Gå til innhold

Sniktitt: Nikon D5000


Anbefalte innlegg

Fikk nesten lyst på dette fremfor D300.

Kanskje jeg kan overtale noe i familien til å kjøpe det?

 

De kunne ha plassert en AF moto i huset, men familie og hobbyfotografer trenger vel ikke å bry seg om det, mange av de nye objektivene er jo AF-S og DX, så det er ikke mye å klage på her.

 

 

D5000 er en sterk konkurrent mot 500D, begge har video, nikon har vippbar skjerm og er billigere. (er vel mer som skiller dem også men jeg gidder ikke lese meg frem i det nå).

 

Skillet mellom D5000 og D90 er ikke stort her. Vi si at D5000 er et bedre kjøp en D90.

 

 

Venter på avløser til D300, mye og forvente der også. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk nesten lyst på dette fremfor D300.

Kanskje jeg kan overtale noe i familien til å kjøpe det?

 

De kunne ha plassert en AF moto i huset, men familie og hobbyfotografer trenger vel ikke å bry seg om det, mange av de nye objektivene er jo AF-S og DX, så det er ikke mye å klage på her.

 

 

D5000 er en sterk konkurrent mot 500D, begge har video, nikon har vippbar skjerm og er billigere. (er vel mer som skiller dem også men jeg gidder ikke lese meg frem i det nå).

 

Skillet mellom D5000 og D90 er ikke stort her. Vi si at D5000 er et bedre kjøp en D90.

 

 

Venter på avløser til D300, mye og forvente der også. ;)

 

Til samme pris kan vel D5000 umulig regnes som et bedre kjøp enn D90 - sistnevnte har tross alt endel D5000 ikke har.

 

- Innebygd fokusmotor

- CLS commander mode uten tilbehør

- Toppdisplay

- Høyere skjermoppløsning

- To-hjuls kontroll

Lenke til kommentar
Til samme pris kan vel D5000 umulig regnes som et bedre kjøp enn D90 - sistnevnte har tross alt endel D5000 ikke har.

 

- Innebygd fokusmotor

- CLS commander mode uten tilbehør

- Toppdisplay

- Høyere skjermoppløsning

- To-hjuls kontroll

 

De får nok ikke samme pris. Veiledende var vel over 10k for D90 når den kom, men gikk veldig fort ned til under 8k. Tar sikkert ikke lang tid før denne er nede i 5-6 tusen.

Lenke til kommentar
Men AKAM, da. Dere har jo ikke testet kameraet, slik det står i overskriften, dette er ingen test.

 

Det er ingen test, men de har testet det. Forøvrig står det ikke TEST: Nikon D5000, det står Sniktitt: Nikon D5000.

See the difference?

 

Du tar nok feil. Du refererer til stikktittelen. I hovedtittelen står det (fremdeles) "Vi har testet det".

 

Det er altså feil. Kameraet er ikke testet, det er en uferdig versjon som redaksjonen har fått kikke litt på og holdt i hendene (noe som er helt vanlig på slike førlanseringer). Det er ingen test. Når Akam tester kameraer, er det en helt annen og omstendelig prosedyre som ligger til grunn, og langt mer enn en slik forhåndstitt. Derfor bør de ikke blande begrepene, heller.

Lenke til kommentar
Men AKAM, da. Dere har jo ikke testet kameraet, slik det står i overskriften, dette er ingen test.

 

Det er ingen test, men de har testet det. Forøvrig står det ikke TEST: Nikon D5000, det står Sniktitt: Nikon D5000.

See the difference?

 

Du tar nok feil. Du refererer til stikktittelen. I hovedtittelen står det (fremdeles) "Vi har testet det".

 

Det er altså feil. Kameraet er ikke testet, det er en uferdig versjon som redaksjonen har fått kikke litt på og holdt i hendene (noe som er helt vanlig på slike førlanseringer). Det er ingen test. Når Akam tester kameraer, er det en helt annen og omstendelig prosedyre som ligger til grunn, og langt mer enn en slik forhåndstitt. Derfor bør de ikke blande begrepene, heller.

 

teste v1 (eng. test) prøve, undersøke ved hjelp av en test t- yteevnen til en motor / t- et borehull undersøke hvor mye en olje- el. gassbrønn kan produsere

 

De har testet det. Men de har ikke gjort en grundig test av alle funksjonene. Jeg tar nok ikke feil her, det er et spørsmål om definisjon.

Lenke til kommentar

Noen som har formening om hvordan d5000 vil levere på høy iso. (i forhold til d40, d90, d300) Er det mye som skiller på modellene? Nå har jeg d40 selv så regner med det er ganske store forskjeller. Er veldig fornøyd med kameraet, men mtp oppgradering så hadde det vært gøy med enda mindre støy på høy iso.

