Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd etter dekkskift


Anbefalte innlegg

Etter at jeg skiftet til Sommerdekk så merker jeg en during og svak risting når jeg kjører fort, og merker den veldig godt når jeg svinger til venstre i grei fart. De dekkene jeg satt på var ikke merket med Høyre forhjul etc, så jeg bare satt de tilfeldig og kjørte ned på bensinstasjonen å sjekket lufttrykket.

 

Ja jeg satt de på selv.

 

 

så er det forskjell på dekkene hvor de skal stå eller er det bare lufttrykket?

Mulig de ikke sitter godt nokk? selv om jeg småhoppet litt på skifte krysset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikke noe med duringen å gjøre.. Men sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning. Det skal vises med en pil eller noe og er selvsagt ikke en felles standard. Google dekkmerke så finner du det fort ut. Stod selv en halvtime og klødde meg både her og der før jeg fant ut at mine ikke hadde noe bestemt rulleretning selv om dekkmønster tilsier at de skal ha det.

Lenke til kommentar
Sentreringsringene har jo ikke noen funksjon når hjulet er montert, de skal vel kun lette å få hjulet på (tross alt bare tynn plast).

Når boltene er trukket til "hviler" hjulet på mutterens / boltens kon.

 

 

Her tar du så feil som man kan få det. Sentreringsringen sin oppgave er å sentrere felgen 100% riktig på navet for å unngå kast.

Lenke til kommentar

Så en plastring på 1-15mm. sørger for at det ikke blir kast i hjulet?

Hva veier så en felg med et dekk i 100km/t?

 

Ja, jeg vet jeg like gjerne kunne spurt om hvor langt et tau var,

men dere skjønner greia ;)

 

Nei, en setreringsring`s oppgave er å få hjulet sentrert på en enkel måte

fram til det er skrudd fast, etter det har den ingen jobb, den bare er der..

 

Sentreringsringer er forøvrig inget must, men gjør jobben som sagt enklere.

Kjører selv uten på bakhjula, og kjenner ingeting til mangelen ;)

Lenke til kommentar
Så en plastring på 1-15mm. sørger for at det ikke blir kast i hjulet?

Hva veier så en felg med et dekk i 100km/t?

 

Ja, jeg vet jeg like gjerne kunne spurt om hvor langt et tau var,

men dere skjønner greia ;)

 

Nei, en setreringsring`s oppgave er å få hjulet sentrert på en enkel måte

fram til det er skrudd fast, etter det har den ingen jobb, den bare er der..

 

Sentreringsringer er forøvrig inget must, men gjør jobben som sagt enklere.

Kjører selv uten på bakhjula, og kjenner ingeting til mangelen ;)

 

 

Du mener altså at felgen kun trenger å hvile på boltene ?

Det er jo navet som bærer hoveddelen av den vertikale belastningen. Sentreringsringen beskytter også boltene for mye harde påkjenninger, reduserer risiko for boltbrudd osv. Og vi må vel ikke glemme : ringen holder også hjulet i senter, står ikke hjulet lenger i senter vil du få kast.

 

Om du har 10mm klaring mellom felg og nav, hva vil da skje ettervert på våre gode norske veier ?

 

Vi kan godt fortsette på pm så vi ikke ødelegger tråden om du mener jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Lager lager ofte en god "rumling", forholdsvis lett å kjenne igjen :)

 

Har du uoriginale alu-felger på vinterhjula dine?

 

Login: Fortsatt vil ikke en plastring greie denne julinga ;)

Du nevner blant annet boltbrudd som en konsekvens av slark,

hvordan vil du da ha det til at en plastring skal tåle det? :)

 

Og OM du skulle få slark så er det fordi boltene har løsnet/ikke

vært skrudd godt nok til..

Hjulene hviler tross alt på boltene og dens koning som nevnt over..

 

Sier dette kun for å opplyse folk etter _noen_ år i dekkbransjen :)

Lenke til kommentar
Etter at jeg skiftet til Sommerdekk så merker jeg en during og svak risting når jeg kjører fort, og merker den veldig godt når jeg svinger til venstre i grei fart.
For meg høres dette ut som om et hjullager som holder på å bli utslitt, det at lyden blir verre i venstresvinger tyder på at det dårlige lageret sitter på venstre side av bilen (innsiden i svingen), for dårlige hjullagre bråker mer når de får lavere belasting, noe hjulene på innsiden i svingen jo får gjennom svingen. Om det er hjullageret foran eller bak er derimot umulig å avgjøre selv. Bestill tid på et verksted du stoler på!

 

Mulig de ikke sitter godt nokk? selv om jeg småhoppet litt på skifte krysset.
Småhoppet på hjulkrysset når du skrur hjulet fast? Da har du skrudd for hardt til, du risikerer å dra av boltene hvis du fortsetter med det der. Hjulboltenes gjenger bør være smurt med grease eller kobberpasta/kobberfett, og de skal kun taites skikkelig med håndmakt, det er nok. Da har man mulighet for å få av hjulene igjen ved neste hjulskift, eller ved ev.t punktering.
Lenke til kommentar
Om du har 10mm klaring mellom felg og nav, hva vil da skje ettervert på våre gode norske veier?

Som nevnt i mitt innlegg illustrert med bilde i denne tråden, absolutt ingenting.. :)

Koningen på bolter/mutre sørger for at felgen blir sentrert ved montering, og hjelper også litt til med å opprettholde sentreringen, men når boltene er teitet korrekt til er det hovedsakelig friksjonen mellom felgens bakside og navet som holder de to delene sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...