Gå til innhold

Privatkjøp Vs. "Firma"kjøp ?


Anbefalte innlegg

Heisann. Håper det er noen der ute som har litt mer peiling på meg,

ang dette med å starte "firma/enkelmandsforetak" , og sånt.

 

Jeg har til å begynne med noen enkle spørsmål .. det jeg har planer

om er å begynne å importere,fra sverige, diverse AV produkter som

høytalere, tv'er og slike produkter..

 

Så .. er det no regel på hva man som privatperson kan gjøre

av kjøp og videresalg med fortjeneste ? Regnes dette som noe form

for intekt som må skattes og sånt ? har ikke tenkt å drive noe stort

bare for å tjene noen tusenr i måneden , ved siden av studier..

 

Men , vil det være noe fordel, for meg , å registrere det som enkeltmans

foretak , og gjøre kjøp og salg under et org. nummer , men blir ikke det mer inviklet med tanke på mva betaling og mye slikt ?

 

Og.. Toll ? Det står på hjemmeside til grosissten jeg skal importere ifra

at på varer produsert innen EU slipper man å betale toll på .. merket

jeg skal ta inn av høytalere akkurat nå, er for det meste PROSON, og de

produseres jo i Sverige.. grunnen til dette merket er at jeg har litt

kontakter så kan ordne ganske rimelige priser på det,og ha konkuransedyktig utsalgspris her i norge som ligger et godt stykke under norske sjapper, som f.eks. www.Hificenter.no som selger her lokalt i Kristiansand, til en pris, jeg lett kan slå med ca 1000 kr pr høytalerpar, avhengig av pris og størrelse seff, men gode marginer uansett.

 

Så .. folkens .. hva er rådet/regler ? Kan jeg bare drive dette privat (lage litt webside, reklamere litt her og der) og bare gjøre det sån, uten at det er noe ulovlig og problemer ? Eller bør jeg registrere enkeltmansforetak og "drive" greiene som et firma ?

 

Håper på vettuge inspill, kanskje jeg har formulert meg litt vanskelig, men alt i alt vil jeg bare finne den beste løsninga for å få detta mulig,uten at staten ska su til seg masse penger med tanke på skatt, mva , og alt sån der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drev med noe lignende (kjøpte dvder fra england og solgte dem over qxl.no)

 

Men skal du åpne webside og slikt gåt det over enkeltmansforetak "greiene" da teller det som Firma og det er mange lover og regler for slikt.....(det var derfor jeg ga meg der) :D

 

Tror du må sjekke det juridiske i en slik sak :wink:

 

Husk også at alt over 200 kr må beregnes 24% MOMS, dvs atd u må plusse på 24% av varens verdi for å få den inn i norge + 150 kr i postens gebyrer (om du ikke allerede visste dette da :wink: )

Lenke til kommentar

Det er snakk om at vi skal kjøre over med bil + henger og hente varene selv.. grossisten vi handler fra har sån deal , at om en blir stoppet i tollen og må betale 24% norsk moms , så får man tilbake svensk mva 20%. Må bare huske å få med om en skal betale toll, at en først trekker fra 20% svensk toll , SÅ regner man ut verdigrunlaget for norsk mva :> Ellers får man jo 24% av den 20% svenske momsen ekstra.. alt blir penger.

Lenke til kommentar

Spennende det der, men som Slabbedasken sier må du sjekke nærmere om det juridiske, tenker da på regnskapsplikt osv. Vet at det er mange som leier inn regnskapfirmaer til å ta seg av slikt, men det koster jo selvfølgelig penger...

 

Ellers har ikke jeg villet startet opp ett enkeltmannsforetak eller DA, alt for risikabelt :-)

 

Spytt heller inn 100 000 NOK og dann et AS ! Da slipper du i alle fall at hus & heim ryker hvis det går til skogen (med mindre du har vært grovt uansvarlig).

 

Lykke til ! :wink:

Lenke til kommentar
Spennende det der, men som Slabbedasken sier må du sjekke nærmere om det juridiske, tenker da på regnskapsplikt osv. Vet at det er mange som leier inn regnskapfirmaer til å ta seg av slikt, men det koster jo selvfølgelig penger...

 

Ellers har ikke jeg villet startet opp ett enkeltmannsforetak eller DA, alt for risikabelt :-)

 

Spytt heller inn 100 000 NOK og dann et AS ! Da slipper du i alle fall at hus & heim ryker hvis det går til skogen (med mindre du har vært grovt uansvarlig).

 

Lykke til !  :wink:

 

En ting .. de som går til heiane med sån enkeltmansforetak ,er vel de som leier seg over hodet, og har stooor tro, på noe som blir fiasko :) Jeg bruker kun egne oppsparte midler, og kjøper produkter.. det værste som kan hende er at jeg sitter igjen med et jævla stort antall høytalere :> Og .. da er det jo bare rigge til fest :) hehe.. neida men seriøst , jeg tar ikke opp noe store lån eller noe sånt i det hele tatt i forbindelse med dette,da jeg ikke vil gjøre det , når jeg ikke vet åssen ting utarter seg ,og åssen markedet er og sånt.

Lenke til kommentar
Det er snakk om at vi skal kjøre over med bil + henger og hente varene selv.. grossisten vi handler fra har sån deal , at om en blir stoppet i tollen og må betale 24% norsk moms , så får man tilbake svensk mva 20%. Må bare huske å få med om en skal betale toll, at en først trekker fra 20% svensk toll , SÅ regner man ut verdigrunlaget for norsk mva :> Ellers får man jo 24% av den 20% svenske momsen ekstra.. alt blir penger.

