Reb-st Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 En intressant sak att diskuttera runt: Du köper en mobiltelefon. Efter en stund (efter DOA-tiden) märker du att skärmen går i svart varje gång du lägger på efter ett samtal, så du måste ta ut batteriet för att starta om telefon. Du reklamerar till säljaren som reparerar telefonen. Detta sker 2 gånger till med 3-5 månaders mellanrum. Samtliga gånger blir telefonen reparead. Den fjärde gången du reklamerar på telefonen är det för att du inte kan ta emot inkommande anrop. Du kan ringa ut men ingen får tag i dig. När du är i butiken och kräver häving av köpet får du till svar att det inte är något samsvar med denna reklamationen som med de andra reklamationerna och du blir därför nekad häving av köp men säljaren erbjuder att reparera telefonen åt dig. Vilka rättigheter har man som forbruker i Norge i denna saken?
nomore Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 I Norge har man krav på å få heve kjøpet når sammen mangel forekommer for tredje gang. Det vil si at verkstedet kan kreve å få reparert feilen to ganger(forutsatt at dette blir gjort innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunden) og ved tredje gang så kan du kreve å heve kjøpet. Verkstedet kan kreve å få påvist mangelen den tredje gangen(og utelukke at mangelens skyldes forhold fra kundens side) men ikke reparere feilen og avvise reklamasjon. Dersom man ikke krever heving eller omlevering ved tredje gang samme mangel oppstår men lar verkstedet reparere produktet er eg heller litt usikker. Selv om det ved fjerde gang er en annen mangel så er det fortsatt en vesentlig ulempe for kunden og dermed kan man anse det slik at vilkårene for avhjelp ikke oppfylles. Kunden kan da kreve heving.
Marasmus Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Normalt sett pleier Sony Ericsson å godkjenne reklamasjoner når telefonen har vært inne 4 ganger, så det er litt merkelig at ikke butikken tilbyr seg å opprette en reklamasjonssak i dette tilfellet. Kanskje de er late? Fikk du umiddelbart nei, eller avslo de etter at de hadde vært i kontakt med SE?
erikjorstad Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Det viktige her er vel om det har blitt påvist feil hver gang ? eller tidligere vært "ingen feil funnet" f.eks ? Både verksted og butikk burde jo kunne dette godt og forklare kunden sin, og gi han ny tlf eller pengene tilbake når han har krav på det!
Reb-st Skrevet 18. april 2009 Forfatter Skrevet 18. april 2009 Svar till erikskjorstad: Det är påvist fel, och det framkommer av verkstadsrapporten att samma del har blivit bytt alla 3 gångerna, också med samma felsymptomskod. 4. gången rör det sig om ett helt annat symptom och fel. 4. reklamation blev gjort 3,5 månad efter att telefonen kom tillbaka från verkstaden.
Reb-st Skrevet 18. april 2009 Forfatter Skrevet 18. april 2009 Jag vet att SE och Nokia har speciella fördelar runt 4. gångs reklamationer men det jag är mest intresserad av är vad lagen ger dig för rättigheter. Butiken behöver ju nödvändigtvis inte använda sig av producenternas system.
snubbel Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Rettighetene i Norge blir som følger: Ved 3. gang samme feil (symptom) kan du kreve ny vare eller pengene tilbake. Dog er det en linje i lovverket om "vesentlig kostnad for selger" som butikken kan gjemme seg bak. Normalt i Norge er dog at man får ny telefon ved 3. gang samme feil. -s
Reb-st Skrevet 18. april 2009 Forfatter Skrevet 18. april 2009 (endret) Den är i och för sig ok, men vad göres i denna specifika situation utifrån Forbrukerkjøpsloven? Och se bort ifrån vilka rutiner SE, Nokia etc har. Vad lagen säger går ju att läsa på lovdata men, hur ska Forbrukerkjøpsloven tolkas i denna specifika saken? Gör säljaren rätt, enligt lagen, som tillbakavisar kravet om häving? Endret 18. april 2009 av Reb-st
Reb-st Skrevet 21. april 2009 Forfatter Skrevet 21. april 2009 Gissar folk bara eller är det faktiskt ingen som kan svara?
Flodec Skrevet 21. april 2009 Skrevet 21. april 2009 Ser ut til at du har fått flere gode svar her. Er dette en faktisk sak eller er det et tiltenkt tilfelle? Efter en stund (efter DOA-tiden) märker du att skärmen går i svart varje gång du lägger på efter ett samtal, så du måste ta ut batteriet för att starta om telefon. Nullstill telefon og forsøk med annet simkort. Om dette skjer hver gang du avslutter en samtale så er det enkelt å sjekke om det samme skjer med annet simkort. Jeg har selv hatt dette problemet periodisk, og da var det simkortet mitt som var problemet. Den fjärde gången du reklamerar på telefonen är det för att du inte kan ta emot inkommande anrop. Du kan ringa ut men ingen får tag i dig. Dette trenger ikke ha noe som helst med telefonen å gjøre. Det kan være nettverksleverandøren ditt sitt problem. Deaktiver GPRS hvis du har mulighet til det. Dette problemet kan oppstå om GPRS er aktivt. På Sony Ericsson telefoner er det ingen grunn til å ha GPRS aktivt så framt du ikke bruker videoanrop. Ved annet bruk som krever dataoverføringer (f.eks MMS) vil telefonene aktivere GPRS til jobben er utført. Folk flest skylder automatisk på mobiltelefonen når noe ikke virker. Men ofte viser det seg at brukerdata, simkort, minnebrikke og nettverksleverandør kan være årsak til feilene brukerne opplever. Jeg gjetter ikke. Jeg har reparert mobiltelefoner i ca 9 år.
Reb-st Skrevet 23. april 2009 Forfatter Skrevet 23. april 2009 Flodec: Detta är en faktiskt sak. Ang. det 4. problemet så testades många telefoner och simkort men problemet uppstod endast på den telefonen som nu är inlevert för 4. gången. Min fråga kvarstår dock, gör butiken rätt som avslår min begäran om häving av köp med begrundning: Det är inget samsvar mellan de andra 3 reklamationerna och den sista.
esoteric Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Reb-st: Vet ikke dette sikkert, men værtfall på HTC, og jeg tror det også gjelder for de andre produsentene, så kan man reklamere etter 4 feil, uansett om de har noen sammenheng eller ikke. 1. Feil. -> Reprasjon. 2. Ny feil. -> Reprasjon. 3. Ny feil. -> Reprasjon. 4. Ny feil. -> Reklamasjon. Eller 1. Feil. -> Reprasjon. 2. Samme feil. -> Reprasjon. 3. Samme feil. -> Reklamasjon.
Flodec Skrevet 5. mai 2009 Skrevet 5. mai 2009 Så lenge det er forskjellige feil fra gang til gang så kan forhandleren gjøre forsøk på reparasjoner så mye han vil. Med dagens bransje-praksis swappes apparatet ofte etter 4 gang uavhengig av hvilke feil det er (så lenge det er feil med apparatet). Men jeg føler plutselig for å quote meg selv. Folk flest skylder automatisk på mobiltelefonen når noe ikke virker. Men ofte viser det seg at brukerdata, simkort, minnebrikke og nettverksleverandør kan være årsak til feilene brukerne opplever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå