Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feil på varmekabler, feil på termostat?


Anbefalte innlegg

Har et lite bad med varmekabler lagt av tidligere eier. Disse sluttet plutselig å fungere.

 

Kan vel være 1 av 2 ting, selve varmekabelsløyfen eller termostaten.

 

1. Ut fra badet kommer det to ledninger, disse går til en termostat/styringsboks på naborommet. Har koblet fra termostat og ohmet varmekabelsløyfen. Veldig liten motstand i den sløyfen, noen som har idé om det skal være noe motstand der?

 

2. Termostaten er merket med 16V~ 40W/kvm. Har åpnet boksen og målt litt inni der. Består av en veldig enkel krets. 230V rett inn på ringkjernetrafo som sender ut ca. 17V~. Etter styrsingskresten med termostatjustering kommer det ca. 0,7V~ når varmekabelsløyfen ikke er tilkobet. Uten belastning sier vel egentlig ikke dette så mye... Det lille kretskortet består bare av noen kondensatorer, et relé, motstand for justering av grader og en transistor.

 

 

Finnes det erstatningstermostat å kjøpe, er det noen slags standard for dette? Bruker termostaten varmekabelsløyfen for å måle temperaturen i og med at det ikke er noen ekstra ledninger til føler ?

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmekabelen skal ha liten motstand.. bare få ohm eller mindre.

 

Høres ut som en termostat med romføler. Men slik en skal normalt stå i rommet som blir oppvarmet, eller ha en føler der. Det finnes mange termostater denne kan byttes ut med. Spør i en lokal elektrosjappe eller chlas Ohlson feks..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Høres litt merkelig ut med kabler med max 40 W/kvm på et bad. Vanligvis legges ca 120 W/kvm på et bad, og vanligvis 230V kabler. Etter det jeg har forstått, er fagfolk generelt skeptiske til lavvolt-kabler.

 

Feilen kan, som du er inne på, være i kabler eller i termostat, men kan også være i trafo. Du må få tak i spec på kabelen, der oppgis motstanden i kabelen, så du kan sjekke den. Greit å megge den med det samme, for å se om du har lekkasjestrøm til jord.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp!

 

Den ble lagt for 8-9 år siden, termostaten/strømforsyningen er i hvert fall sjekket på fabrikk i 1998.

 

Står 16V~ på utsiden av boksen. Dette er også tilnærmet det samme jeg måler etter ringkjernetrafoen, så kan virke som dette er spenningen som også går rett ut til varmekabelen når reléet åpner. At denne boksen egentlig skal stå på selve badet er ikke umulig... Er vel ikke så lett uten litt avanset elektronikk å måle temperaturen i samme kabelen som man sender AC for å gi varme (som sagt kun 2 ledere nede i gulvet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Forsyningsboksen" er nok en termostat. Fant leverandør i Sverige som selger systemet og i følge reklamen: "Kelvins golvvärmesystem klarar att mäta temperaturen i själva värmekabeln tack vare styrsystmets mjukvara."

 

Tok sjansen på å kjøpe nytt kretskort til boksen og nå fungerer alt utmerket. Altså heldigvis ingen feil i kablene i gulvet....

 

For de som måtte oppleve feil på lignende 16V-systemer så målte jeg ~0 Ohm i varmekabelkresten (=ingen feil). Spenning ut fra kretsen ved belastning ~16V.

 

http://golvvarmebutiken.se/catalog/product...;products_id=33

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Høres ut for meg som noe han selv har gjort, da termostaten for det første ikke var i samme rom, og det var en lavvoltskabel, som jeg vet er meget lite brukt blandt vanlige elektrikkere.. Men det fungerer jo væfall nå :)

 

Vad jag förstår så behöver inte "termostaten/transformatorn" sitta i samma run då värmekabeln ochså är temp-givare.

 

Är det inte det som är poängen med lavvolt!? Att man får lägga det selv. Man spar ju mye pengar på att inte använda en elektriker till hela jobe. 16V är ju rellativt ofarligt.

Lenke til kommentar

230V varmekabler er enklere, billigere og mer driftssikkert enn lavvoltanlegg. Det koster ikke så mye å få en elektriker til å legge varmekabler i et gulv, og siden man slipper kostnader til trafo etc, er det ikke alltid dyrere å bruker elektriker til akkurat dette.

 

Med så lav spenning som 16V må man ha kraftig dimensjonerte kabler for å få tilstrekkelig effekt. For eks ved 1 kW trenger man ca 4,3 A ved 230V, og ca 62,5 A ved 16 V. Det skal TYKKE kabler til for å kunne levere så mye strøm, minst 10 kvmm, helst 16.

 

Dersom det stemmer som det står i 1. post, at kablene gir 40W/kvm, er de ikke egnet til et bad, som bør ha 100-120 W/kvm. Til et vanlig oppholdsrom regner man 60-80 W/kvm (avhengig av byggeår og isolasjon), så dette høres ut til å være kabler som er best egnet til å gi grunnvarme i et oppholdsrom, hvor det kreves ekstra varmekilde de kalde periodene om vinteren (forutsatt at vi snakker om Skandinavia).

Lenke til kommentar
Med så lav spenning som 16V må man ha kraftig dimensjonerte kabler for å få tilstrekkelig effekt. For eks ved 1 kW trenger man ca 4,3 A ved 230V, og ca 62,5 A ved 16 V. Det skal TYKKE kabler til for å kunne levere så mye strøm, minst 10 kvmm, helst 16.

 

Dersom det stemmer som det står i 1. post, at kablene gir 40W/kvm, er de ikke egnet til et bad, som bør ha 100-120 W/kvm. Til et vanlig oppholdsrom regner man 60-80 W/kvm (avhengig av byggeår og isolasjon), så dette høres ut til å være kabler som er best egnet til å gi grunnvarme i et oppholdsrom, hvor det kreves ekstra varmekilde de kalde periodene om vinteren (forutsatt at vi snakker om Skandinavia).

