Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forliksklage, noen som vet mer om prosessen?


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Kan en innsendt forliksklage trekkes av klager?

 

Hvor lang behandlingstid er det for en forliksklage?

 

Er begge parter pålagt å stille i et forliksmøte?

 

Hvordan foregår et forliksmøte?

 

Får jeg beskjed om dette , hvis klager har trukket forliksklagen?

 

Er det noen som vet noe om dette? Jeg har fått beskjed av en advokat til en mann, som jeg har vært i et nært emosjonellt forhold til, at han har sendt inn forliksklage mot meg. Har fått kopier i posten om dette. Men har ikke fått høre noe fra forliksrådet om dette ennå. Har likevel sendt inn en del argumenter, fra min side i saken.

 

Jeg ønsker ikke en slik konflikt. Og håper å slippe unna dette.... Ikke lett å tenke på......

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så skummelt og ubehagelig som du gjør det til selv. Fordelen med et forliksmøte er at dere møtes, diskuterer og inngår et forlik begge kan aksepterer. I værste fall blir det avsagt en dom til en persons fordel, men da er saken også i den personens favør fra start. I tillegg så har du tre lekdommere til stede som skal opptre objektivt og evnt avgjøre saken ut i fra bevisene og uttalelsene deres.

Lenke til kommentar
Det er så skummelt og ubehagelig som du gjør det til selv. Fordelen med et forliksmøte er at dere møtes, diskuterer og inngår et forlik begge kan aksepterer. I værste fall blir det avsagt en dom til en persons fordel, men da er saken også i den personens favør fra start. I tillegg så har du tre lekdommere til stede som skal opptre objektivt og evnt avgjøre saken ut i fra bevisene og uttalelsene deres.

------------------------------------------------------------------------------

 

jaja.... jeg forstår lite hva denne mannen ønsker å oppnå med å gå så langt som han gjør.....Men sånn er det bare når enkelte vil lage mer ut av noe enn nødvendig.....

 

Når får jeg høre fra forliksrådet? Jeg har ikke hørt noe fra dem.... Jeg har kun fått en kopi av hans forliksklage fra hans advokat.....Vet du hvor lang tid slikt tar?

Lenke til kommentar

Du skal ha beskjed minst en uke i forveien. Hvor lang tid det tar kommer helt an på hvor du bor og hvor mye forliksrådet i ditt distrikt har å gjøre.

 

Det skal da stå i klagen hva du faktisk klages inn for? Det er også en mulighet for at du kan inngå et utenomrettslig forlik hvis du kontakter advokaten hans for å prøve å få til noen forhandlinger. Men det kommer an på den konkrete sak...

Lenke til kommentar
Du skal ha beskjed minst en uke i forveien. Hvor lang tid det tar kommer helt an på hvor du bor og hvor mye forliksrådet i ditt distrikt har å gjøre.

 

Det skal da stå i klagen hva du faktisk klages inn for? Det er også en mulighet for at du kan inngå et utenomrettslig forlik hvis du kontakter advokaten hans for å prøve å få til noen forhandlinger. Men det kommer an på den konkrete sak...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg har prøvd å snakke med advokaten hans for forhandling, men det gikk ikke. Han ville ikke se andre muligheter enn sak. Det hele er helt sykt..... Og det som er saken er at mannen har forvoldt meg i stedet..... Mannen er syk, og jeg fatter ikke at han våger dette her...

Lenke til kommentar

Vel... Forhold deg til fakta, ikke mist fatningen, og vær saklig. Forliksrådet biter ikke, de er som nevnt ovenfor bare vanlige personer. Hvis du er veldig bekymret, søk litt rundt på nettet og se om du finner noen advokater som tilbyr noe sånt som "første time gratis", eller hør om du kvalifiserer for fri rettshjelp.

 

Advokater er ikke grunnleggende skumle. En advokat definerer ikke hva som er rett og galt, jobben hans er å gjøre klientens ønsker rettslig holdbare. I større eller mindre grad. ;)

Lenke til kommentar
Vel... Forhold deg til fakta, ikke mist fatningen, og vær saklig. Forliksrådet biter ikke, de er som nevnt ovenfor bare vanlige personer. Hvis du er veldig bekymret, søk litt rundt på nettet og se om du finner noen advokater som tilbyr noe sånt som "første time gratis", eller hør om du kvalifiserer for fri rettshjelp.

 

Advokater er ikke grunnleggende skumle. En advokat definerer ikke hva som er rett og galt, jobben hans er å gjøre klientens ønsker rettslig holdbare. I større eller mindre grad. ;)

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg vil ikke ha bråk unødvendig... Så fatter overhodet ikke hva min tidligere elsker ønsker å oppnå med dette altså....

