Gå til innhold

Bør man kunne handle alkohol når man vil?


Anbefalte innlegg

Bør han ikke ha frihet til å drikke seg ihjel NÅR HAN VIL?

 

Vil man absolutt ta livet av seg finnes det mer effektive metoder.

 

Men hva hvis han absolutt vil drikke seg ihjel på øl?

 

Nei, men i motsetning til de fleste andre har jeg ikke bestemt meg for å stå fast ved ett standpunkt resten a livet, men er åpen for meningsskifte dersom arguentene fra motparten blir sterke nok. Kall det trolling, jeg kaller det fornuft. Verden er ikke svart-hvit. Dette er en diskusjon med mange gråsoner.

Du har da aldri beveget deg i noen gråsone. Du hopper mellom svart og hvit.

 

Feil, jeg er konstant i gråsonen, da jeg ser argumenter både for og imot. Konklusjonen må derimot være enten svart eller hvit, ellers er det ingen konklusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er du ikke en ekte sosialliberaler. Men det er kanskje like greit, siden sosialliberalissmen slår sprekker om kritikken som kommer her i tråden er sann. Hvorfor er Venstre så sta på sosialliberalismen? Hvorfor er de ikke pragmatiske? De vil øke tilgjengeligheten, vil de ikke?

 

Hva du mener jeg er eller ikke tar jeg egentlig toppfart og driter i. Jeg synes sosialliberalismen er en flott ideologi og de aller fleste synspunktene mine hører hjemme der. Det betyr ikke at jeg ikke kan være pragmatisk eller skjønne at realpolitikk eksisterer også.

 

Venstre har vært pragmatiske i massevis, hvordan tror du ellers de har kommet såpass mye til makten med relativt lite stemmer? Men de har også en stødig og sterk ideologi de jobber etter og bygger politikken sin rundt.

 

Mener du også at det er et bra kompromiss at folk må på polet for å kjøpe vin og sprit?

 

Ja det synes jeg så absolutt. Dog jeg synes at private selskaper kunne ha vært sluppet til i konkurranse med det offentlige. Men egne vinmonopoler sørger for et variert tilbud samtidig som det har visse sosiale forddeler.

 

Er du enig i at forbud mot cannabis er et godt kompromiss hvis vi ser bort fra kriminaliteten det medfører?

Absolutt ikke. Kan du ikke betydningen av kompromiss? Hva er forbudet mot cannabis et kompromiss mellom? Om det hadde vært dekriminalisert derimot hadde det vært et kompromiss mellom kriminalisering og legalisering.

Lenke til kommentar
Forbruk, ja. Ikke misbruk. Det er ingen åpenbar sammenheng mellom dem, og det at vi har blitt tvansgsforet med propagande som sier det endrer ikke den saken.

 

Det er klart det finnes en sammenheng. Hvor markant sammenhengen er er selvfølgelig diskutabelt, men sammenhengen er der.

 

Det MÅ ikke være en sammenheng. Jeg ser ingen grunn til å anta at det ikke er mulig med et samfunn hor alle har et moderat forbruk av alkohol.

 

Noen her som mener alkohol ideelt sett bør forbys, om vi ser bort fra smuglingen som er en unekteliig konsekvens?

Lenke til kommentar
Men hva hvis han absolutt vil drikke seg ihjel på øl?

 

Da må han vente til ølsalget starter igjen :p

 

Er han så desperat etter å få tatt livet sitt, finnes det som sagt mye enklere og mer effektive metoder. Blir litt rart å argumentere for utvidede salgstider, slik at folk kan få drikke seg i hjel akkurat når det måtte passe dem.

Lenke til kommentar
Hva du mener jeg er eller ikke tar jeg egentlig toppfart og driter i.

 

Jeg driter i hva du mener om meg også. Hva kalles en hybrid mellom sosialdemokrat og sosialdemokrat?

 

Om det hadde vært dekriminalisert derimot hadde det vært et kompromiss mellom kriminalisering og legalisering.

 

Dekriminalisering er tåpelig IMO.

Lenke til kommentar
Ja, noen ttrenger tydeligvis å dø. Hvis ikke hadde de antakelig ikke vært så idiotiske at de drikker seg i hjel. Valgalternativene er dårlige fordi du fjerner friheten. Det er jeg som vil ha lov og mulighet til å drikke meg i hjel hvis jeg har lyst til det. Det er et valg det òg, selv om du ikke liker det. Men så var det det med å påtvinge andre ens egne holdninger da.

 

Frihet burde være så viktig for alle, at de er villige til å dø for det, etter min mening. Så ja, jeg synes det er greit at noen tar livet av seg i frihetens navn.

 

Jeg har forøvrig ikke sagt at man skal ha full frihet, men så lenge det ikke går ut over andre i nevneverdig grad, som å drepe, stjele osv., burde friheten vurderes sterkt til fordel.

 

Hadde det enda vært jeg som hadde bestemt, skulle jeg ikke klaget, men jeg må dessverre blant annet kjempe mot en gjeng klovner som stemmer FrP i protest, mye på grunn av de nåværende politikernes elendige alkohol- og innvandringspolitikk, og en gjeng hodeløse kyllinger til venstre for ekvator som er glad i alt og alle andre enn dem som har det bedre enn dem. Jeg tviler på at du vil juble og si det samme den dagen misnøyen mot den etablerte politikken har blitt så høy at FrP regjerer alene. Det er ikke lenge til.