 

Vilken effekt du får/kvm är ju helt beroende på hur stort golv du har.

Om det är ett litet bad så ser jag ingen anledning till att ha 1000 W effekt. Vad jag förstår så är den anläggning fleric har denna: http://golvvarmebutiken.se/catalog/product...;products_id=58

Och den är då till 1 eller 2 kvm och på total effekt 160W dvs 80-160 W/kvm. Kabler behöver då inte vara tjockare än 1 mm.

 

Sedan när det gäller 230V system så vet jag att det i sverige i så fall i vart fall var lag på att man skulle ha en jordfeilsbrytare. Det behöes icke med lavvolt då det bedöms som så pass ofarlig.

 

/S

Lenke til kommentar

Ser av spec her at du får fullvarme fra denne løsningen. Selv har jeg lagt denne http://hunton.no/assets/webbilder/brosjyre...ilencio_el2.pdf , som er en 230V-kabel som er godkjent for selv-legging. Det kreves krav til godkjenning av elektriker, som også må foreta tilkobling av termostaten, men det samme gjelder lavvolt-anlegg (med mindre trafoen har ledning med støpsel).

 

Når det gjelder jordfeilbryter, er dagens krav i Norge at alle kurser skal ha jordfeilutkobling ved berøringsfare (30 mA). De siste ca 15 år har det vært krav til jordfeilutkobling på utekontakter og våtrom/bad. Disse kravene har ikke tilbakevirkende kraft, så hus som er mer enn 20 år gamle og ikke har oppgradert el-anlegg, har ikke jordfeilutkobling. En vesentlig forskjell på el-anlegg i Norge og i Sverige er at Norge (og Albania, som de eneste land i verden jeg vet om) har IT-nett, mens resten av verden (?) har TN-nett. Forskjellen er hvordan fasene går i forhold til jord: IT har 115V til jord fra hver leder, mens TN har 230V fra den ene (L) og ca 0 V fra den andre (N) til jord. Jeg er ikke fagmann, men har forstått det slik at jordfeilbryter er viktigere ved IT-nett enn TN-nett (kanskje noen kan bekrefte dette?).

Lenke til kommentar

Som nevnt over er 16V anlegg garantert noe man kan legge selv. Mine er på et gjestbad i kjeller i rekkehus, altså rett ned på bakken, og gir mer enn tilstrekkelig varme på dette badet (~3kvm) hele året. Bruker man elektriker og betaler ekstra for det har man også kjøpt seg garanti på kabelen som ligger under flisene... Jeg var jo en stund redd for at jeg måtte rive opp alt sammen.

Lenke til kommentar

Det å måtte rive opp alt sammen er kjedelig. Iflg min lokale installatør er det ikke uvanlig at de får oppdrag med å gjøre akkurat dette: Rive opp gulv hvor det er lagt lavvolt-anlegg, og legge nye 230V-kabler. Håper du slipper dette.

 

Selv om det er tillatt å legge lavvoltkabler selv, stilles de samme krav i forhold til brennbarhet av underlag etc. som ved vanlige varmekabler. Kablene blir jo like varme så lenge det er samme effekt pr kvm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et aspekt til lavvoltskabler jeg ikke ser er luftet enda og det er det elektromagnetiske feltet et såpas stort strømtrekk genererer.

Selv med så lav effekt som 160W vil det fremdeles gå 10A i gulvet som lager et magnetfelt.

Tilsvarende 230V kabel får et strømtrekk på 0,7A.

Når man da snakker om laukemi og høyspentlinjer blir i hvertfall jeg skeptisk til å ha større elektromagnetiske felt i gulvene en strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar
.... Kabler behöver då inte vara tjockare än 1 mm.....

Håper du mener diameter på lederne her, ikke med isolasjon. For vanlige boliginstallasjoner i Norge brukes 1,5 kvmm for 10 A (selv om 13 A på 1,5 kvmm kan være tillatt i enkelte forlegningsmetoder). Ledertykkelse på 1 mm, som nevnes her, tilsvarer 0,785 kvmm, som er for lite for 10A, og dermed kan være brannfarlig.

Lenke til kommentar
Det å måtte rive opp alt sammen er kjedelig. Iflg min lokale installatør er det ikke uvanlig at de får oppdrag med å gjøre akkurat dette: Rive opp gulv hvor det er lagt lavvolt-anlegg, og legge nye 230V-kabler. Håper du slipper dette.

 

Selv om det er tillatt å legge lavvoltkabler selv, stilles de samme krav i forhold til brennbarhet av underlag etc. som ved vanlige varmekabler. Kablene blir jo like varme så lenge det er samme effekt pr kvm.

 

Var har du hört detta? Jag har sjelv jobbat en hel del med golvväggning och golvvärme och jag har då ALDRIG varit med om att göra något sådant. Det samma med både lav-volt och 230 systemer. Ner de ligger i golve så händer aldrig någonting.

 

Det er et aspekt til lavvoltskabler jeg ikke ser er luftet enda og det er det elektromagnetiske feltet et såpas stort strømtrekk genererer.

Selv med så lav effekt som 160W vil det fremdeles gå 10A i gulvet som lager et magnetfelt.

Tilsvarende 230V kabel får et strømtrekk på 0,7A.

Når man da snakker om laukemi og høyspentlinjer blir i hvertfall jeg skeptisk til å ha større elektromagnetiske felt i gulvene en strengt tatt nødvendig.

 

Finns väll inga elektriska golvvärme kabler idag utan dubbel ledare dvs 0 i elektromagnetfält!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...