 

Det er jo Alltid 24% fast momsavgift for å ta gjennstander inn i norge (er det ikke? :roll: )

At du får igjen på momsen (svensk moms) har jeg aldri hørt om og det høre litt rart ut at du skal få igjen på svenske moms ettersom det er en fast 24% moms i norge da......

Lenke til kommentar

Joda stemmer det.. man skal ikke betale moms i to land vettu:)

 

Quote INFO Siden :

 

I detta fall kan vi ej dra av svensk moms på priset, men om ni får betala norsk moms i tullen så kan ni skicka kvittot till oss så kan vi betala tillbaka den svenska momsen (20 % på priserna som visas på hemsidan) till er. Ni behöver alltså aldrig betala både svensk och norsk moms!

 

Så det så :>

 

Va og nede og snakka med en grei kar på tolldirektoratet nedi byen her,

og han sa det var ingen toll avgifter på slikt utstyr, kun norsk mva .. så da er det bare å laste opp det jeg klarer, så trekker vi av svensk mva, og "betaler" norsk mva , om vi er så uheldige å bli stoppa :)

Lenke til kommentar

Du får alltid igjen moms på varer du har handlet i utlandet, f.eks hvis jeg var i sveits og kjøpte meg ei klokke kunne jeg stikke innom et sted på flyplassen og få refundert momsen jeg har betalt (hvis jeg ikke allerede hadde handlet taxfree såklart). For å være helt lovlig så skal jeg da betale norsk moms på klokka når jeg kommer til norge, men dette blir skjelden praktisert av turister :lol:

Lenke til kommentar

Denne linken http://www.spor-oss.no/ gir svar på mange av de spørsmål som du lurer på. Men jeg kan fort forklare noen viktige forhold.

 

Skal du omsette varer eller tjenester for mer enn 30.000 pr år må du registrere deg i mva-registeret. Formelt skal du først gjøre det når du passerer grensen, men dersom du skal kjøpe inn en del varer kan det lønne seg å søke om forhåndsregistrering. Da får du nemlig igjen momsen på varekjøpet. Ta kontakt med fylkesskattekontoret, der vil du få hjelp. De kan også reglene som gjelder vedrørende mva på varer som importeres. Momsen i Sverige er 25%.

 

Det er en fordeler og ulemper med å registrere et enkeltmannsforetak, dvs dersom du vil ha omsetning over 30.000 pr år blir du uansett registrert. Fordelene er at du signaliserer noe mer seriøsitet, samt at du har et organisasjonsnummer som forenkler mange prosedyrer. Ulempen er plikt til regnskapsføring og at du må fylle ut selvangivelse for næringsdrivende. Kan du ikke regnskapsføring lønner det seg å sette dette bort. Registrering av enkeltmannsforetak er enkelt, skjema å veiledning finner du her

 

Når det gjelder import, særlig i tilfeller der det er varer til salg, må du passe på å gjøre tolldeklarasjoner riktig. Tollvesenet har sider med mye informasjon.

 

Så råd nr 1. Skaff deg nødvendig hjelp og informasjon slik at du gjør ting riktig. Det sparer deg for problemer i ettertid. Lykke til!

Lenke til kommentar
...og om du blir stoppa så må du nok betale adskillig mer enn momsen... bøter, ekstra-avgifter og sikkert etterforskning om de får mistanke om at du "importerer" på denne måten...

 

Nei .. for det var ingen toll på de varene, snakka med karen på tolldirektoratet , jeg kunne ta med meg så mye jeg ville , kunne tilogmed fortolle her i kristiansand etterpå .. kun norsk mva

Lenke til kommentar

Det er jo bare dumt å prøve å smugle.

 

Gjør du det lovlig så må du betale 24% moms til Norge, men får igjen svensk moms som er 25% (!!!)

 

Med andre ord så vil du ved å smugle måtte betale 1 % mer. Og dette er under forutsetning om at du ikke blir stoppet.

 

En annen ting er at det er veldig kjekt å ha alle kvitteringer i orden og kunne dokumentere at alt er som det skal hvis f.eks skattemyndighetene vil ta en titt på regnskapet ditt.

 

OG Sist men ikke minst. Hvis du omsetter for mer enn en viss sum (sto det 30 000 over her?) så må du momsregistreres og kjøper må betale moms for sine høyttalere, men du kan til gjengjeld få trukket fra all moms du selv har betalt for dem.

Lenke til kommentar

Jepp jeg hadde aldri planlagt å smugle da , er ingen vits for å spare 1% :> Ikke når jeg får fratrekt svensk mva alikavel .. jeg får jo uansett en knall pris av de folka , og ja kviteringer og alt er seff i fulleste orden, har andre folk som har vært over der og kjøpt før og , bra service og alt går greit.. de kan og skrive kviteringene slik at varene passer greit inn innenfor tollgrensene :> Jeg har bakhøytalere og center derifra, gav vel 1000 kr for alle tre.. mens her i byen hadde jeg betalt 1495 + 1895 for samme ..

 

Vurderer på det å gjøre det som firma, men det blir ikke første gangen .. da dreier det seg uansett mest om varer til eget bruk og venner , ikke videresalg i første omgang. Først se åssen alt går og sånt, men har fått mye grei info til nå i posten , så det er jo bare bra . God planlegging og info sparer en for SÅ mye trøbbel og pes i ettertid , det har jeg selv erfart i mange tilfeller :)

Lenke til kommentar

hehe.. ska sende deg en PM :>

 

Btw.. noen som har sett de nyeste til Proson de selger

på hifi centeret , de til 8000 som er 1,50 høye ? jeg va og hørte på de de spilte SYKT rått, med aktiv sub forsterker og hele greia.. men det var 8k uten amp , 10k med to forsterkere.. jeg har fått prisforslag ut til kunder på ca 4500 uten forsterker, og 6000 kr forsterkere.. så er penger å spare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...