Gå til innhold

Bør man kunne handle alkohol når man vil?


Anbefalte innlegg

Det kan tenkes, men det er ikke riktig å automatisk gå ut fra den sammenhengen.

 

Spørs om man er villig til å ta den risikoen da. Jeg ønsker så lite alkoholmisbruk som mulig.

 

Jeg husket feil. Det eneste jeg kan si på denne er at artikkelen kommer fra forebygging.no, som ikke akkurat kan sies å være objektiv, og at det ikke er undersøkt noe årsaksforhold. Ikke en så veldig sterk kilde alene med andre ord.

 

Alene er det ikke noen god kilde nei, men interessant som kilde er den allikevel.

 

Enkelt og greit fordi du ikke vet bedre enn meg, og om du påstår det vil jeg påstå at du tar feil

 

Påstår ikke at jeg veit bedre enn deg, men dagens politikk legger vel neppe noen stor begrensning på din livsutfoldelse. Planlegger du innkjøpene av alkohol kan du drikke akkurat når du vil, det kan ingen nekte deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vanskelig å ta lærdom når du er død. Jeg vil rett og slett ikke ta risken. Å redde liv må være det overordnende målet i mine øyne.

Andre tar lærdom av det. Noen må dø for at andre skal forstå alvoret. Sånn er det, dessverre. Om de ikke dør av alkoholforgiftning, vil noen andre dø av å ansvarsløst og idiotisk putte blyanter opp i nesa. Det er menneskelig. Ingen kan stilles til ansvar for andre spersoners egenforskyldte skade. Hvis staten gebynner å stille seg ansvarlig for slikt, vil det ende i katastrofe en dag, ettersom kravene for alt folket må beskyttes mot bare vil øke og øke.

 

Dessuten er det prinsipielt galt og fullstendig udemokratisk av staten å anta at de vet bedre enn folket.

 

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin

 

Det er klart man kan, men med de her foreslåtte reglene vil det bli mer vanlig. Jeg kjøper mer drikke når jeg har drukket enn når jeg skal drikke. Jeg kjøper gjerne sånn at jeg ikke har mulighet til å drikke for mye ettersom jeg vet hva alkohol gjør med selvkontrollen.

Du må være unntaket som bekrefter regelen. Uansett er det ikke lov å selge alkohol til berusede, så det burde ikke være noe problem.

 

Det finnes ikke et logisk grunnlag som ser ut til å underbygge den påstanden og da blir det strengt tatt ikke mer enn en påstand.

Annet enn at vi har prøvd streng alkoholpolitikk, og allikevel går det nedover.

 

Hva er ditt grunnlag?

Lenke til kommentar
Spørs om man er villig til å ta den risikoen da. Jeg ønsker så lite alkoholmisbruk som mulig.

Det gjør du nok. Jeg ønsker så lite frihetsberøvelse som mulig, og at folk lærer å ta ansvar for seg selv.

 

Alene er det ikke noen god kilde nei, men interessant som kilde er den allikevel.

Tja, interessant på linje med en gjettelek :) Men det er jo et skritt i riktig retning for din del. Man må starte med én, og så ta det derfra. Kanskje Norge kan bli nummer to, og lage en bedre rapport?

 

Jeg tror som sagt uansett at det vil bli verre før det blir bedre, så det burde være en undersøkelse som varer mer enn ett år.

 

Påstår ikke at jeg veit bedre enn deg, men dagens politikk legger vel neppe noen stor begrensning på din livsutfoldelse. Planlegger du innkjøpene av alkohol kan du drikke akkurat når du vil, det kan ingen nekte deg.

Nei, du sier ganske tydelig at du vet bedre enn meg, om du aktivt griper inn og hindrer meg i å kjøpe øl etter seks på lørdag, fordi du ikke tror jeg vet hvor mye alkohol jeg har godt av.

Lenke til kommentar
Ingen kan stilles til ansvar for andre spersoners egenforskyldte skade.

Hva om de skader andre?

 

Dessuten er det prinsipielt galt og fullstendig udemokratisk av staten å anta at de vet bedre enn folket.

Ja, hvem vet best? Departementet som gjennom mange undersøkelser har kommet frem til at det sparer liv, både for ofrene av de som drikker og for de som drikker. Eller han rusa mannen nedi gata som også er jævla aggresiv i dag?

 

Annet enn at vi har prøvd streng alkoholpolitikk, og allikevel går det nedover.

