Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan manipulere folk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan se på meg selv som manipulerende til tider. Jeg ser ikke på meg som bedre enn alle, smartere, sterkere osv men til visse tider kan jeg føle at jeg kan få personer til å gjøre ting for meg.

Hvordan du ser på deg selv har veldig mye å si (tror nå jeg), folk får et helt annet førsteinntryk hvis du oppfører deg kult og intereserer deg i dems kunnskap og selskap. Du setter dem høyere enn deg selv, for å så bang, bruke dem.

 

Jeg har også merket at folk med lav selvtilit og lavt selvbilde er mye lettere å manipulere. Og det er ofte lett å se hvem som er et lett offer og hvem som ikke er, folk som ser ofte ned i bakken, snakker raskt, anspentet kan man ofte regne med å se ned på seg selv. Mens folk som ofte ser i øynene når de snakker, går rolig ikke noe hastverk, snakker rolig og forståelig, og er i chill modus er ofte de personene som er vanskeligere å manipulere.

 

Har noen av dere merket hvordan noen typer folk sitter? Noen sitter veldig anspent og ser veldig mye rundt seg, mens den andre typen mennesker kan sitte veldig rolig i en stol, med beina spredt og sånn "chill" modus.

 

Jeg har merket at en kamerat av meg er veldig lett å manipulere, for å ta eksempelt over: Han snakker kjapt, går kjapt, alltid anspent (sitter aldri i chill modus), når han går ser han også mye ned i bakken og ser veldig sjeldent i øynene til folk når han snakker. Både jenter og gutter kan få han til å gjøre nesten hva som helst, som er litt morsomt til tider, en jente kan spørre om han kan kjøpe en brus til henne og han gjør det glatt.

 

 

Kun mine tanker.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

/\ Agree.

 

Først og fremst vil jeg bare si at dette bare er NOEN FÅ (dårlig) eksempler på hvordan jeg/man manipuelrer generelt.

 

Jeg kan være veldig manipulerende til tider, men jeg er ikke noen jævel til vanlig. Manipulering går ut på å lese folk. Følg med på kroppspråket, toneleie(fallet?), hvor de ser, hvordan de snakker etc. Mye man bør legge merke til hos vedkommende. Jeg vil påstå selv at jeg er en menneskekjenner - eller ganske i nærheten i hvert fall. Jeg har hatt rett om personenene etter noen samtaler de aller fleste gangene, så det er jo en stor fordel.

 

Du må aller først få vedkommende til å tro at han vet hvor han/hun har deg. Du må også 'vinne' h*ns respekt og tillit før du kan sette i gang manipulasjonen.

 

Det spørs jo hva du vil manipulere personen til og, men jeg kan komme med noen eksempler.

 

Noen tips er å se vedkommende inn i øynene når du snakker og prøve å bruke kroppspråket (hendene) for å virke mer troverdig i det du sier. Man bør også framstille seg som bedre enn andre folk, for da kommer vedkommene til å tenke slik: "wow, han/hun skal jeg i hvert fall ikke kødde med), men fortsatt ikke på en overfladisk eller direkte måte - og samtidig som du viser at du digger vedkommende, at han er også er heftig etc. La personen tro at h*n har din tillit og respekt. En annen ting er å snakke dritt om andre mennesker, men også på en konstruktiv måte slik at du ikke virker som en drittsekk.

 

En måte er å lyve for å unngå å fortelle sannheten ved å bare gi fragmenter av info blir du holdt utenfor opplysninger eller en viktig ting, eller bare om andre folk. Eksempel:

Du forteller en annen at det er møte i morgen klokken XXX. Det du skal "glemme" å fortelle, er at vedkommende må ta med det siste utkastet av prosjektet sitt fordi det er også andre som skal være med på møtet. Du som er den manipulerende kan ikke bebreides og dermed vil vedkommende føle at h*n har dritet seg heftig ut.

 

 

Det var en tid tilbake hvor jeg manipulerte andre gutter til å forelske seg i meg. Metodene jeg brukte da, var det som er tidligere nevtn OG å si ting vedkommende faktisk vil høre. Funket fjell. Noen ganger må man også si ting man ikke mener. Poenget og målet er å vinne tilliten og smiske seg innpå personen.