Lenke til kommentar
Vel... Forhold deg til fakta, ikke mist fatningen, og vær saklig. Forliksrådet biter ikke, de er som nevnt ovenfor bare vanlige personer. Hvis du er veldig bekymret, søk litt rundt på nettet og se om du finner noen advokater som tilbyr noe sånt som "første time gratis", eller hør om du kvalifiserer for fri rettshjelp.

 

Advokater er ikke grunnleggende skumle. En advokat definerer ikke hva som er rett og galt, jobben hans er å gjøre klientens ønsker rettslig holdbare. I større eller mindre grad. ;)

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg vil ikke ha bråk unødvendig... Så fatter overhodet ikke hva min tidligere elsker ønsker å oppnå med dette altså....

 

Det kan glatt skje at en forliksklage trekkes av klager. Har du inngitt noe tilsvar på klagen?

 

Jeg ble selv innklagd en gang i tiden men klager trekte tilbake klagen etter et velformulert tilsvar fra meg. Så det ER mulig.

Lenke til kommentar

Det kan glatt skje at en forliksklage trekkes av klager. Har du inngitt noe tilsvar på klagen?

 

Jeg ble selv innklagd en gang i tiden men klager trekte tilbake klagen etter et velformulert tilsvar fra meg. Så det ER mulig.

 

 

Ja, jeg har levert et svar anngående dette, til advokaten hans, og til forliksrådet. Der jeg forteller sannheten, og hva som har skjedd. Har ventet i mange uker nå, men ikke hørt noe fra advokaten til klager, klager, eller forliksrådet. Så jeg vet ikke om han trekker saken eller ikke?........ Jeg er forberedt på alt.....

Lenke til kommentar

Venter nok i saksbehandlingshaugen. Bare vær obs på at det kan sitte ukyndige personer i forliksrådet, har hørt om mange rare avgjørelser i den instansen. Du skal også være obs på at vedkommendes prosessfullmektig kan ha som intensjon å føre saken for tingretten.

 

Du kan fritt påpeke at den nye tvistelovens formål er at partene i større grad enn før skal forsøke å forlike saken, det vil si komme til en enighet.

Lenke til kommentar
Venter nok i saksbehandlingshaugen. Bare vær obs på at det kan sitte ukyndige personer i forliksrådet, har hørt om mange rare avgjørelser i den instansen. Du skal også være obs på at vedkommendes prosessfullmektig kan ha som intensjon å føre saken for tingretten.

 

Du kan fritt påpeke at den nye tvistelovens formål er at partene i større grad enn før skal forsøke å forlike saken, det vil si komme til en enighet.

 

______________________________________________________-

 

Ja, spørs om vi kommer til enighet da... Han er så sta.... Men jeg håper som sagt at han feiger ut.... Denne saken inneholder så mye som er kjedelig for han selv også... så han burde være redd for sak.

 

Håper jeg får beskjed fra forliksrådet dersom han trekker saken, så slipper jeg å gå rundt å tenke på dette.

Er jo unødvendig med konflikter i livet. Livet er for kort til det.

Lenke til kommentar

En i nær krets av meg ble trukket for forliksrådet (etter å ha vært via namsmannen hvorav innklagede sendte klage til) av eksen sin for et relativt lavt beløp (<10.000). Sannsynligvis var dette kun en slags hevnaksjon, for da innklagede svarte ja til å stille opp i forliksrådet, trakk saksøker seg rett før fristen for å trekke klagen gikk ut. Skal også nevnes at de bor/ bodde på hver sin kan av landet noe som også betydde ekstra reiseutgifter for saksøker og evt. advokaten til denne.

 

Så, poenget mitt, Sportygirl, er at ved å si at du stiller opp, kan det like gjerne være at eksen din trekker seg. Så lenge du holder hodet kaldt, opptrer konkret og korrekt, kan du nå ganske langt. Nå har du ikke nevnt hva dette gjelder, så det er vanskelig å sannsynliggjøre om eksen din synes det er verdt bryderiet eller ikke. Du kan jo høre med forliksrådet hvordan det går. Ved å være litt proaktiv kan det hende at du får snudd situasjonen til din fordel ved at han føler seg presset.

 

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle min erfaring med forliksrådet.

Korter ned en del, så mye informasjon av min side kommer ikke frem, men jeg har retten på min side.

 

Leide leilighet hos ei dame som viste seg og være alkoholiker. Hun ville etterhvert ha tilbake leiligheten sin og ha meg ut før datoen som stod i kontrakten. Jeg gav beskjed om at jeg forholdt meg til kontrakten da hennes beskjed ikke kunne oppfattes som gyldig. (Med brev, datering, underskrift, hvorfor hun vil ha meg ut før tiden osv.)

