Gå til innhold

Formatert hardisk ? hva skal jeg gjøre ?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde på min pc i dualboot Windows XP, Windows Vista og Ubuntu Linux.

 

saken er at jeg var uheldig å formatere alle sammen til en upartisjonert disk. Jeg hadde masse viktig skolearbeid på linux partisjon. Å jeg har googlet men klarer ikke å finne det jeg skal ha. Er det noen som vet hvordan man kan få gjennoprettet alle pertisjonene å få pcen til å fungere slik som før ?

 

er det noen måte ? foreksempel en Boot-cd som man kan starte opp å gjennoprette formatert data ?..

 

jeg er ikke sikker på om harddisken er formatert, jeg skulle prøve å instalere Mac OS X, å Diskverktøyet i instalasjons programmet gjorde dette med partisjonene. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg hadde på min pc i dualboot Windows XP, Windows Vista og Ubuntu Linux.

 

saken er at jeg var uheldig å formatere alle sammen til en upartisjonert disk. Jeg hadde masse viktig skolearbeid på linux partisjon. Å jeg har googlet men klarer ikke å finne det jeg skal ha. Er det noen som vet hvordan man kan få gjennoprettet alle pertisjonene å få pcen til å fungere slik som før ?

 

er det noen måte ? foreksempel en Boot-cd som man kan starte opp å gjennoprette formatert data ?..

 

jeg er ikke sikker på om harddisken er formatert, jeg skulle prøve å instalere Mac OS X, å Diskverktøyet i instalasjons programmet gjorde dette med partisjonene. :(

Ikke sikker på om jeg har oppfattet dette riktig men, du skulle installere OS nr. 4 på maskina?

Blir lett litt krøll med så mye på en og samme harddisc.

Har brukt KUN GNU/Linux nå i ca 3 år, og har aldri hatt nevneverdige problemer med det. Men husker tabber fra min tid med MS.

Klassikeren var å slette partisjoner i forbindelse med formateringsarbeid. Jeg er ikke sikker på dette men tror nok at data på disse partisjonene er tapt.

 

Får du oppstart på noen av systemene? Alternativt kan du legge i en live-cd og prøve å finne disse filene.

 

Lykke til, litt uggen følelse for dette :ermm:

Lenke til kommentar

Selv om partisjonene skulle være fjernet så er somoftest data'en ikke tapt før den er overskrevet. Men det er ingen enkelt jobb å få slikt tilbake. Dersom du har data du ikke vil miste, har du det lagret på 3 uavhengige steder. Dersom det er viktig, har du det i tillegg offsite.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du kan gjenopprette partisjonene å få alt til og fungere som før. Men det er vert et forsøk. En annen fremgangsmåte er å prøve å skanne etter de viktige filene du savner.

 

Det beste utgangspunktet ditt er SystemRescueCd, en livecd som inneholder de viktigste programmene for å mekke på disker som: gpart, testdisk, sleuthkit, magicrescue, etc etc.

 

De er stort sett snakk om CLI-programmer. Les deg godt opp før du setter igang. Lag en plan. Test og lær deg programmene på uviktige disker først. Feil fremgangsmåte kan gjøre vondt verre.

 

http://www.linux.com/feature/57748

http://www.linux.com/feature/126525

http://www.linux.com/feature/56588

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...