

 

Jeg liker deg jeg dude. Du er ikke som de fleste andre religiøse på dette forumet. Du har evnen til å lære og ta til deg set som blir sagt. :thumbup: Hvis du har hatt personlige overbevisninger som har ført til din tro, så er det flott for deg, kanskje vil du en dag innse at disse hendelsene ikke skyldtes noen Gud, kanskje vil jeg en dag oppdage at Gud eksisterer - vi vet ikke sikkert. Det er i alle fall mulig å føre en skikkelig meningsutveksling med deg. Takk for at du gir religiøse et ansikt som ikke er preget av galskap og total fornektelse av virkeligheten. :love:

Lenke til kommentar
Det er ikke slik at religion og vitenskap er uforenelig, som jeg for inntryk av at både kristne og ateister står inne for. Religion gir oss "svar" på spørsmål som vitenskapen aldri kan gi oss svar på. Hvorfor lever vi? Hva skjer etter døden? osv.

 

Det er stor forskjell på å gi et faktisk svar og det å komme med en påstand om at man har et svar. Siden ytterst få av påstandene i Bibelen er bekreftet, så kan det ikke påstås å gi noen reelle svar.

 

Vitenskap er uforenelig med religion, ganske enkelt fordi at vitenskapen krever etterprøvbarhet, rasjonell tanke osv. Essensen i vitenskapen er totalt uforenelig med religion, ganske enkelt fordi religionene hopper bukk over de mest grunnleggende krav i vitenskapen.

Lenke til kommentar
Ja, hva er en intelligent person? Det finnes sikkert tusen forskjellige meninger om det.

De fleste klarer å skille nivå av intelligens fra denne videoen f.eks

Se filmen hos Youtube

 

 

Men for at et slikt utsagn skal være sant, må det bygge på en definisjon, av at for å være intelligent kan du ikke tro på Gud. Noen av de største hodene gjennom tidene har også vært kristen.

Det spurte du jo om i forrige innlegg, og JEG SVARTE DEG. Det har med at disse personene "outsources" intelligensen sin til et ferdigpakket fast-food svar som i bibelen, dvs. de applikerer ikke de samme tankerekkene som de bruker på andre felt i livet sitt, til religionen sin, fordi de ikke ønsker å klusse med støttekrykken sin, fordi da kan de bli fryst ut av sin nærmeste sosiale sirkel som også er gudstullinger osv.

SLUTT Å STILLE SAMME SPØRSMÅL SOM DU ALLEREDE HAR FÅTT BESVART! det irriterer

 

 

Det er ikke slik at religion og vitenskap er uforenelig, som jeg for inntryk av at både kristne og ateister står inne for.

Jo det er nettopp det. Jeg aner ikke hvilken ateist du har snakket med, men hvis han f.eks mener at dinosaurer oppstod for 4000 år siden, så døde ut, så er han/hun ikke ateist.

 

Religion gir oss "svar" på spørsmål som vitenskapen aldri kan gi oss svar på. Hvorfor lever vi? Hva skjer etter døden? osv.

Men uten noe bevis whatsoever, så hvorfor er DIN religion den riktige? btw. du vet at mange av trekkene til den kristne religionen din kan spores langt tilbake, sant?

Se filmen hos Youtube

 

Med andre ord, synes jeg at den påstanden at du må være ateist for å være intelligent er feil.

Som sagt, det er det ingen som hevder. Men å hevde at gudstroen din er et uintelligent standpunkt, er imidlertid helt korrekt - der får du værsågod stille deg pent i rekke med alle de andre på ditt lokale sinnsykehus som tror ting helt uten fysisk manifesterbart bevis.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan det er et definisjonsspørsmål?

 

La oss ta Kristendommen som et eksempel. Kristendommen gir svar på hva som skjer etter døden, og hvordan vårt liv på jorden vil påvirke "livet" etter døden.

 

Kan du forklare meg hvordan vitenskapen på noen som helst måte kan gi noe svar på hva som skjer etter døden?

Tenk på hvordan ting var før du ble født.

Lenke til kommentar
åja? så du tror faktisk på evolusjonsteorien og dermed forkaster bibelen? forklar.

