Gå til innhold

Egendefinerte mobilabonnement - Mobilmarkedets revolusjon er i våre hender!


Anbefalte innlegg

Månedsavgifter, oppstartsavgift, minuttspris, minstefakturering osv osv osv...

 

Mobilmarkedet er en konkurranseforgiftet mølje av samme ideer med forskjellige priser. Hva skal man velge? Hva er best for meg? Jeg ringer lite men sender mange meldinger. Jeg reiser også svært ofte! Eller gjør jeg? Bruker jeg mye data?

 

Det er mange aktører i markedet, og som sagt: De kjører de samme ideene, men med forskjellige priser. Kanskje en gang iblant, slår en operatør gullkornet, før den går i kverna og spres til resten.

 

Familieløsninger, mobilt bredbånd, vennetjenester, gull og grønne skoger.

 

Dette medfører til en uoversiktlig smeltepanne av feilaktig markedsføring og aggressiv salg. Jeg har tenkt: Kan ikke`bare en eller annen operatør bare komme med et bedre system?

Men over til et annet spørsmål: Hvordan i huleste skal dette systemet være?

Og hvordan skal det være en fordel for forbrukeren eller bedriften?

 

Mange operatører har jo en slags min side (Gud vet hvorfor det heter det samme overalt) hvor brukeren kan endre abonnement, se faktura, endre tjenester osv. Kan mobilmarkedet dytte ansvaret enda mer til forbrukeren, ved å gi brukeren et enda bedre internettverktøy for å justere og holde oversikt over sitt abonnement?

 

Kanskje kan operatøren fjerne produktnavnene (I bunn og grunn så er produktnavnene egentlig bare navn som er gitt til visse parametere: Pris, månedsavgift osv.

Hvorfor ikke gi brukeren mulighet til å legge til en funksjon som har en pris, istedet for å gi den et produktnavn og èn funksjon som ikke er mulig å justere?

Men igjen, dette skaper jo da problemer for markedsføringen. Hvordan skal operatøren appellere til publikum uten å få det hele til å høres ut som et proffverktøy for de datakyndige?

 

La oss ta for oss et eksempel:

 

Månedsavgift / Minuttspris - Månedsavgiften blir justert etter minuttsprisen eller motsatt.

Fordel: Gir brukeren mulighet til å velge pris etter forbruk istedet for å velge et cheesy produktnavn som Sheriff, FlexiTalk, Frihet osv.

350,- / 0,25

200,- / 0,50

150,- / 0,60

100,- / 0,75

 

Oppstartavgift - Gi brukeren mulighet til å betale litt ekstra i måneden for å slippe oppstartavgift.

Fordel: Hvis en kunde liker best å ringe fort til mennesker for å gi små beskjeder, så er dette greit. Hvis man regner med at oppstart er 0,50 kr, så trengs det 100 oppringinger for å overskride 50 kr. Derfor, 50 kr for å fjerne oppstart er kjekt hvis kunden setter opp flere samtaler enn dette. Heller ikke store tap for operatøren.

 

Ingen oppstart: 50 kr

Med oppstart: 0,50 kr per oppringing

 

Vennetjeneste (Gi det for guds skyld et nytt navn) - Gi brukeren mulighet til å velge om han vil ringe gratis til kunder med samme operatør.

Fordel: Siden kunder som oftest ikke er helt sikre på hvilke operatører alle har, så ser jeg ikke all verdens fordeler med dette. Men ok. Fordyper ikke mer på denne.

 

Familietjeneste - RING TIL LILLEBROR GRATIS

Fordel: Ja

 

4 Medlemmer gratis!

10 kr for første medlem etter det.

25 kr for to.

40 kr for tre.

50 kr for fire.

Osv.

 

Fordel? Jo, kunder slipper å forholde seg til begrensninger, men istedet belaster kunden for den ekstra tjenesten som ytes.

 

 

SMS Pakke - Gi brukeren mulighet til å velge pakker med gratis sms.

Fordel: Nja, tenåringer.

 

Månedspris / Antall sms

50,- / 200 sms

100,- / 500 sms

150,- / 800 sms

200,- / 1500 sms

 

Eller rett og slett la antall sms øke eksponentielt med prisen.

 

Kommer mer om slik her. Over til noe annet:

 

Runde beløp!!!

 

Jeg mener at operatører bør begynne å bruke runde beløp. Det gjør beregninger så mye enklere og man slipper å bruke kalkulator.

Istedet for 199 kr. Bruk 200. Psykologien med å bruke èn kroner forskjell fra et rundt beløp fungerer bare på korttekte forbrukere som jo holder samfunnets hjul i gang.

 

Kom med innspill, ris og ros. Kom med egne tanker og refleksjoner. Vis meg at dere er enig med en stakkar som er lut lei av et eldet marked som trenger en stor reform, om ikke en revolusjon.

