Gå til innhold

Hvilken skjerm bruker du til bildebehandlingen din?


Anbefalte innlegg

Som trådens overskrift tyder , er jeg interessert i å vite hvilken skjerm dere bruker til deres bildebehandling og om dere er fornøyd.

Mange mener jo at man ikke bør spare en tusenlapp på skjermen når man lett bruker femsiffrede beløp på fotoutstyret vårt.

Men på den andre siden , hvis man kan få gode nok resultater med en rimelig skjerm , så kan man jo bruke enda mer på fotoutstyr :hmm:

Uansett så vurderer jeg en større skjerm for min bildebehandling og blir bare forvirret av å lese alle testene som finnes , derfor er det kanskje lettere å spørre rett ut om hva folkene her på akam bruker selv.

Så på forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en Lenovo L220x, som nå koster ca 5000,- (var vel en tusenlapp billigere da jeg kjøpte den i fjor), med 22" og 1920*1200 oppløsning.

 

Dette er en skjerm egentlig laget for kontorbruk, men den har spva-panel som gir 93% av Adobe RGB fargerommet, og meget god innsynsvinkel med minimale fargeforskjeller ved ulike innsynsvinkler. Den har også pivot-funksjon, og medfølgende programvare der man kan lagre ulike fargeprofiler (f.eks. en kalibrert profil for bildebehandling, og en med mest mulig trøkk i fargene til f.eks. spilling). Matt overflate som gir lite refleksjon.

 

Kalibrerer jevnlig (oppsettet skjermen kommer med er helt på bærtur for bildebehandling), og er alt i alt meget fornøyd. Denne skjermen blir vel et slags mellomvalg mellom å kjøpe en billig (dritt)skjerm, og å kjøpe en dyr skjerm spesiallaget for bildebehandling. For meg gir den kvaliteten jeg ønsker, men det er nok en grunn til at profesjonelle betaler 15k+ for sine skjermer...

 

Her er en test for de som måtte være interesserte.

Lenke til kommentar

Jeg har måttet bruke det jeg har tilgjengelig - for tiden er det en kalibrert Eizo L550 som er hovedskjerm (som er/var kjent for gode farger), men basert på lang tids undersøkelser har jeg en plan om å kjøpe Lenovo L220x da denne viser seg å være tilfredsstillende også for mange profesjonelle brukere. Når den blir innkjøpt må tiden vise, kjøpte nyere bil i påsken så det tar nok litt tid. Ønskedrømmen er selvfølgelig Eizo ColorEdge 24" eller 30", men da må jeg få telefon fra Hamar først...

 

Jeg er fornøyd med skjermen, og fornøyd med bildene som printes som basis av den, men jeg ønsker meg en litt større skjerm med høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

NEC Multisync 20WGX2 Pro. 20 tommers skjerm med S-IPS-panel. Ypperlig til bildered. og også spilling (eneste skjermen jeg fant på daværende tidspunkt som taklet de to tinga bra). Innsynsvinkelen er 178 grader begge veier, og lysstyrken er super. Sort er aldri helt sort på LCD, men i forhold til det hvite, ser det helt sort ut. Betalte den gang 4500,-, noe den absolutt er og var verdt.

 

S-IPS sies å være det beste panelet til bilderedigering. Men det koster litt ekstra.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

Ser de fleste klarer seg med normale skjermer og er tåelig fornøyd med det.

Selvfølgelig ønsker man seg alltid noe bedre.

 

Så lenge du kalibrerer skikkelig og ser rett på skjermen fungerer det ofte bra..

 

De fleste har nok med å ta selve bilde uansett.. For de fleste har det ingenting å si hvilken skjerm du bruker, så lenge det ikke er en lcd fra 10 år siden...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
30" ACD her. Forholdsvis dyr, men verdt hver krone.

 

2560x1600 og s-ips-panel er en fornøyelse samme hva man holder på med.

 

Kalibrert sier dere.

 

Jeg har selv Samsung 24" men får ikke kalibrert skjermen på riktig måte. Bruker en Spyder 2 og får hele tiden bskjed om at filen hadde en "unexpected lenght" når jeg starter opp Windows og fargene ser langt fra riktige ut. Har innstallert nyeste driverne til Spyderen. Får rett og slett ikke nytte av den saken da bildet ikke blir bra.

 

Er det noen som vet om et fotometer som fungerer skikkelig og gir riktige farger på skjermen uten å komme med div feilmeldinger?

Lenke til kommentar
Kalibrert sier dere.

 

Jeg har selv Samsung 24" men får ikke kalibrert skjermen på riktig måte. Bruker en Spyder 2 og får hele tiden bskjed om at filen hadde en "unexpected lenght" når jeg starter opp Windows og fargene ser langt fra riktige ut. Har innstallert nyeste driverne til Spyderen. Får rett og slett ikke nytte av den saken da bildet ikke blir bra.

Det er ikke logisk at det er noe galt med Spyderen. Tror heller problemet gjelder windows, f.eks

1. Det er lenge siden du har vedlikeholdt systemet/formattert harddisken og installert operativsyst på nytt.

2. Du kjører Vista, med driverproblemer....

Lenke til kommentar
Uansett så vurderer jeg en større skjerm for min bildebehandling og blir bare forvirret av å lese alle testene som finnes , derfor er det kanskje lettere å spørre rett ut om hva folkene her på akam bruker selv.

Så på forhånd takk for alle svar.

I 2003 fikk jeg meg en Samsung Synchmaster 171P - en meget god skjerm også til bildebehandlig. Nå for en uke siden kjøpte jeg en Eizo FlexScan S2232WKCAL

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=448703

 

Skjermen er bundlet med EasyPix programvare og EX1 kalibrator, samlet pris kr. 4990,-.

 

Her er litt om hvordan kalibreringen fungerer:

 

http://www.eizo.no/eizo/smpage.fwx?smlangu...mp;PRODUCT=2431

 

Om "pakkeløsningen":

 

http://www.eizo.no/eizo/smpage.fwx?smlangu...mp;PRODUCT=2433

 

Godt fornøyd med det jeg har erfart så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...