 

 

Hvis du da skal f.eks manipulere vedkommende til å gjøre noe for deg, så kan du si ting som gjør at personen får litt dårlig samvittighet. Eksempel:

 

Jeg: Kan du hente et glass vann til meg?

Du: Du kan gjøre det selv.

Jeg: Alle har godt av litt trim, og spesielt du. Hent vann til meg nå. (på en sarkatisk eller ironisk måte)

 

Å gi offeret mindre selvtillit

 

Her blir sarkasme og humor brukt veldig ofte. Manipulerende folk pleier å utnytte disse svake sidene til offeret og dermed får personen lav selvtillit.

 

Hvis f.eks offeret faktisk er overvektig, og dere sitter og ser på TV sammen, så kan du komme med slike uttalelser som dette (hvis det er en feit fyr på TV: "Wow... lurer på hvor mye junkfood han har spist i løpet av livet, for han vr jævlig stor!" Og da vil offeret føle seg mindreverdig - MEN da bør den manipulerende "trøste" offeret og si at h*n ikke egentlig er noe feit, men fin som h*n er og bllablabla. You name it.

 

Manipulatoren kan også finne på å snakke med en barnestemme til deg slik at du føler deg mindreverdig. Eksempler:

"Halla styggen! Hva skjer'a?" (Med en ironisk stemme) eller kalle deg for bikkje, rotte, gris osv. "På plass med deg!...flink gutt/jente".

 

Husk dette: manipulerende mennesker kan aldri finne på å oppføre seg direkte frekk eller ufint mot offrene sine! Husk og alltid bruk ironi eller sarkasme hvis du er keen på å være litt frekk.

 

---------

 

Hvis offeret har vært syk/borte fra jobben eller skolen, kan du komme med f.eks. "Hva er galt med deg siden du har vært borte?" og dette kan vedkommende få skyldfølelse av og vil havne i en definsiv posisjon.

 

Hvis du er keen på medlidenhet og sympati, kan du prøve å innta rollen som offeret ved å si: "Ja... jeg har måttet å sykle helt til byen i dag fordi jeg ikke hadde en dritt penger igjen". "I dag ble jeg latterliggjort av fordi jeg gikk med disse klærne på jobben/skolen".

"Det er ingen som jeg kan snakke om problemene mine til". osv.

 

Å nekte

 

Hvis offretet skulle mistenke deg for manipulasjon eller for andre ting, skal du spille dum og late som du ikke vet noe. Du må prøve å legge skyld på offeret og gjøre h*n usikker slik at han får dårlig samvittighet. Her går det rett og slett ut på å spille dum som en mongolid kid. :p

"Hva er det du mener? Hvordan kan du beskylde meg for dette? Husk på hva JEG har gjort for deg! Jeg har jo bare vært grei med deg. Hva er det jeg egentlig har fått igjen for det? Kan du nevne 5 ting?" f.eks.

 

Neeei, nå gidder jeg ikke dele mer med dere. Eneste måten å bli god på å manipulere, er å gå ut, møt nye mennesker, lær dere å feile. Om og om igjen ;) Lykke til.

 

Beklager for et jævlig rotete innlegg og mye skrivefeil. Jeg er ikke helt i form etter gårsdagen, så beklager så myyycket. :whistle:

Endret av ~Angelica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må også innrømme at det jeg har kommet i kontakt med noen folk som har fått meg tvile på meg selv, og det er helt utrolig hvordan de klarer det. De kan oppføre seg kule og gi meg respekt, for å så bli bedre enn meg og føle meg dårlig, de sier det ikke direkte, men bruker kroppspråk og humor.

 

I det enne øyeblikket kan jeg føle meg med mye selvtilit, mens i det andre kan jeg føle at jeg tviler på meg. Men det har aldri vært slik at de har klart å bruke meg til dems forhold :p

 

Det er jo folk som er født til å manipulere folk, der de må være bedre en alle sammen hele tiden. Og hvis de taper så er de ikke bare en taper, men en ultimate taper.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg husker broren min viste med en video på youtube av en fyr som kunne det. Han overbelastet på en måte hjernen til folk, så spurte han om lummeboka, og da sa folka at det føltes liksom naturlig å gi den til han, Skal se om jeg kan finne den videoen. menneskets hjerne og hvordan vi tenker er noe av det mest innteresange som finnes her i verden.

 

Den fyren er Derren brown, link

Lenke til kommentar

 

Det var en tid tilbake hvor jeg manipulerte andre gutter til å forelske seg i meg.

