Gå til innhold

Ord i norsk med flest vokaler eller konsonanter etter hverandre.


S_J

Anbefalte innlegg

På bokmål kan man jo for eksempel bruke dette ordet: niøyeøyeøyeier med iøyeøyeøyeie (12 vokaler)

niøye (en fisk)

niøyeøye (øyet til fisken)

niøyeøyeøy (en øy som er oppkalt etter øyet til fisken (kanskje en øy som er laget av niøyeøyne...))

niøyeøyeøyeier (en eier av en øy som er oppkalt etter øyet til fisken)

 

Det ordet med flest konsonanter jeg vet om på bokmål (og nynorsk?) er angstskrik med ngstskr (7 konsonantbokstaver, 6 konsonantlyder).

 

Noen som har noen lengre ord med rekker av konsonanter eller vokaler? Eller lengste ord med kun konsonanter eller vokaler?

 

Øy og pst er jo to eksempler på korte ord med kun konsonanter eller vokaler. Pst er vel egentlig ikke substantiv, så det blir ikke lett å bruke det i et sammensatt ord. Noen som har flere eksempler på ord med bare konsonanter eller vokaler? Helst substantiv.

Endret av S_J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at vi i stedet forsøker å finne de reelle norske ordene med flest vokaler og konsonanter etter hverandre istedenfor å komme med oppkonstruert tull. Vi har allerede to identiske tråder om "Norges lengste ord" som er dominert av slike hjemmelagde ordkonstruksjoner.

Angstskrik er et reelt ord, så det får passere. Men øyer som er oppkalt etter øynene til niøyer har jeg ingen tro på.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Foreslår at vi i stedet forsøker å finne de reelle norske ordene med flest vokaler og konsonanter etter hverandre istedenfor å komme med oppkonstruert tull. Vi har allerede to identiske tråder om "Norges lengste ord" som er dominert av slike hjemmelagde ordkonstruksjoner.

Angstskrik er et reelt ord, så det får passere. Men øyer som er oppkalt etter øynene til niøyer har jeg ingen tro på.

Nei, oppkonstruerte ord er allikevel ord. Faktisk er vel egentlig alle ord egentlig oppkonstruerte på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Uansett er det mer interessant å finne reelle ord enn å snekre sammen meningsløse ord. Det kan jo hvem som helst greie.

Det er ikke så enkelt.

 

Kan du for eksempel gi meg et ord med kun vokaler eller konsonanter på over 10 bokstaver?

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke finnes noe ord med kun vokaler eller konsonanter på over 10 bokstaver. Men kanskje det finnes noen med sju, åtte? Da er det mer interessant å lete fram disse enn å koke sammen noe meningsløst selv. Jeg skal villig innrømme at niøyeøyeøyeier er et fantasifullt ord, men ikke spesielt nyttig, siden det ikke finnes niøyeøyeøyeiere.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis riktig svar selv om noen har skrevet det på en nettside som er blitt indeksert av Google. Lager jeg en nettside hvor jeg påstår at "ur" er ordet som har flest vokaler eller konsonanter, vil det også før eller senere dukke opp i et Google-søk.

 

Til S_J: Hva er en angstschnitzel? Har ikke funnet ordet verken i ordbøker eller kokebøker.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis riktig svar selv om noen har skrevet det på en nettside som er blitt indeksert av Google. Lager jeg en nettside hvor jeg påstår at "ur" er ordet som har flest vokaler eller konsonanter, vil det også før eller senere dukke opp i et Google-søk.

 

Til S_J: Hva er en angstschnitzel? Har ikke funnet ordet verken i ordbkler eller kokebøker.

 

Ikke sikker. Men angstschnauzer er en schnauzer med angst.

 

Du vil ikke finne alle sammensatte ord i ordbøker.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er grunnen til at jeg ikke finner dette ordet i en ordbok. Jeg tror heller det skyldes at ordet ikke finnes fordi sammensetningen av angst og schnitzel er meningsløs. Et kjøttstykke kan ikke føle angst. Heller ikke er angst for schnitzler noen kjent psykisk lidelse, selv ikke hos vegetarianere.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...