Endret av ihorse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Helt enig med deg, mobilmarkedet er modent for rehabilitering. Mine forslag er:

 

Forby subsidierte telefoner, og operatørbinding. Da ser forbrukerne hva telefonen koster. Nuff said. Slik er det blant annet i mitt andre hjemland Belgia.

 

Sett interconnect lik null. Du leste riktig. Idag tar blant annet Tele2 og MobileNorway en unaturlig høy interconnect som brukes til å dekke tapet de har på utgående trafikk. Kryss-subsidiering kalles det også. Hvis man bestemmer at interconnecten skal være null, lærer operatørene å tjene penger på egne kunder og ikke andres.

 

Lik pris til spesialnummer (ikke teletorgtjenester og opplysningen, selvsagt), mobil og fasttelefon. Det er en grunn til at Tele2 lar deg ringe for 35 øre i minuttet. Da taper de penger, men det tar de igjen grovt på 0/81-nummer.

 

Dette er i hvert fall en start.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg, mobilmarkedet er modent for rehabilitering. Mine forslag er:

 

Forby subsidierte telefoner, og operatørbinding. Da ser forbrukerne hva telefonen koster. Nuff said. Slik er det blant annet i mitt andre hjemland Belgia.

 

Sett interconnect lik null. Du leste riktig. Idag tar blant annet Tele2 og MobileNorway en unaturlig høy interconnect som brukes til å dekke tapet de har på utgående trafikk. Kryss-subsidiering kalles det også. Hvis man bestemmer at interconnecten skal være null, lærer operatørene å tjene penger på egne kunder og ikke andres.

 

Lik pris til spesialnummer (ikke teletorgtjenester og opplysningen, selvsagt), mobil og fasttelefon. Det er en grunn til at Tele2 lar deg ringe for 35 øre i minuttet. Da taper de penger, men det tar de igjen grovt på 0/81-nummer.

 

Dette er i hvert fall en start.

 

Jeg trenger en forklaring på begrepet "interconnect". Det er et begrep jeg er ukjent med.

Lenke til kommentar

Det er vanskeleg nok å samanlikne abonnement hos ulike operatørar som det er. Med bygg sjølv-abonnement ville det verte heilt umogeleg.

 

Resultatet ville kanskje bli at dei enklaste abonnementa ville vinne. 35 kr. i månaden, 35 øre i oppstart, 35 øre minuttet, inga gratis ringetid, 35 øre per sms, 3 kr. 50 øre per MB osv.

Lenke til kommentar

Månedsavgift / Minuttspris - Dine forslag til månedsavgift var ekstremt kostbare. Grunnen til at operatørene kommer med slike produktnavn som Chess Easy, Telenor FriHet osv. er fordi det ser bedre ut i markedsføringen og er lettere for kundene å huske. Blir jo selvfølgelig lett en jungel med abonnement men da er jo tjenesten telepriser.no en fin plass å begynne hvis du skal bytte eller ha nytt mobilabonnement.

 

Oppstartavgift - Grei idé, finnes jo allerede abonnement i dag som ikke har oppstartsavgift (fastpris-abonnementene hos Chess, Tele2 Uno o.l.).

 

Vennetjeneste - Denne tjenesten finner du allerede hos Chess, Netcom, Telenor med flere. Netcom har jo kommet med en tjenste som gir deg fri ringing og sms til en person som ikke en gang trenger å være Netcom-kunde.

 

Familietjeneste - Finnes jo allerede nok av familietjenester hos flere av leverandørene (FriFamilie, Trådløs Familie, Mobil Familie).

 

SMS Pakke - Finnes allerede hos Telenor/Djuice og Netcom, der får du f.eks. 2000-3000 sms for 199 kr mnd, eller hos Telenor kan du få 250 sms for 89 kr mnd.

 

Runde beløp!! - Ser ikke det store problemet, jeg kan hoderegning og jeg har samtidig kalkulator innen rekkevidde store deler av dagen.

 

Jeg syntes ikke idéene du kom med var verken revlusjonerende eller noe nytt.

 

At det er en jungel der ute kan jeg være enig i, men om det kommer en operatør med alle dine idéer tilgjengelig så bytter ikke jeg likevel, jeg har jo allerede det meste du nevner hos Telenor (FriFamilie, fri minuttpris til alle Telenor-kunder, sms-pakke med 2000 sms og ingen månedsavgift (kun minstebruk) med 0,49 kr per minutt/sms).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Den prisen en operatør betaler til en annen for å kjøpe "ringeminutter" kalles interconnect på fagspråket.

 

Eksempel: Når en kunde hos operatør A ringer til en kunde hos operatør B, vil B fakturere A for oppstartsavgift pluss minuttpris. A kjøper rett og slett en vare (ringeminutter) hos B. Prisen A betaler er ofte høyere enn det han får fra kunden sin, dvs han selger varen med tap.

