Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[?] Vibrasjon ved gasspådrag og motorbremsing


AK47

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Ford Mondeo 99 modell, med 1,8 liter bensinmotor og manuell gir.

 

Motoren går som ei klokke når den går på tomgang, men når jeg skal kjøre er det to ulyder jeg ikke liker, men som jeg ikke har noe svar på hva kan være:

 

1. Når bilen er i fart, går det veldig greit i første og andre gir. Når jeg er rundt tredjegir, og kommer opp i fart, virker det som om motoren sliter mer. Når jeg gir gass begynner den liksom å vibrere, eller om det er noe annet som vibrerer. Det føles som jeg kjører over et bremsefelt, med sånne fartsstriper på tvers, som er skjært i asfalten, om dere skjønner hva jeg mener. Så fort jeg har sluttet å presse motoren forsvinner vibrasjonen. Bremer jeg på giret i en nedoverbakke kommer den tilbake.

 

2. Etter å ha satt bilen i gir og skal gi gass kan det komme en klakkelyd, kun et enkelt klakk. Denne lyden kan jeg unngå ved å være forsiktig med klutchen. Noen sier at dette skyldes motorfeste, mens andre mener det skyldes girkassa.

 

Selv vil jeg tippe at disse to har noe til felles. Eller hva tror dere? Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vibrasjonene går helt bort når du trykker inn clutchen ligger feilen i drivverket.

 

Hadde du kjørt en Escort ville jeg tippa at defekt drivledd. Gjerne et indre ledd.

 

Et defekt drivledd kan linkes til begge feilene dine, men ville tro at du ville hørt mer enn et klakk og kun ved igangsetting. Ellers kan det klakket være alt fra girspaken til bremseklosser. Kommer det når du rygger?

 

Har du prøvd og belaste drivleddene? Finn en liten asfalt flekk og kjør rundt med max sving. Begge veier. Hvis du klarer så hold svak brems mens du kjører rundt så du får skikkelig belastning på ting.

 

Sjekk spesielt om vibrasjonene går helt bort når du trår inn clutchen. Altså bilen skal trille da det vibrerer som værst når du kjører til vanlig.

 

Hvis feilen kommer fra drivverket kan det være ukurant og finne ut av bare ved prøvekjøring. Bilen må opp i bukken og kjøres med bremsene på for og lure fram feilen.

Lenke til kommentar

Fikk med en bilmekanikker på en prøvetur i dag, og han mente det var clutchen (hjerteclutchen eller hva han kalte det. er så lite inne i det selv). Lyden som oppstår etter ca tredje gir skyldes trolig dårlige plugger/tenning, når maskinen virkelig må jobbe. Håer dette stemmer, for da er det ingen forhastede reperasjoner på lur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...