Lenke til kommentar

D5000 blir ikke dårligere enn D300/D90. I god Nikontradisjon, så har de dyttet inn det nyeste og beste i bildepipelinen, uavhengig av modell. Expeed-prosessoren er derfor kraftigere enn den i D300/D90, hvilket betyr mer kraft til signalbehandlingen.

 

Jeg er usikker på hvor mye signalbehandling som gjøres på råfiler i Expeed, men jeg har en følelse av at det er litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ikke for å virke sytete, men er det flere enn meg som synes navngivingen er noe rotete ? Trenger vi egentlig enda en nummerrekke å forholde oss til ? Synes Canon har truffet bra der med modell navngivning. Velvel..

 

Forøvrig så slenger jeg meg på at jeg synes det er bra nikon slenger nyeste teknologi i de billigere segmentene også, men samtidig forbeholder funksjonsrikhet til de dyrere modellene. Selv venter jeg også spent på en avløser til D300

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Ikke for å virke sytete, men er det flere enn meg som synes navngivingen er noe rotete ? Trenger vi egentlig enda en nummerrekke å forholde oss til ? Synes Canon har truffet bra der med modell navngivning. Velvel..
Må nok regne med at D60 utgår ganske snart, dette er nok en etterfølger til den å regne. Mulig de beholder D60 som superbillig intromodell, slik D40 var _lenge_. Uansett var jo ikke akkurat Canon så mye bedre - de lanserte jo også 1000D for ikke så veldig lenge siden. Så nå har Canon 1000D, 450D, 500D, 40D, 50D, 5D Mk II, 1D MkIII og 1Ds MkIII (8 modeller). Nikon har D60, D5000, D90, D300, D700, D3 og D3x (7 modeller). Begge har altså 1-digit, 2-digit, 3-digit og 4-digit modeller... Nikon har vel også samme nummerrekke verden over, mens Canon har forskjellig i Europa, USA og Japan (på dslr er det ikke en gang nummerrekker men kryptiske bokstaver og navn som er fullstendig intetsigende om man ikke kan dem).
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ikke for å virke sytete, men er det flere enn meg som synes navngivingen er noe rotete ? Trenger vi egentlig enda en nummerrekke å forholde oss til ? Synes Canon har truffet bra der med modell navngivning. Velvel..
Må nok regne med at D60 utgår ganske snart, dette er nok en etterfølger til den å regne. Mulig de beholder D60 som superbillig intromodell, slik D40 var _lenge_. Uansett var jo ikke akkurat Canon så mye bedre - de lanserte jo også 1000D for ikke så veldig lenge siden. Så nå har Canon 1000D, 450D, 500D, 40D, 50D, 5D Mk II, 1D MkIII og 1Ds MkIII (8 modeller). Nikon har D60, D5000, D90, D300, D700, D3 og D3x (7 modeller). Begge har altså 1-digit, 2-digit, 3-digit og 4-digit modeller... Nikon har vel også samme nummerrekke verden over, mens Canon har forskjellig i Europa, USA og Japan (på dslr er det ikke en gang nummerrekker men kryptiske bokstaver og navn som er fullstendig intetsigende om man ikke kan dem).

 

Velvel, ser man det. Da er det mange ting jeg tydeligvis har gått glipp av.. Jeg sjønner uansett ikke problemet med å fortsette samme tallrekke som eksisterende modeller, eller bare slenge på en "V2" bak. Ikke verdens største problem anyways..

Lenke til kommentar
Nikon har vel også samme nummerrekke verden over

Med de analoge kameraene var det ikke alltid slik, de måtte putte en 0 for amerikanerne, for at det skulle høre grommere ut...

Min F801 het vel 8000N...

Samme med biler på den tiden, Audi måtte også legge på litt, Audi 80 hørtes ikke bra ut, 8000 klinger bedre "over there"

Folk er lettlurte!

 

Dagens D'er heter vel det samme.

Synd de introduserte 4 sifre, de kunne vel funnet et ledig xx nummer?

Men det er vel en så stor oppgradering fra D40/60, og de vil vel følge Canon som har 4-sifret entry, men samtidig er D5000 mer konkurrent mot Canon 500D enn 1000D??

Ikke lett å holde oversikt i hvert fall...

Lenke til kommentar
Med de analoge kameraene var det ikke alltid slik, de måtte putte en 0 for amerikanerne, for at det skulle høre grommere ut...
Jepp, og av uforståelige grunner brukte de også N i stedet for F på analoge modeller over there - F50/N50, F4/N4 etc... Er ikke sikker på om det er noen unntak utover F6.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...