Gå til innhold

Har gravitasjons-kreftene noe å si på aldring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde gravitasjonen vært annerledes så hadde også vi vært annerledes.

 

Correct, om gravitasjonen hadde vore annerledes og "overlevbar" for organismer, ville me tilpassa oss annerledes gjennom evolusjon. Og etter alt eg veit om aldring har gravitasjon ingenting å gjer, ikkje at eg kan spesielt mykje om det.

Endret av Frusci
Lenke til kommentar

Meiner du at levealderen hadde vert høgere med større gravitasjon fordi tiden går seinere då?

 

I så fall er det feil. For det først er det berre snakk om veldig liten forskyvning, noen sekunder på 80 år (??). For det andre vil det virke som tiden går normal sjølv om gravitasjonen var større. Fks viss jorden pluttselig hadde fått større masse ville ikkje vi merke at tiden gjekk seinare her på jorda, vi måtte ha stått på utsida og sett.

 

 

Edit:

Dette blei veldig rotete og dårlig forklart, men det er litt seint ;)

Endret av IceWolf
Lenke til kommentar

Hva med planeten Helghan i Killzone 2? :p

Levealderen på de som flyttet dit gikk jo betraktelig ned pga. høy gravitasjon ;)

 

Om mennesker hadde vært klin like som vi er i dag, vil jeg tro levealderen gikk ned om vi økte gravitasjonen. Blodet hadde blitt tyngre å pumpe rundt, og hjertet hadde nok tatt kvelden tidligere.

 

Andre veien derimot vet jeg ikke. Men vi er antagelig ikke i stand til å reprodusere oss i for svak gravitasjon. Det har vært gjort en del forskning på slikt på romstasjonene, med tanke på en eventuell langtur i rommet.

Lenke til kommentar
Hva med planeten Helghan i Killzone 2? :p

Levealderen på de som flyttet dit gikk jo betraktelig ned pga. høy gravitasjon ;)

 

Om mennesker hadde vært klin like som vi er i dag, vil jeg tro levealderen gikk ned om vi økte gravitasjonen. Blodet hadde blitt tyngre å pumpe rundt, og hjertet hadde nok tatt kvelden tidligere.

 

Andre veien derimot vet jeg ikke. Men vi er antagelig ikke i stand til å reprodusere oss i for svak gravitasjon. Det har vært gjort en del forskning på slikt på romstasjonene, med tanke på en eventuell langtur i rommet.

 

Det er ein forskjell på ein liten reduksjon i tyngdekraft og ingen tyngdekraft så å sei.

Lenke til kommentar
Det er ein forskjell på ein liten reduksjon i tyngdekraft og ingen tyngdekraft så å sei.

 

Selvfølgelig, men en eller annen plass går vel grensen for når fosterene våre ikke utvikler seg som de skal.

Om denne grensen er i nærheten av den tyngdekraften vi har på jorden, eller om den er i nærheten av ingen tyngdekraft vet ikke jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Hvis det hadde vært svakere(/sterkere) gravitasjon på jorda, hadde gjennomsnittlige levealderen vært høyere? (rent teoretisk)

Sagt enkelt: Med sterkere gravitasjon vil vi eldes saktere, men klokka tikker også saktere, og forskjellen går opp i opp. Du måtte eventuelt ha noe annet å sammenligne med som ikke er påvirket av samme gravitasjonsfelt i like stor grad.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...