 

Og hva gjor du med guttene når de forelesket seg i deg? ^^

 

Det du skriver er meget interesangt, er manipulasjon noe du har lært selv eller en medfødt evne?

Tja.. hva jeg gjorde med guttene? Det var den tid hvor jeg var sykt player og 'drittsekk' på kjærlighetsfronten, så jeg gjorde ikke noe spesielt den tid. :p

 

Ja. Dette med manipulasjon og sosiologi generelt, er veldig spennende! Jeg har egentlig vært slik siden jeg var liten, og jeg har en god kompis som er veldig god på å manipulere andre, og han har jo lært meg en del teknikker i tillegg. Jeg var jo ikke klar over at jeg drev og manipulerte andre før jeg ble kjent med denne fyren. Dessuten har jeg interessert meg for dette med manipulasjon lenge og menneskenes adferd, så ja. Jeg kan sitte på bussen og studere menneskenes kroppspråk osv, og spekulere på det gjennom hele bussturen, haha.

 

Ikke misforstå meg, manipulering er noe jeg ikke driver med til vanlig, men bare hvis jeg føler at det trengs - og det er sjeldent!

Lenke til kommentar

Bitcher som manipulerer gjennomskues lett ;)

Here we go...

 

 

En måte er å lyve for å unngå å fortelle sannheten ved å bare gi fragmenter av info blir du holdt utenfor opplysninger eller en viktig ting, eller bare om andre folk. Eksempel:

Du forteller en annen at det er møte i morgen klokken XXX. Det du skal "glemme" å fortelle, er at vedkommende må ta med det siste utkastet av prosjektet sitt fordi det er også andre som skal være med på møtet. Du som er den manipulerende kan ikke bebreides og dermed vil vedkommende føle at h*n har dritet seg heftig ut.

Logisk brist. DU fortalte om møtet, dermed er DU ansvarlig for evt. tilleggsinformasjon. En annen ting er at det er lite trolig at man ikke ville få beskjed om dette skriftig på et mer offisielt vis.

 

 

Hvis du da skal f.eks manipulere vedkommende til å gjøre noe for deg, så kan du si ting som gjør at personen får litt dårlig samvittighet. Eksempel:

 

Jeg: Kan du hente et glass vann til meg?

Du: Du kan gjøre det selv.

Jeg: Alle har godt av litt trim, og spesielt du. Hent vann til meg nå. (på en sarkatisk eller ironisk måte)

En klassiker som lett gjennomskues. Oppbrukt.

 

 

Hvis f.eks offeret faktisk er overvektig, og dere sitter og ser på TV sammen, så kan du komme med slike uttalelser som dette (hvis det er en feit fyr på TV: "Wow... lurer på hvor mye junkfood han har spist i løpet av livet, for han vr jævlig stor!" Og da vil offeret føle seg mindreverdig - MEN da bør den manipulerende "trøste" offeret og si at h*n ikke egentlig er noe feit, men fin som h*n er og bllablabla. You name it.

Ville tenkt "hmmm hun vet jaggu ikke mye om mulige andre årsaker til overvekt". Deretter ville jeg sammenliknet meg selv med den på TV - om jeg er like stor eller større, så lyver du til meg. Om jeg ser at jeg er mindre, så trenger jeg ingen "trøst".

 

 

Manipulatoren kan også finne på å snakke med en barnestemme til deg slik at du føler deg mindreverdig. Eksempler:

"Halla styggen! Hva skjer'a?" (Med en ironisk stemme) eller kalle deg for bikkje, rotte, gris osv. "På plass med deg!...flink gutt/jente".

Jeg ville tenkt "hva i helsike feiler det jenta?! Psychobitch." Ingen normale folk snakker sånn til meg.

 

 

Hvis offeret har vært syk/borte fra jobben eller skolen, kan du komme med f.eks. "Hva er galt med deg siden du har vært borte?" og dette kan vedkommende få skyldfølelse av og vil havne i en definsiv posisjon.

Ja det skulle jo tatt seg ut om jeg fikk skyldfølelse av å være syk. Og det er ingen som har noe med grunnen til fraværet.

 

 

Hvis du er keen på medlidenhet og sympati, kan du prøve å innta rollen som offeret ved å si: "Ja... jeg har måttet å sykle helt til byen i dag fordi jeg ikke hadde en dritt penger igjen". "I dag ble jeg latterliggjort av fordi jeg gikk med disse klærne på jobben/skolen".