Du innrømmer at du har null dokumentasjon på dine påstander om meg, og alt bare var ren synsing uten rot i virkeligheten?

 

:)

 

"Not believed in by intelligent adults".

Uenig i dette.

Det blir vel heller et definisjonsspørsmål. Det finnes som jeg sa tidligere ellers sett intelligente mennesker som gjør seg dum på guds-feltet fordi de ikke vil bli sosialt avvist fra sin nærmeste sirkel som også er gudstullinger. Dette forklarer jo hvorfor religion henger så seigt igjen i samfunnet vårt - fordi det er en måte å holde sammen gruppen på, og personer som går imot normene i gruppen, blir fryst ut - tidligere hadde vi jo heksebrenningene som et eksempel på dette. Et meget "evolusjonært" standpunkt, ironisk nok.

Så alle kristne vitenskapsmenn, inkludert de som vokste opp som ateister, tror egentlig ikke på Gud, de bare later som for å gli inn i miljøet?

 

Hah! Nå får du gi deg.

 

Jeg skjønner ikke hvordan det er et definisjonsspørsmål?

 

La oss ta Kristendommen som et eksempel. Kristendommen gir svar på hva som skjer etter døden, og hvordan vårt liv på jorden vil påvirke "livet" etter døden.

 

Kan du forklare meg hvordan vitenskapen på noen som helst måte kan gi noe svar på hva som skjer etter døden?

Tenk på hvordan ting var før du ble født.

Det er feil, vitenskapen har aldri forsøkt å forklare hva som skjer med bevisstheten vår etter døden.

Lenke til kommentar
Da er du et sykt menneske!

Nei, det er du som har en mental sykdom siden du tror på og baserer ditt levesett på en gud uten å kunne bevise dens eksistens.

Denne synes jeg er skikkelig frekk og jeg synes den bør slettes av moderator.

 

Jeg regner med at du misforstod hva jeg sa med vilje`?

Nei? Hvor sa du det?

Tror du bør sette deg inn i hva jeg svarte på.

 

Mener du den frie vilje, så mener jeg at du skal få lov til å tro akkurat hva du vil. men ikke kom her og forlang noe mer "respekt" enn mennesker som tror på julenissen.

Jeg har respekt for alle mennsker, uavhengig om hvilke syn de deler med meg. Alle mennesker har rett til respekt.

 

Religion som baserer seg på gudsfrykt fra en imaginær gud som ikke kan bevises, fortjener null respekt.

Hva har du som grunnlag for å kalle ham imaginær?

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
åja? så du tror faktisk på evolusjonsteorien og dermed forkaster bibelen? forklar.

Du innrømmer at du har null dokumentasjon på dine påstander om meg, og alt bare var ren synsing uten rot i virkeligheten?

 

:)

Nei, tvert imot styrker du mitt inntrykk av av du bare er ute etter å gå rundt grøten og spore av diskusjonen siden du er kristen og ikke kan forsvare ditt ståsted på rasjonelt vis.

 

"Not believed in by intelligent adults".

Uenig i dette.

Det blir vel heller et definisjonsspørsmål. Det finnes som jeg sa tidligere ellers sett intelligente mennesker som gjør seg dum på guds-feltet fordi de ikke vil bli sosialt avvist fra sin nærmeste sirkel som også er gudstullinger. Dette forklarer jo hvorfor religion henger så seigt igjen i samfunnet vårt - fordi det er en måte å holde sammen gruppen på, og personer som går imot normene i gruppen, blir fryst ut - tidligere hadde vi jo heksebrenningene som et eksempel på dette. Et meget "evolusjonært" standpunkt, ironisk nok.

Så alle kristne vitenskapsmenn, inkludert de som vokste opp som ateister, tror egentlig ikke på Gud, de bare later som for å gli inn i miljøet?

 

Hah! Nå får du gi deg.

På tide å finne frem brillene? Jeg sa at de med vilje unnlater å applikere samme bevisbyrde til sin tro siden de er hjernevasket fra ung alder og dermed ønsker å beholde sin gudstro, selv om denne ikke kan begrunnes.