Har du hørt om da de slakka på linjene i Finland? Da gikk dødsfall og skader relatert til alkohol rett til værs.

 

Det gjør du nok. Jeg ønsker så lite frihetsberøvelse som mulig, og at folk lærer å ta ansvar for seg selv.

Poenget er jo at det ikke bare går utover dem selv. Det er derfor vi har fartsgrenser og forbud mot angrepsrifler i Norge, det er ikke du som er offeret. Du har til en stor grad lov til å skade deg selv, men det er å skade andre det jobbes mot. All alkoholen pappa drikker på lørdagskvelden skader fort barna også.

 

Jeg tror som sagt uansett at det vil bli verre før det blir bedre, så det burde være en undersøkelse som varer mer enn ett år.

Hvor lang tid da?

Lenke til kommentar
Nei, du sier ganske tydelig at du vet bedre enn meg, om du aktivt griper inn og hindrer meg i å kjøpe øl etter seks på lørdag, fordi du ikke tror jeg vet hvor mye alkohol jeg har godt av.

 

Hvis du vet hvor mye alkohol du har godt av, kan du fortsatt planlegge innkjøpene dine. Hvordan kan du vite hvor mye alkohol du har godt av? De helsemessige konsekvensene av et mulig høyt alkoholforbruk kommer ikke nødvendigvis med en gang.

Lenke til kommentar
Skal vi få kjøpe når vi vil kommer butikkene til å bli rent ned av fulle folk som skal ha enda mer drikke. Man er gjerne litt mer egnet til å beregne hvor mye alkohol som er riktig mengde før man har begynt å drikke. Andelen som må pumpes kommer til å stige drastisk. Det samme tror jeg gjelder dødsfall relatert til alkoholoverdose.

 

Butikkene bestemmer selvsagt selv om dette er ønskelig. Ingen tvinger dem til å selge alkohol. De kan velge å si nei hvis det blir for mye fyllebråk. Det går også an å fortsette som i dag, med at fulle folk ikke får kjøpe.

 

Hvor mange som drikker seg til pumpestadiet er ikke et argument fra et frihetsperspektiv. Hvorfor skal min frihet til å kjøpe alkohol begrenses av at VOKSNE MENNESKER ikke gidder å ta ansvar for seg selv? Gi mer ansvar til folk, så vil de slutte å oppføre seg som overbeskytta drittunger!

Lenke til kommentar
Hva om de skader andre?

Det er som kjent straffbart, og uansett kan man fint gjøre det med øl kjøpt før seks, eller annen alkohol. Og som sagt vil det å fjerne konsekvenser føre til at det utvikles mindre ansvarsfølelse generelt.

 

Ja, hvem vet best? Departementet som gjennom mange undersøkelser har kommet frem til at det sparer liv, både for ofrene av de som drikker og for de som drikker. Eller han rusa mannen nedi gata som også er jævla aggresiv i dag?

Folk vet best selv. Og ellers er det vel rimelig tynt med de undersøkelsene som viser at det sparer liv.

 

Har du hørt om da de slakka på linjene i Finland? Da gikk dødsfall og skader relatert til alkohol rett til værs.

Da Finland i 1968 plutselig tillatte ølsalg i dagligvareforretninger? Det er ikke helt sammenlignbare forhold, og igjen mangler undersøkelser av årsaksforhold. Hvis jeg ikke tar helt feil har vi da også ølsalg i dagligvarebutikker den dag i dag, uten at det har skjedd det samme her. Det har kanskje noe med hvordan innføringen gjøres?

 

Poenget er jo at det ikke bare går utover dem selv. Det er derfor vi har fartsgrenser og forbud mot angrepsrifler i Norge, det er ikke du som er offeret. Du har til en stor grad lov til å skade deg selv, men det er å skade andre det jobbes mot. All alkoholen pappa drikker på lørdagskvelden skader fort barna også.

Man kan ikke stoppe alkoholforbruket. Blir det for strengt vil folk gå over til hjemmebrent og smuglersprit, og misbruket vil gå i taket. Vi har også hatt brennevinsforbud i Norge, og som kjent gikk ikke det helt som planlagt. Allikevel presses det grenser også i dag, uten at det ser ut til å hjelpe noe. Det er vanskelig å si hvor grensen går før det smeller, men når misnøyen over frihetsberøvelse og barnehagebehandling blir stor nok, vil det bli opprør. Da har man mistet all kontroll, og vil ikke mer enn delvis få den igjen ved å reversere endringene. Det er det jeg frykter. Så kan vi sikkert telle de døde og skadde når det har nådd historiebøkene.

