Gå til innhold

Roseselgere på Karl Johan - Svindel?


Anbefalte innlegg

Heg bare stusser litt over en "foretningsstrategi" jeg har vært vitne til flere ganger

 

Det har nå skjedd flere ganger at jeg har gått på Karl Johans gate eller i Oslo sentrum, og plutselig kommer det en person med østeuropeisk utseende bort til meg og sier "værsågod" og forsøker og gi meg en rose eller en blomsterbukett, jeg har selvsagt sagt nei alle gangene selv om disse personene er temmelig innpåslitne.

 

Men bare sånn av nysjerrighet, hva er det disse personene egentlig driver med?

Motivet deres er vel ikke å gi bort gratis blomster til forbipasserende?

 

En kompis sa det er en form for svindel, folk tror de får en gave, men så blir de etterpå avkrevd betaling, og mens de finner frem lommeboken risikerer de å bli utsatt for lommetyver.

 

Så hva slags "fenomen" er dette? Ærlige (dog påtrengende) gateselgere, eller svindel?

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse personene er slitsomme! Jeg har gått på den et par ganger, men noen ganger har jeg bare tatt blomsten og gått også (gir den som regel tilbake og bare går videre). De ga den til meg rett og slett, da kan de da ikke forvente at jeg skal betale for den også ;)

Men nå i det siste har jeg nok bare gått forbi dem og unngått alt som heter øyekontakt!

Lenke til kommentar
Det sier seg selv.

Gjerne forklar.

Å "vite" noe er langt fra at det er sikkert, og når du vil pushe politi på dem fordi du "vet noe", så er det rimelig søkt.

Og det er på ingen måte et skjult fenomen at disse går rundt, så hadde det vært ulovlig og ikke minst prioritert så hadde ordensmakten nok allerede brukt tid på dem.

Personlig er jeg mer tilhenger av å fjerne dealerene (Akerselven/Nygårdsparken) enn å huke tak i en roseselger.

 

Og fra ditt ståsted, uten inngåend kunnskap om roseselgerbransjen, så er det vel så sannsynlig at din lokale kjøpmann driver lyssky virksomhet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke inngående kjennskap til gateblomstbransjen, men jeg tror sannsynligheten for at de betaler sin moms og skatt er forsvinnende liten. Men samtidig har politiet for lite ressurser som det er, og jeg sjeneres såpass lite at jeg synes ikke dette bør være en prioritert oppgave. Dealerne som Fin Skjorte nevnte, bør komme mye høyere opp på listen enn roseselgerne..

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Det meste. Har de salgstillatelse? Hvor får de rosene fra? Holder de regnskap?

Har du inngående kjennskap til roseselgerbransjen siden du etterspør dette?

Nei.

 

 

"Foretningsstrategien" for disse østeuropeiske folka er å reise rundt å stille seg der folk ferdes og prøve til Politiet kommer å jage dem bort. Har lest om dette i div lokalaviser. Det er ikke så veldig store forbrytelsen å selge enkeltroser til forbipasserende uten tillatelse, men Politiet kommer når de blir irriternde pågående. Bot er ikke vits å gi, da Politiet ikke har noen innkrevningsmyndighet for land i østeuropa - så de ber dem slutte og fjerne seg, så dukker de opp et annet sted like etterpå.... Kan seff ikke skjære alle over en kam, kan jo hende det er noen som har tillatelse fra Politiet for å stå der, fører regnskap m/mva og betaler skatt..... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...