 

Slik sosialdarwinistisk tankegang tviler jeg sterkt på at samfunnet har behov for.

 

Det hadde vært en ting om dette hadde vært en alvorlig innskrenkelse av din frihet, men her er det snakk om en bagatell. Når du snakker om hvordan friheten din blir fjernet blir jeg helt matt. Det er snakk om å kjøpe alkohol 1-2 (noen steder 3) timer før butikken stenger. Dette er ikke et faktisk problem, men en liten irritasjon. Det er ikke snakk om mangel på frihet, men latskap og bortskjemthet.

 

Det går utover andre i nevneverdig grad, bare ikke direkte. At vi som et samfunn er så late at vi ikke tolererer slike 'problemer' når det kan redde andre menneskers helse er for meg trist.

 

Gi skyhøye bøter, eller fradrag av salgslisens om det ikke håndheves av butikkene. Det fungerer for utestedene, så hvorfor ikke butikkene? Blir det for vanskelig, dyrt, eller risikabelt, kan de slutte å selge alkohol. Problem løst.

 

Det er vel ganske strenge straffer (lisensen kan hvertfall inndras) slik det er allerede, men tror du dem i kassen bryr seg om det? Nei, og da ser jeg ingen grunn til å anta at det vil hjelpe.

 

Og merkelig nok er det i den alderen hvor man gjerne gjør opprør. Det overrasker ikke meg at de går mot staten. Eller har du en bedre forklaring på hvorfor det er "kult"? For "kult" i seg selv er et heller dårlig argument.

 

Jeg forsto ikke dette avsnittet helt. Flott om du presiserer.

Lenke til kommentar
Det MÅ ikke være en sammenheng. Jeg ser ingen grunn til å anta at det ikke er mulig med et samfunn hor alle har et moderat forbruk av alkohol.

 

Noen her som mener alkohol ideelt sett bør forbys, om vi ser bort fra smuglingen som er en unekteliig konsekvens?

 

Det ikke det, men det viser i stor grad tendenser. Har et land skyhøyt forbruk kan du banne på at de samme har høyt misbruk.

Lenke til kommentar
Det MÅ ikke være en sammenheng. Jeg ser ingen grunn til å anta at det ikke er mulig med et samfunn hor alle har et moderat forbruk av alkohol.

 

Noen her som mener alkohol ideelt sett bør forbys, om vi ser bort fra smuglingen som er en unekteliig konsekvens?

 

Det ikke det, men det viser i stor grad tendenser. Har et land skyhøyt forbruk kan du banne på at de samme har høyt misbruk.

 

Nope. Det handler om kultur. Hvilket land tror du har høyest konsum i Europa?

 

 

czech-republic-flag.jpg

 

 

Hvorfor?

 

 

316368108FWEfkF_fs.jpg

 

Lenke til kommentar

Jeg mener at Belgia er øverst, men det varierer sikkert fra år til år.

 

Vi kan ta Tsjekkia da siden du la frem det som et eksempel.

 

http://tvnz.co.nz/view/news_health_story_skin/470280

 

Drinking is a national pastime in this beer-loving country, but authorities and health experts concede they've got trouble on their hands: a growing number of underaged youths, some as young as 10, who are hitting the bottle regularly.

 

Young Europeans routinely are served alcohol in cafes, pubs and restaurants, but the Czechs are alarmed at the sheer scope of the problem here, where children increasingly are requiring the kind of medical treatment sought by older alcoholics.

 

http://www.jointogether.org/news/headlines...-linked-to.html

 

A World Health Organization (WHO) report finds that poor control over the sale of alcohol, insufficient law enforcement, and a lack of restrictions on alcohol advertising and sponsorship at youth and sports events have led to a growing alcohol problem among children in the Czech Republic, the Prague Post reported Sept. 9.

 

http://www.aa-uk.org.uk/alcoholics-anonymo...women-have.html

Czech doctors are ringing the alarm: the number of women alcoholics has doubled over the past ten years. In 2005 close to 3,000 women entered Czech clinics with an alcohol abuse problem and medical studies reveal that the increase of problem drinking in the female population is much sharper than that among males.

 

www.arg.org/Sovinova.ppt POWERPOINT

 

http://www.radio.cz/en/news/78909

 

Every tenth Czech has an alcohol problem, a leading expert on alcoholism warned on Monday. Dr Petr Popov from the General Faculty Hospital in Prague says he has also been recording a rise in the number of alcoholic women and children. For every one man, there are two women undergoing treatment today. With an annual consumption of ten litres per person, Czechs are believed to be among the highest consumers of spirits in Europe.

 

Auda. Ser ikke ut som om det er så idyllisk som du skal ha det til.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Misbruk forutsetter forbruk. Forbruk kan være en inngangsport til misbruk, så selvfølgelig er det en sammenheng. Men skal alt som kan misbrukes, forbys? Husk at alkohol også har mange positive egenskaper: Gjør folk mindre sjenerte sosialt, gjør det lettere å få seg kjæreste, gjør fester hyggeligere, godt med utepils, osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...