 

edit: jeg tror forresten (eller, jeg VET ettersom jeg har lest og hørt om det) det finnes en stor andel av de som du beskriver også!

 

Jeg skjønner ikke hvordan det er et definisjonsspørsmål?

 

La oss ta Kristendommen som et eksempel. Kristendommen gir svar på hva som skjer etter døden, og hvordan vårt liv på jorden vil påvirke "livet" etter døden.

 

Kan du forklare meg hvordan vitenskapen på noen som helst måte kan gi noe svar på hva som skjer etter døden?

Tenk på hvordan ting var før du ble født.

Det er feil, vitenskapen har aldri forsøkt å forklare hva som skjer med bevisstheten vår etter døden.

Nemlig, men den påstår heller ikke noe annet, og fremsetter dermed heller ikke noen teorier om emnet - den sier bare at det ikke er noen grunn til å tro at det kommer noe etter livet, fordi dette ikke kan påvises. Dette er fordi vitenskapen fungerer på en helt annen måte enn religiøst fjas - den evaluerer universet som det manifesterer seg i verden vår - psykiske "opplevelser" er en helt annen gren innen vitenskap enn evolusjonsbiologi.

 

Kristendom derimot, påstår jo på magisk vis å vite hva som skjer etter døden, UTEN ET FNUGG AV BEVIS annet enn gammel overtro fra noen gjetere i midtøsten som ikke visste hva en bakterie var, eller at ikke sola spinner rundt jorden. Hvis jeg sier at du kommer til nordpolen reinkarnert som dverg som hjelper nissen med å pakke julegaver; hvordan kan du si at din kristne hypotese er mer riktig enn min? Det er slik du må arrangere disse trostestene dine, ikke bare si; vel, ingen andre sier noe, så da får jeg vel ta de på ordet som hevder å vite siden de prater med overbevisning, nevnermind om de ikke klarer å faktisk overbevise med noe reelt.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Da er du et sykt menneske!

Nei, det er du som har en mental sykdom siden du tror på og baserer ditt levesett på en gud uten å kunne bevise dens eksistens.

Denne synes jeg er skikkelig frekk og jeg synes den bør slettes av moderator.

du finner meg om et artig fenomen. dobbeltmoral går har en uvanlig hyppig korrelasjon med denne mentale sykdommen :lol:

 

jeg synes DU skal slettes, ettersom det er du som begynner å blåse deg opp og kalle meg et sykt MENNESKE (i helhet - som personkarakteristikk, ikke bare med et mentalt problem, som jeg sier til deg; langt mer alvorlig)

 

Jeg regner med at du misforstod hva jeg sa med vilje`?

Nei? Hvor sa du det?

Tror du bør sette deg inn i hva jeg svarte på.

Svar meg på hva du svarte på da, ditt nek. faen sådu skal gå rundt grøten og løpe fra forklaringsbyrden din her. tenker du kjenner du er på tynn is nå det gjelder hele guds-gospelet ditt!

 

Mener du den frie vilje, så mener jeg at du skal få lov til å tro akkurat hva du vil. men ikke kom her og forlang noe mer "respekt" enn mennesker som tror på julenissen.

Jeg har respekt for alle mennsker, uavhengig om hvilke syn de deler med meg. Alle mennesker har rett til respekt.

Men de har ikke rett til å få respekt for sitt syn på ting, spesielt dersom dette kommer av stemmer i hodet og forestillinger om mirakler som ikke kan etterprøves i blindtest. Tenk deg litt om hva du sier nå.

 

Religion som baserer seg på gudsfrykt fra en imaginær gud som ikke kan bevises, fortjener null respekt.

Hva har du som grunnlag for å kalle ham imaginær?

Så det er en han, nå? Hvordan kom du frem til dette?

Grunnen til at jeg kaller "han" imaginær er at det snakkes opp og i mente om denne skapningen UTEN NOE SOM HELST BEVIS. Samtidig har "dere" frekkheten til å rakke ned på vitenskap som har bragt insulin, månelanding og datamaskinen du sitter på over et verdensomspennende nett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...