 

Det ble etterhvert mye stygge sms'er tilsendt på min telefon fra hennes som var psykisk terror.

Hun hadde dessuten brukt opp en sum med penger hun hadde som var mine. Vi hadde nemlig trodd at vi satte inn på en depositumskonto, men det var hennes private konto.

 

Da jeg flyttet ut på datoen jeg etterhvert skulle flytte ut på kom hun FØR avtalt tidspunkt og klaget over at leiligheten ikke var ryddet ferdig og vasket ut. Kanskje ikke så rart når hun kom 1,5 time før tiden.

Hun skjelte meg ut og diverse, lekte kongen på haugen.

 

Jeg sendte inn forliksrådklage.

Begge 2 møttes i forliksrådet og hun sa jeg hadde ødelagt masse møbler osv. Hun hadde hele tiden forandrendes forklaringer og la selv pris på møblene uten at det hadde vært en takstmann og taksert møblene hennes. Så hun kunne bare spe på med priser på di diverse tingene for å få det til å høres dyrt ut.

Hun sa også at det var så stygt at hun måtte ha et vaskebyrå til og vaske leiligheten hennes og det kostet 4000 kr.

Det var ikke måte på hvor mye hun la på at det ene og det andre var ødelagt for å få det til å høres veldig mye ut og som om jeg nærmest hadde ramponert leiligheten hennes.

 

Jeg forklarte min del at jeg ikke hadde ødelagt noe som hun sa. Bare at det var et par blomsterpotter som desverre hadde falt i gulvet. Dette er jo ikke skader for mer enn kanskje 200 - 300 kr eller noe.

Hadde også skrevet ut alle trusselmeldingene hun hadde gitt meg og at pengene jeg satte inn som depositum var satt inn på hennes private konto med skriv fra hennes bank om at dette var sant.

Advokater og banker ønsket meg lykke til og sa jeg hadde en sterk sak...Advokat kunne imidlertid ikke bli med gratis før det ble en rettsak eller noe sa han, p.g.a jeg ønsket fri rettshjelp.

Alle vet at hun hadde stjålet pengene fra meg og brukt dem på alkohol og fyll.

Forliksrådmennene var mer opptatt av å få forlik fremfor å se på sakens realitet.

Dem dreit også i at det ikke er lov og ha depositum på privatkonto.

Dem gadd ikke og undersøke om prisene på møblene hun snakket om faktisk kostet så mye osv.

Dem gadd ikke en gang og se på alle trussel sms hun hadde sendt meg.

 

Jeg var så psykisk langt nede den gangen at jeg ikke orket og gå lenger,.. ble enig om forlik.

Det morsomme var at hun røpet seg etter dommen var skrevet under.

HUn spurte hvor lang tid hun hadde på og betale tilbake halvparten av pengene...

2 uker svarte forliksrådmennene.Hun spurte om hun ikke kunne få til etter et par mnder.

Forliksrådmennene svarte: Dersom du har pengene slik du sier kan du betale dem imorgen, så 2 uker er mer enn nok.

 

Etter 2 uker var gått var ingen penger kommet. (Selvfølgelig)

Jeg gikk til forlikskontoret og lurte på hva jeg skulle gjøre. For pengene var ikke betalt.

Der fikk jeg opplyst om at dersom betaler ikke betalte kunne dommen ha blitt omgjort til at hun da måtte betale HELE det opprinnelige beløpet.

Jeg spurte damen om; hvordan i all verden skal jeg kunne vite hva som kan tas med i en dom og ikke? Jeg er da ingen advokat jeg. Er en vanlig person som er blitt frastjålet penger!!

Da trakk hun på skuldrene og sa at slik var det.

 

I tillegg var det JEG som var nødt til å betale forliksrådet for saken på nesten 900 kr.

Så sa hun på kontoret at skulle jeg få dem pengene vi hadde forlik om måtte jeg gå til namsmannen for å få han til å pantsette saker hos henne.

Dette ville imidlertid koste 2000 kr og gjøre sa hun.

Så sa jeg; Ja dersom han ikke finner noe han kan pantsette da? For han tar jo ikke innbo greier....

Og da var svaret at nei... da får jeg ikke pengene...

 

Så da må jeg betale nesten 900 kr for en forliksrådsak der forliksrådmennene overså fakta.

Og i tillegg måtte jeg eventuelt ha betalt 2000 kr med sjangse på at hun hadde noe å pantsette.

 

Nå er det høyrente på beløpet med forlik som ikke er betalt.

Spørsmålet er bare om man skal vurdere å gå gjennom ensånn sak til med psykisk terror på sms og folk som forfølger deg på både internett og ellers ute i byen. Som slenger drittkommentarer til deg osv... enda dem vet dem har feil....

Endret av BehindGreenEyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...