"Det er ingen som jeg kan snakke om problemene mine til". osv.

Tough luck.

 

 

"Hva er det du mener? Hvordan kan du beskylde meg for dette? Husk på hva JEG har gjort for deg! Jeg har jo bare vært grei med deg. Hva er det jeg egentlig har fått igjen for det? Kan du nevne 5 ting?" f.eks.

Det er vel ikke vanskeligere enn å ramse opp tingene som gjør at man mistenker deg. Med mindre du er hysterisk (her kan det faktisk virke slik), da er det bare å gå med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Å herregud. Det var bare NOEN FÅ eksempler på hvordan jeg/man manipuelrer generelt, og du tror at jeg manipulerer andre på den måten bokstavelig talt? Haha. Så dum og uintelligent er jeg ikke. Andre er kanske flink til å gjennomskue folk som manipulerer, andre ikke. Dette er individuelt for faen. De jeg har manipulert, har ikke klart og gjennomskuet meg, i hvert fall.

Endret av ~Angelica
Lenke til kommentar

Å herregud. Det var bare NOEN FÅ eksempler på hvordan jeg/man manipuelrer generelt, og du tror at jeg manipulerer andre på den måten bokstavelig talt? Haha. Så dum og uintelligent er jeg ikke. Andre er kanske flink til å gjennomskue folk som manipulerer, andre ikke. Dette er individuelt for faen. De jeg har manipulert, har ikke klart og gjennomskuet meg, i hvert fall.

 

WarpX traff noen punkter der.

Lenke til kommentar

Å herregud. Det var bare NOEN FÅ eksempler på hvordan jeg/man manipuelrer generelt, og du tror at jeg manipulerer andre på den måten bokstavelig talt? Haha. Så dum og uintelligent er jeg ikke. Andre er kanske flink til å gjennomskue folk som manipulerer, andre ikke. Dette er individuelt for faen. De jeg har manipulert, har ikke klart og gjennomskuet meg, i hvert fall.

Ja å herreguuuuuud! Eksemplene var jo ganske så håndfaste da, og om du ikke mente noe med dem så kunne du jo latt være å skrive dem. Om det er noen få eller mange eksempler er irrelevant, og jeg kommenterer eksemplene du kommer med - bare leser det du skriver og forholder meg til det, er ikke inne i telepati/tankelesning om hva egentlig mente du kanskje heller kunne gjort en gang i et annet århundre om ikke ja tja bla bla (kvinnfolktankegang). Om de ikke er bokstavelige og reelle eksempler, hva er de da? Havregrøt? Og jeg bare måtte, for du er "the incarnation of evil itself" :p

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Gjest Tabes dorsalis

Hvorfor har alle manipulatører dårlig humor, kan det være en narsistisk lyte?

 

Bevisst manipulasjon i feltet, prøv og feile -> reevaluering (brainstorming osv). Så etterhvert lykkes man og blir kongruent, øvelse gjør mester, man tenker ikke lenger over det, man er en natural.

 

Blir vel det samme som å sveise igjen kummelokket, point of no return... mye av dette handler også om selvbedrag og påfølgende trang til mer...

 

Myten om Narkissos har gitt navn til sinnslidelsen narsissisme/narsisme' date=' og stammer dessuten ifra det greske ordet narke som betyr nummen. Narkos har også gitt navn til narkotika, og kan knyttes opp til Narkissos "avhengighet" av seg selv.[/quote']-

 

Sort magi er ingen myte. Det er en totalt ikke-vitenskapelig og emosjonell form for magi, men den gir resultater - av en ekstremt midlertidig grad.

 

På'n igjæn...

Lenke til kommentar

Fordi manipulative mennesker er ofte mer eller mindre sosiopatisk av seg og de har ofte svart humor, men at du kaller det dårlig humor? Det er vel opp til hver enkelt hva folk selv syntes er dårlig humor, så det blir vel en annen sak. :)

Endret av ~Angelica
Lenke til kommentar
Gjest IBAS og platebasert server

Snakker nå mer om en falsk latter som prøver å dekke over, angående manipulasjon så er nakenhet hvor man ikke har noen rustning bra å hentyde til, men blikket kan være avslørende i visse tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...