 

Om man derimot bevarer friheten, og konsekvensene det kan medføre, vil folket lære ansvar og ta bedre vare på seg selv og andre.

 

Litt større linjer, men jeg regner med at du forstår tegningen.

 

Hvor lang tid da?

Vanskelig å si. Det beste hadde nok vært en gradvis innføring i første omgang. Problemene kommer når det er en ny greie folk føler de må nyte så lenge de kan, og det må derfor være så lenge at de slutter å være en ny greie, og normaliserer seg. Sikkert noen som klarer å regne ut hva som er optimalt.

 

Hvis du vet hvor mye alkohol du har godt av, kan du fortsatt planlegge innkjøpene dine. Hvordan kan du vite hvor mye alkohol du har godt av? De helsemessige konsekvensene av et mulig høyt alkoholforbruk kommer ikke nødvendigvis med en gang.

Selv om jeg vet hvor mye jeg har godt av, vet jeg ikke nødvendigvis når jeg ønsker å nyte alkohol. Kanskje jeg plutselig får en date og trenger et par øl eller en flaske rødvin (Ja, jeg vet at rødvin ikke kan kjøpes i dagligvarebutikker, som etter min mening er enda en idiotisk regulering).

 

Jeg operer forøvrig med romslige sikkerhetsmarginer på forbruket, og for alt du vet kanskje jeg gir fullstendig faen i de helsemessige konsekvensene. Jeg røyker, tross alt :)

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Glem det. Det var visst en myte. :ermm:

 

Brekkmiddel en myte?

 

Har du kilder på at ting blir bedre med billigere alkohol og lettere tilgjengelighet? Jeg har bare det motsatte.

 

Bedre for hvem?

 

å fjerne konsekvenser føre til at det utvikles mindre ansvarsfølelse generelt.

 

Korrekt. Hvis argumentet er "man kan drikke seg ihjel", burde man totalforby alkohol. Jeg er enig med deg i denne tråden, selv om jeg er jævlig uenig med deg i de fleste andre tråder.

 

Gi folk riktig informasjon, dvs forby alkoholreklame, og la folk vite hva de heller i seg. Da er voksne klare til å ta et selvstendig valg. Slik skapes ansvarlige menneskeer.

 

Burde alkohol vært forbudt om det ble funnet opp i dag?

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Butikkene bestemmer selvsagt selv om dette er ønskelig. Ingen tvinger dem til å selge alkohol. De kan velge å si nei hvis det blir for mye fyllebråk. Det går også an å fortsette som i dag, med at fulle folk ikke får kjøpe.

 

Hvor mange som drikker seg til pumpestadiet er ikke et argument fra et frihetsperspektiv. Hvorfor skal min frihet til å kjøpe alkohol begrenses av at VOKSNE MENNESKER ikke gidder å ta ansvar for seg selv? Gi mer ansvar til folk, så vil de slutte å oppføre seg som overbeskytta drittunger!

 

Butikkeierne vil selvfølgelig selge alkohol døgnet rundt ettersom de tjener på det. Det er derimot salgsmedarbeiderne som får føle trøkket på kroppen. Så kan du sikkert tenke deg hvordan fulle folk reagerer når butikk nekter å selge dem alkohol selv om de kan.

 

Fordi din frihet begrenses så minimalt at det egentlig ikke er relevant. Kan vi redde liv synes jeg nesten bare du får finne deg i å gå på butikken litt tidligere. Så vanskelig er det virkelig ikke.

 

Brekkmiddel en myte?

 

Yes. Det er ikke brekkmiddel i øl/sprit.

Lenke til kommentar
Hva om de skader andre?

Det er som kjent straffbart, og uansett kan man fint gjøre det med øl kjøpt før seks, eller annen alkohol. Og som sagt vil det å fjerne konsekvenser føre til at det utvikles mindre ansvarsfølelse generelt.

At det er straffbart hjelper ikke de pårørende etter et drap.

 

Er tankerekken din noe du har dokumentasjon på? Eller er det bare strengt tatt synsing og logisk tenkning?

 

Ja, hvem vet best? Departementet som gjennom mange undersøkelser har kommet frem til at det sparer liv, både for ofrene av de som drikker og for de som drikker. Eller han rusa mannen nedi gata som også er jævla aggresiv i dag?

Folk vet best selv. Og ellers er det vel rimelig tynt med de undersøkelsene som viser at det sparer liv.