 

Hvis jeg som NetCom-kunder ringer til en NetworkNorway-kunde betaler jeg 36 øre (+mva) pr minutt til NetCom. NetCom må betale ca 80 øre pr minutt til NetworkNorway. Interconnecten er altså 80 øre.

Lenke til kommentar
Månedsavgift / Minuttspris - Dine forslag til månedsavgift var ekstremt kostbare. Grunnen til at operatørene kommer med slike produktnavn som Chess Easy, Telenor FriHet osv. er fordi det ser bedre ut i markedsføringen og er lettere for kundene å huske. Blir jo selvfølgelig lett en jungel med abonnement men da er jo tjenesten telepriser.no en fin plass å begynne hvis du skal bytte eller ha nytt mobilabonnement.

 

Oppstartavgift - Grei idé, finnes jo allerede abonnement i dag som ikke har oppstartsavgift (fastpris-abonnementene hos Chess, Tele2 Uno o.l.).

 

Vennetjeneste - Denne tjenesten finner du allerede hos Chess, Netcom, Telenor med flere. Netcom har jo kommet med en tjenste som gir deg fri ringing og sms til en person som ikke en gang trenger å være Netcom-kunde.

 

Familietjeneste - Finnes jo allerede nok av familietjenester hos flere av leverandørene (FriFamilie, Trådløs Familie, Mobil Familie).

 

SMS Pakke - Finnes allerede hos Telenor/Djuice og Netcom, der får du f.eks. 2000-3000 sms for 199 kr mnd, eller hos Telenor kan du få 250 sms for 89 kr mnd.

 

Runde beløp!! - Ser ikke det store problemet, jeg kan hoderegning og jeg har samtidig kalkulator innen rekkevidde store deler av dagen.

 

Jeg syntes ikke idéene du kom med var verken revlusjonerende eller noe nytt.

 

At det er en jungel der ute kan jeg være enig i, men om det kommer en operatør med alle dine idéer tilgjengelig så bytter ikke jeg likevel, jeg har jo allerede det meste du nevner hos Telenor (FriFamilie, fri minuttpris til alle Telenor-kunder, sms-pakke med 2000 sms og ingen månedsavgift (kun minstebruk) med 0,49 kr per minutt/sms).

 

Mine priseksempler var raskt tenkt og var ikke seriøse. Det var heller ment som eksempler på hva jeg mener. Poenget er jo at kunden skal kunne velge selv uten å forholde seg til produkter. Problemet er at kunder må lete seg til og fra forskjellige operatører med foskjellig grad av forvirrende system og vilkår.

 

SMS pakkene som allerede eksisterer mener jeg er uholdbare. Ikke alle sender 2000 sms i måneden, og å justere prisen etter de ville vært naturlig for meg. Jeg vet jo at fordelene forsvinner fra aktøren og at markedsføring ville vært vanskelig, men jeg prøver å sette problemstillingen som en prinsippsak. Enkelt og greit: For mobilmarkedet er et ¤#"%" rot.

Lenke til kommentar
Forby subsidierte telefoner, og operatørbinding.

 

Forbys? Hvorfor det? Det er ikke alle som har råd til å betale 2000-10000 for en mobiltelefon, men som heller foretrekker systemet som vi har, og har hatt siden mobiltelefon ble allemannseie.

 

Én av grunnene til at foreldre kjøper mobiltelefon til unge barn i dag er for at de faktisk har muligheten til å kjøpe en telefon til 1 krone (ja da, vet at den totalt sett koster mere).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
SMS pakkene som allerede eksisterer mener jeg er uholdbare. Ikke alle sender 2000 sms i måneden, og å justere prisen etter de ville vært naturlig for meg. Jeg vet jo at fordelene forsvinner fra aktøren og at markedsføring ville vært vanskelig, men jeg prøver å sette problemstillingen som en prinsippsak. Enkelt og greit: For mobilmarkedet er et ¤#"%" rot.

Du trenger ikke sende 2000 sms i måneden for at det skal lønne seg. Hvis du i forvei betaler 69 øre pr sms vil en slik pakke lønne seg etter 290 sms. Hvis du betaler 45 øre lønner det seg etter 444 sms.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoni burde ha vert prisa på same måte som breiband blir prisa, altså ein fast månadspris for alle kundar uansett bruk. Tenk om breibandsleverandørane skulle ta betalt for kvar MB overført data, og for kvar einaste E-posst du sender? Det er ikkje rart mobiloperatørane har så dyrt og komplisert prissystem då. Og om det skulle bli kapasitets problem i mobilnettet av dette så får mobiloperatørane sjølv ta ansvar for dette på same måte som breibandsleverandørane gjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...