Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strøm brudd, pc gikk i svart.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kompiser sitter på LAN hjemme, en bestemte seg for å slukke lyset, det han ikke tenkte over var at strømmen også gikk på denne bryteren. Av en eller annen grunn gikk også strømmen, når jeg skulle starte pcen igjen så var det helt svart. Pcen går, skjermkort vifta går, men ikke noe bilde. Prøvd med annet skjermkort uten noe heldige utfall.

Noen tips til hva som kan ha skjedd? Eventuelt hva hjelper? :)

 

Mvh

Aassveen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulovlig opplegg med andre ord, det er vel ikke lov å koble bryter på stikkontakt.

 

Kan godt hende skjermen din har tatt kvelden. Ta ut strømmen i 30 sek- 1 min, og prøv å sett inn igjen da.

 

Går ikke det så prøv å koble opp skjermen til en annen pc.

 

Funker ikke det så må du kjøpe deg en ny skjerm, egen ødlegging dekkes ikke av reklamasjon dessverre.

Lenke til kommentar
Sjekk om det er større mengder støv inne i pc en. Dette trenger ikke å ha noe direkte med strøm bruddet å gjøre isåfall kan dette kalles dritt pc!

Det er nok endel støv ja, men dritt pc? Veldig seriøse i dag -_-

 

Ulovlig opplegg med andre ord, det er vel ikke lov å koble bryter på stikkontakt.

 

Kan godt hende skjermen din har tatt kvelden. Ta ut strømmen i 30 sek- 1 min, og prøv å sett inn igjen da.

 

Går ikke det så prøv å koble opp skjermen til en annen pc.

 

Funker ikke det så må du kjøpe deg en ny skjerm, egen ødlegging dekkes ikke av reklamasjon dessverre.

Saken er at vi har prøvd skjermen på en annen pc, og der funker den fint. Har også prøvd med en annen skjerm på gjeldende pc. Dette funket veldig dårlig.. Frykter det kanskje kan være noen svidde kretser på hovedkorte, kan det stemme? :(

Lenke til kommentar
Saken er at vi har prøvd skjermen på en annen pc, og der funker den fint. Har også prøvd med en annen skjerm på gjeldende pc. Dette funket veldig dårlig.. Frykter det kanskje kan være noen svidde kretser på hovedkorte, kan det stemme? :(

 

Da har du utelukket skjermen ihvertfall, da burde du teste om det er skjermkortet ditt. Kan godt være mulig det ahr tatt kvelden hvis pcen starter opp normalt og ikke slår seg av.

 

Prøv et gammelt skjermkort som det ikke er så farlig med, og vær obs på at det å sette inn deler inn i en skadd pc kan ta livet av den fungerende delen. Men tror det skal mye til..

 

Når du har utelukket det, kan du teste andre komponenter.

Lenke til kommentar
Saken er at vi har prøvd skjermen på en annen pc, og der funker den fint. Har også prøvd med en annen skjerm på gjeldende pc. Dette funket veldig dårlig.. Frykter det kanskje kan være noen svidde kretser på hovedkorte, kan det stemme? :(

 

Da har du utelukket skjermen ihvertfall, da burde du teste om det er skjermkortet ditt. Kan godt være mulig det ahr tatt kvelden hvis pcen starter opp normalt og ikke slår seg av.

 

Prøv et gammelt skjermkort som det ikke er så farlig med, og vær obs på at det å sette inn deler inn i en skadd pc kan ta livet av den fungerende delen. Men tror det skal mye til..

 

Når du har utelukket det, kan du teste andre komponenter.

Har også testet skjermkort, det virker oppegående. Men det jeg lurer på da, er om det kan være hovedkorte eller PSU?

Lenke til kommentar
Får du bilde på skjermkortet da?

 

Du kan ikke utelukke det før du har fått bilde.

 

Ellers må du bare feilsøke, og da er jo hovedkortet mest naturlig å tenke som synder.

Når jeg tar skjermkortet i en annen pc får jeg bilde, ja! :)

Og nå jeg plugger i et gammelt skjermkort i pcen så skjedde det ikke noe.

Lenke til kommentar
Ulovlig opplegg med andre ord, det er vel ikke lov å koble bryter på stikkontakt.

 

Hvorfor skulle det ikke være lov å koble stikkontakter via bryter? Siden jeg er elektriker, så kan jeg bekrefte at dette blir gjordt mange ganger i nye hus, spesielt i stue, da man ikke vil gå å skru av alle lamper som er plugget i stikkontakter. Og dette er fult lovlig, dersom dette er gjordt av en elektriker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har mye det samme problemet selv. Maskinen fungerte fint i dag tidlig, men når jeg kom hjem fra skolen hadde visst strømmen gått i hele huset (Ja, maskinen står på 24/7) og nå nekter den å starte. Når jeg skrur den på begynner alle vifter å gå for fullt (skjermkort, kabinett-vifter, cpu-vifte, psu-vifte) men idet alle har fått tilsynelatende maks momentum skrur maskinen seg av, og idet alle viftene har stoppet helt opp skrur maskinen seg på av seg selv. Maskinvare finner dere i profilen.

 

Kan også legge til at skjermer er en god del mer robuste enn en PC, og at rådene til KVTL, Leifhelge123 og Mats Danielsen ikke finnes hjelpsomme, og bidrar ikke til annet enn frustrasjon for trådstarter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

mener det samme skjedde med min gamle stasjonære mange år tilbake.

 

pc'n bare daua under en runde CS.

var hovedkortet som røk.

edit: tror faktisk at viftene mine starta opp før den døde igjen.

 

jeg ville testa alle komponentene dine på et nytt hovedkort.

vil tippe det er ødelagt.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Det kan jo være PSU også.

Opplevd det før at PSU ikke har klart å levere nok strøm til å starte systemet.

Men vifter osv har startet.

Dette kan skyldes f.eks dårlige kondensatorer i PSU (evt på hovedkort også)

Så om du har mulighet, test med en annen PSU, for å være helt sikker.

Gjerne prøv din på en annen maskin også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...