Jeg er overbevist om at det ligger noen undersøkelser på bordet til regjeringa og departementene.

 

Har du hørt om da de slakka på linjene i Finland? Da gikk dødsfall og skader relatert til alkohol rett til værs.

Da Finland i 1968 plutselig tillatte ølsalg i dagligvareforretninger? Det er ikke helt sammenlignbare forhold, og igjen mangler undersøkelser av årsaksforhold. Hvis jeg ikke tar helt feil har vi da også ølsalg i dagligvarebutikker den dag i dag, uten at det har skjedd det samme her. Det har kanskje noe med hvordan innføringen gjøres?

Nei, da de satte ned avgiftene i 2004.

 

Poenget er jo at det ikke bare går utover dem selv. Det er derfor vi har fartsgrenser og forbud mot angrepsrifler i Norge, det er ikke du som er offeret. Du har til en stor grad lov til å skade deg selv, men det er å skade andre det jobbes mot. All alkoholen pappa drikker på lørdagskvelden skader fort barna også.

Man kan ikke stoppe alkoholforbruket. Blir det for strengt vil folk gå over til hjemmebrent og smuglersprit, og misbruket vil gå i taket. Vi har også hatt brennevinsforbud i Norge, og som kjent gikk ikke det helt som planlagt. Allikevel presses det grenser også i dag, uten at det ser ut til å hjelpe noe. Det er vanskelig å si hvor grensen går før det smeller, men når misnøyen over frihetsberøvelse og barnehagebehandling blir stor nok, vil det bli opprør. Da har man mistet all kontroll, og vil ikke mer enn delvis få den igjen ved å reversere endringene. Det er det jeg frykter. Så kan vi sikkert telle de døde og skadde når det har nådd historiebøkene.

Man kan begrense det, og spesielt begrense spontan-innkjøpene, Hvor folk kjøper fordi de f eks er deppa eller aggresiv.

 

Hvis du vet hvor mye alkohol du har godt av, kan du fortsatt planlegge innkjøpene dine. Hvordan kan du vite hvor mye alkohol du har godt av? De helsemessige konsekvensene av et mulig høyt alkoholforbruk kommer ikke nødvendigvis med en gang.

Selv om jeg vet hvor mye jeg har godt av, vet jeg ikke nødvendigvis når jeg ønsker å nyte alkohol. Kanskje jeg plutselig får en date og trenger et par øl eller en flaske rødvin (Ja, jeg vet at rødvin ikke kan kjøpes i dagligvarebutikker, som etter min mening er enda en idiotisk regulering).

Hvordan vet du hvor mye du har godt av?

 

Jeg operer forøvrig med romslige sikkerhetsmarginer på forbruket, og for alt du vet kanskje jeg gir fullstendig faen i de helsemessige konsekvensene. Jeg røyker, tross alt :)

Ikke mot deg personlig, men det er et godt eksempel på en ting som ikke bare går utover røykeren selv, men det tas også massivt med skattepenger til sykehusopphold for røykere. Igjen, ingenting personlig.

 

Har du kilder på at ting blir bedre med billigere alkohol og lettere tilgjengelighet? Jeg har bare det motsatte.

 

Bedre for hvem?

Innbyggerne i vårt samfunn.

 

Gi folk riktig informasjon, dvs forby alkoholreklame, og la folk vite hva de heller i seg. Da er voksne klare til å ta et selvstendig valg. Slik skapes ansvarlige menneskeer.

Men skal ikke alkoholfirmaene få reklamere som de vil de også? Det er jo sensur og ytringsfrihetsberøvelse.

 

Burde alkohol vært forbudt om det ble funnet opp i dag?

Egentlig, legalisert hasj i stedet? Hadde hatt stor samfunnsmessig lønnsomhet tror jeg.

Lenke til kommentar
Selv om jeg vet hvor mye jeg har godt av, vet jeg ikke nødvendigvis når jeg ønsker å nyte alkohol. Kanskje jeg plutselig får en date og trenger et par øl eller en flaske rødvin

 

Hvis du vet at du kan få lyst på øl eller rødvin utenom salgstidene, må du sørge for å ha nok drikkevarer tilgjengelig hjemme til enhver tid :)

Lenke til kommentar
Andre tar lærdom av det. Noen må dø for at andre skal forstå alvoret. Sånn er det, dessverre. Om de ikke dør av alkoholforgiftning, vil noen andre dø av å ansvarsløst og idiotisk putte blyanter opp i nesa. Det er menneskelig. Ingen kan stilles til ansvar for andre spersoners egenforskyldte skade. Hvis staten gebynner å stille seg ansvarlig for slikt, vil det ende i katastrofe en dag, ettersom kravene for alt folket må beskyttes mot bare vil øke og øke.

