Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

venn som er døv.

Glassflasken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet (endret)
I går kveld ble jonathan , min bestevenn døv. Jeg kan ikke noe tegnespråk.

Hva skal jeg gjøre , jeg gråter hver dag nå.. :(

hjelp!? =( :cry:

Ikke at jeg klarer å forestille meg situasjonen helt, men hvis han nettopp ble det, så kan han vel ikke noe tegnspråk han heller ?

Jeg ville begynt med kroppspråk, penn og papir. Evt gjøre noe som ikke "krever" så god kommunikasjon, f.eks ting dere har pleid å gjøre sammen før ?

Endret av Slettet-qfohT7
Skrevet

Veldig synd han ikke kan høre den første hiten din nå lenger :(...

Om noen år har de stappa en chip i øra på han som er kobla til hjernen hans, og han hører bedre enn deg snart. Så du kan trøste kameraten din med det ;)

Skrevet (endret)

Det går nok bra skal du se. ;) Tenk på han stakkar, han kan vel ikke tegnspråk enda han heller? Det er bare å sette i gang med læringen, men frem til det så greier man det aller enkleste med fingre og mimikk. Tenk over hverdagen, og hvor du kan uttrykke uten å si det.

Penn og papir, og gjøre ting man pleier å gjøre sammen slik at man ikke trenger å si så mye er også gode forslag.

Endret av Atald
Skrevet

åå. jonathan vet jeg ikke hvordan ble døv. Moren (Astrid), sa det til meg. Jeg har ikke møtt han siden =(

vel jeg og jonathan har brukt å spill fotball,overnatte og snakke (noe jeg VIRKELIG kommer til å savne)

, spilt sjakk, spille lan party ( :ermm: ) å gått på kinoer, være hos hverandre, stå på twintipski sammen, spille psp ved siden av hverandre. : ( Det er det vi brukte å gjøre. hva trur dere? :dontgetit:

Skrevet

Vi har en vaskehjelp somer døv på skolen, Han er ca på vår alder så for å kommunisere med han skriver vi ting på tekstmelding og viser det til han o.l. Tegnespråk kommer nok etterhvert.

Gjest Slettet-77do0b
Skrevet (endret)
...I går kveld ble jonathan... ...jeg gråter hver dag nå..

Javel. Du har grått hver dag siden i går? Noe skurrer. Anyway.

Storebroren min har vært tilnærmet døv så lenge jeg kan huske (tunghørt), bare at han er i den gunstige situasjonen at han hører med høreapparat, så sånt sett har det aldri vært noe problem med kommunikasjon.

Kompisen din kan heller ikke tegnspråk, så dette kommer dere til å lære sammen. Kroppsspråk er noe alle mennesker - uavnhengig av oralt språk - kan kommunisere via, så med papir, penn og litt improvisert kroppspråk, så går det nok greit skal du se.

Fremfor alt bør du støtte kameraten din. Ikke vær redd for å treffe han eller ta avstand fra han. Han har det nok vesentlig verre enn deg, så ved å vise at du er der for han, så hjelper du han masse. Dere kan fremdeles finne på masse sammen. Lær han å lese på lepper, dette er noe døve mennesker blir utrolig flinke til etterhvert og til slutt kan du snakke vanlig til han, uten alt for mye tegnspråk.

Til slutt: Vær samme kompisen som du var før han ble døv ;)

Endret av Slettet-77do0b
Skrevet

Dere kan jo prøve å lære tegnspråk sammen? Da har dere noe sosialt å holde på med sammen, samtidig som det er en nyttig kunnskap å bringe med seg videre i livet.

Gjest Harley Quinn
Skrevet
lære han det? Jeg kan ikke tegnespråk :ermm:

Å lære tegnspråk er ufattelig lett om man først setter seg inn i det, og i starten er nok en skriveblokk og penn et godt alternativ ettersom han neppe kan mye selv. Lære det sammen kanskje.

• 6 år senere...
Skrevet

I går kveld ble jonathan , min bestevenn døv. Jeg kan ikke noe tegnespråk.

Hva skal jeg gjøre , jeg gråter hver dag nå.. sad.gif

hjelp!? =( cry.gif

Hvordan går det i dag? Lærte du og Jonathan tegnspråk til slutt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...