Gå til innhold

Hvordan gå fram for å søke som privatist


AndersAu

Anbefalte innlegg

Skal ta noen fag som privatist i trondheim til høsten. Siden jeg må ha 2mx i matte for å komme inn på informatikk skal jeg vertfall ta det. og kanskje noe fysikk, viss jeg heller skal gå dataingeniør.. men hvordan og hvor skal jeg søke? og er det noen frist? jeg prøvde Privatistweb, men det sto:

"PrivatistWeb er sperret for registrering av eksamensoppmeldinger og registrering av nye brukere i perioden fra 24.01.09 til og med 01.09.09" betyr det at jeg ikke kan søke før første september, er ikke det litt seint siden skoleåret begyner i august?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker å åpne opp for registrering ca 1-2 mnd før fristen så vidt jeg vet.

Jeg tok fysikk for en stund siden, da var jeg en uke etter fristen, men snakka bare med en kar(som er er ansvarlig for slikt) på lokale VGSn, så fiksa de meg eksamen.

 

Blir avhold eksamen 2 ganger i året, vår(mai-juni) og høst(november-desember).

Du kan jo altids prate og trygle med noen på skolen om du kan få ta 2MX eksamen nå i mai, men da haster det noe sinsykt, da det er 1 mnd til det.

 

edit:

 

Ser du skal ta det i Trondheim, har du jobb på heltid? HiST har jo realfagskurs fra jan-mai som er veldig brukbart, tilsvarer 3MX+2FY, men litt slækkere stoff i på mattedelen i forhold til 3MX som privatist.

Endret av cppdude
Lenke til kommentar

har ikke jobb på heltid nei.. men tenkte å søke på jobb i trondheim å ta opp matte ved siden av.. men viss jeg søker i september, får jeg da ta opp det faget til jul eller må jeg vente til etter jul? ettersom skolene begynner i august. eller er det annen tid for privatister?

Lenke til kommentar

Når du søker i september, er eksamenen på senhøsten rundt juletider vanligvis. Fristen for oppmelding er 15. septmeber, og du kan vanligvis registrere deg en liten måned før, men bare pass på å holde fristen. De er jævla firkantede hos Fylkeskommunen, for å si det mildt, snakker av erfaring: måtte selv ta fly til Bergen for å ta en eksamen der (bor i Stavanger), fordi jeg prøvde å melde meg opp den 22. når fristen var den 21. Forstå det den som vil.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, blir siste eksamen i 2MX holdt nå til våren, men du kan ta R1 til høsten og få det oppført som 2MX hvis du har vitnemål fra R94.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
har ikke jobb på heltid nei.. men tenkte å søke på jobb i trondheim å ta opp matte ved siden av.. men viss jeg søker i september, får jeg da ta opp det faget til jul eller må jeg vente til etter jul? ettersom skolene begynner i august. eller er det annen tid for privatister?

Du går ikke på skole som privatist (med mindre du betaler for undervisning), så du trenger ikke å bry deg om hva skolene gjør. Når du melder deg opp i august/september får du en dato i desember du skal opp i eksamen. Fram til den tid kan du lese fag på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...