 

Dessuten er det prinsipielt galt og fullstendig udemokratisk av staten å anta at de vet bedre enn folket.

 

Trenger virkelig folk dø for at vi skal skjønne dette? Jeg foretrekker faktisk at vi har litt mindre frihet hvis valgalternativet er så dårlig. Det er ikke jo ikke snakk om et alkoholforbud, men kun at man ikke kan kjøpe alkohol etter visse tidspunkt. Er det virkelig et så stort problem for deg at du går tom for øl at du synes det er greit at andre folk må bøte med livet for din 'frihet'?

 

Vi kan ikke ha full frihet uansett hvordan du vrir og vender på det. Lover og restriksjoner er strengt tatt nødvendig uavhengig om det gjelder alkohol, fartsgrenser, narkotika eller andre ting.

 

Staten er folket. Vi har stemt dem inn så da er det slik folket vil ha det. Jeg er så lei av at folk klager på staten når det faktisk er vi som bestemmer. Bare fordi du er i en meningsminoritet i visse saker betyr ikke det at det er udemokratisk.

 

Du må være unntaket som bekrefter regelen. Uansett er det ikke lov å selge alkohol til berusede, så det burde ikke være noe problem.

 

Det tror jeg virkelig ikke. Det er korrekt, men tror du virkelig dette forbudet vil være vanskelig å omgå? Tror du den kommer til å håndheves bra nok? For jeg er faktisk ganske sikker på at folk ikke vil ha noe problem med å komme seg rundt dette. Når mindreårige ikke har noe problem med å få tak i alkohol tror jeg ikke det kommer til å være noe annerledes med dette tilfellet.

 

Annet enn at vi har prøvd streng alkoholpolitikk, og allikevel går det nedover.

 

Hva er ditt grunnlag?

 

Jeg tror drikkekulturen har lite å gjøre med den faktiske politikken og mer med folks mentalitet etter et par øl. Slik er det hvertfall i min aldersgruppe (20-årene). Det er kult å være aggressive. Det er kult å rave rundt som en alke. Det er kult å drikke seg hinsides.

Lenke til kommentar
Det tror jeg virkelig ikke. Det er korrekt, men tror du virkelig dette forbudet vil være vanskelig å omgå? Tror du den kommer til å håndheves bra nok? For jeg er faktisk ganske sikker på at folk ikke vil ha noe problem med å komme seg rundt dette. Når mindreårige ikke har noe problem med å få tak i alkohol tror jeg ikke det kommer til å være noe annerledes med dette tilfellet.

 

Hvis en person er så beruset at han vil være i livsfare hvis han drikker mer, så er det nok ikke bare enkelt å omgå det, nei.

 

Utvidet alkoholsalg ville helt klart økt forbruket mitt, men ikke misbruket. Når jeg kjøper alkohol kjøper jeg alltid litt for mye, slik at jeg vet at jeg har nok. Jeg vil tørre å påstå at dette er ganske vanlig, hvis han ikke har et veldig stramt budsjett.

 

Jeg tror heller ikke at jeg er den eneste som havner i situasjoner som ikke alltid lar seg planlegge, og noen ganger inneholder disse et ønske om å konsumere alkohol. Hvis jeg da ikke har noe stående må jeg da takke nei, eventuelt tømme smiskebanken for å snylte. Hvorfor? Fordi staten sier det.

 

Misbrukere som er så harde på flasken at liv står i fare er neppe de som kl 18.07 en lørdagskveld får lyst på en øl eller 10.

 

Jeg tror drikkekulturen har lite å gjøre med den faktiske politikken og mer med folks mentalitet etter et par øl. Slik er det hvertfall i min aldersgruppe (20-årene). Det er kult å være aggressive. Det er kult å rave rundt som en alke. Det er kult å drikke seg hinsides.

 

Hvorfor er ikke dette like kult i andre land? Har vi i Norge en helt særegen mentalitet som ikke er et resultat av politikken som føres? Hvis dette er tilfellet, hvorfor?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
salgsmedarbeiderne som får føle trøkket på kroppen. Så kan du sikkert tenke deg hvordan fulle folk reagerer når butikk nekter å selge dem alkohol selv om de kan.

 

din frihet begrenses så minimalt at det egentlig ikke er relevant.

 

Kan vi redde liv synes jeg nesten bare du får finne deg i å gå på butikken litt tidligere.

 

Det må de tåle, ellers får de finne seg en annen jobb.

 

Jo, det er relevant. Det er JÆVLIG irriterende å bli invittert på party, og så har jeg glemt å handle øl.

 

Skal vi da forby kjøring til alt som ikke er nødvendi? For eksempel fotballkamper...Latterlig argument.

Lenke til kommentar
Men skal ikke alkoholfirmaene få reklamere som de vil de også? Det er jo sensur og ytringsfrihetsberøvelse.

 

Det er skadelig misinformasjon. Er det et argument for en frihetselsker? Kanskje ikke. Jeg vurderer saken fortløpendde. Kanskje du oppretter en tråd: Bør alkoholreklame legaliseres?

 

 

Burde alkohol vært forbudt om det ble funnet opp i dag?

Egentlig, legalisert hasj i stedet? Hadde hatt stor samfunnsmessig lønnsomhet tror jeg.

 

Ja, det gikk jo så bra i forbudstida...Spørsmålet er om det burde vært en karanteneperiode først for å vurdere om stoffet i det hele tatt kunne ha positive effekter. Jeg er av den oppfatning at alle stoffer som kan ha positive effekter, bør legaliseres. Jeg vurderer fortløpende om stoffer som kun har negative konsekvenser, som heroin (snakker da gatedop, og ikke morfin), bør legaliseres. Automatvåpen mener jeg ikke bør kunne selges overalt og til alle, fordi det begrenser folks frihet (f. eks. skolemassakre). Heroin er noe annet, fordi du ødelegger bare for deg selv. Og det bør man ha rett til.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Hvis en person er så beruset at han vil være i livsfare hvis han drikker mer, så er det nok ikke bare enkelt å omgå det, nei.

 

Utvidet alkoholsalg ville helt klart økt forbruket mitt, men ikke misbruket. Når jeg kjøper alkohol kjøper jeg alltid litt for mye, slik at jeg vet at jeg har nok. Jeg vil tørre å påstå at dette er ganske vanlig, hvis han ikke har et veldig stramt budsjett.

 

Jeg tror heller ikke at jeg er den eneste som havner i situasjoner som ikke alltid lar seg planlegge, og noen ganger inneholder disse et ønske om å konsumere alkohol. Hvis jeg da ikke har noe stående må jeg da takke nei, eventuelt tømme smiskebanken for å snylte. Hvorfor? Fordi staten sier det.

 

Misbrukere som er så harde på flasken at liv står i fare er neppe de som kl 18.07 en lørdagskveld får lyst på en øl eller 10.

 

Tøv. Man kjøper ikke en og en øl, men heller i litt mer betydelige kvanta selv om man er godt brisen allerede.

 

Hvis det er slik en tragedie at du ikke får drikke alkohol på et gitt tidspunkt synes jeg heller du skal ha litt stående, så trenger vi ikke risikere medmennesker helse for at du skal få kjøpt deg en pils klokken 9.

 

Man trenger ikke vanligvis være hard på flasken for å drikke seg fra sans og samling.

 

Hvorfor er ikke dette like kult i andre land? Har vi i Norge en helt særegen mentalitet som ikke er et resultat av politikken som føres? Hvis dette er tilfellet, hvorfor?

 

Jeg er ingen sosialantropolog, men slike problemer er på ingen måte unikt for Norge. Trenger ikke se lenger enn til Russland for å se virkelige alkoholproblemer.

Lenke til kommentar
Det må de tåle, ellers får de finne seg en annen jobb.

 

Jo, det er relevant. Det er JÆVLIG irriterende å bli invittert på party, og så har jeg glemt å handle øl.

 

Skal vi da forby kjøring til alt som ikke er nødvendi? For eksempel fotballkamper...Latterlig argument.

 

Akkurat. La oss gjøre slikt arbeid så avskydd at det er kun de aller verst stilte som tar den slags arbeid, og som igjen må sitte med alle møkka.

 

Hvis det er så utrolig tragisk synes jeg du skal sette en kasse øl på rommet ditt i tilfellet slike situasjoner. Det er ikke mitt problem at du ikke klarer tenke 5 minutter inn i fremtiden. Synes ikke det spor synd på deg.

 

Jeg vet ikke hvor du har hentet den stråmannen fra, men way to go. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...