Gå til innhold

Amatør trenger hjelp til kjøp av kamera! EOS 450D eller 40D?


Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden å titter på speilrefleks kamera. Har liten erfaring av denne typen kamera generelt og kommer her for å søke råd.

Har sett på diverse kamera å har blitt anbefalt ditt og datt. Det jeg har peilet meg inn på er Canon EOS 450D eller 40D.. Har fått med meg at 40D har værtetning og har et mer solid kamerahus en 450D, samt at det er kjappere og "enklere" i bruk. Er 450D er greit kamera med dårlig kvalitet, som jeg med andre ord bare bør glemme? Etter å ha lest om begge heller jeg mest mot 40D. Eneste minuset er at det koster litt mer. Har fått pris på 40D med et 17-85mm objektiv til 9999,-.. Dette var kanskje litt mer en jeg har tenkt å bruke på et kamera, spessielt da jeg ikke akkuratt skal drive daglig med fotografering. Hvertfall ikke på noe proffesjonelt nivå.. Nå som det er sagt, har jeg også inntrykk av at mangen som har "standar" objektivet 18-55mm investerer i et nytt før eller senere, og havner på en totalpris rundt om 10.000 alikevell?

 

Setter stor pris på hjelp om dette her.. Vil det pakketilbudet jeg fikk på 40D være å bite over for mye på en gang for en amatør som meg? Skal sies at jeg har tenkt å bruke kameraet aktivt, selv om jeg er amatør har jeg veldig lyst å lære meg mer om foto. Derfor vil jeg ikke kjøpe et kamera som fort gir begrensninger. Noen som har noen synspunkter, tips eller råd? :)

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner meg som totalamatør. kjøpte 40D i fjor sommer med canon 18-55 IS linsen. valgte den fremfor 17-85 pga negativ omtale av siste + vesentlig lavere pris. Jge har middels til små hender, men kameraet ligger knallgodt i hånden og det store hjulet på baksiden er suverent til endring av innstillinger. Mye bedre enn knappene på xxxD serien.

 

Valg i dag: canons xxD serie (50D), ikke xxxD (500D). Linse. tja. avhengig av pris, men ikke uten IS, og hvis økonomien tillot det; 17-55 f 2,8 IS. Ellers 18-55 IS. Så billig og bra at det er ingen grunn til ikke å eie den.

 

Det er vel med foto som med annen håndtverk; kjøper du billig verktøy så blir resultatet deretter. 40D "hjelper" deg mye mer enn 450D til å ta bedre bilder hvis du er amatør. Men i hånden på en proff, spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg noe uenig heljik.

 

Har selv brukt både 450D og 40D. Førstnevnte er mer brukervennlig etter min oppfatning, men 40D har et mye bedre kvalitetspreg over seg. Har man "store" hender er definitivt sistnevnte det beste valget mht. ergonomi (hvis man ikke koster på seg et batterigrep til 450D, som strengt talt ikke er nødvendig for en førstegangskjøper). Jeg liker også hjulet på 40D, men syns ikke knappesystemet på 450D er underlegent når man har brukt det litt. Mellomlegget mellom 40D og 450D er ikke mye om dagen, men alle kroner teller når det er snakk om hva som skal innvesteres i objektiv. Når det er sagt syns jeg 40D er mer for pengene mht. å kunne utvikle seg, og 18-55 IS (kitobjektivet) er ypperlig i den sammenheng. For prisen er det veldig mye objektiv for pengene, og gir et godt springbrett til å finne ut hva man ønsker å innvestere i av objektiver senere hvis interessen skulle vedvare/nye behov skulle melde seg. At 40D "hjelper" deg mye mer til å ta bedre bilder er jeg dog totalt uenig i, da de få spesifikasjonsmessige fordelene som taler for xxD-serien er nokså fåtallige.

 

Canon 17-85mm er som trådstarter er inne på det jeg vil kalle en litt halvhjertet innvestering, da det er tydelig av omfanget av brennvidde går tydelig utover den optiske kvaliteten. Da bør man heller belage seg på at man ikke kan få i både pose å sekk, eller leve med de begrensningene objektivet har.

 

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Bare en presisering, 450D er enklere i bruk for en nybegynner, 40D er enklere i bruk for en med erfaring. Alt relatert til byggekvalitet er bedre på 40D stemmer, men 450D er da skrudd sammen rimelig bra det også og tåler en hel del... så om du ikke har planer om å bruke det i ekstreme miljøer betyr dette veldig lite (ekstreme miljøer er ikke søndagstur med bikkja i litt røskete vær ;))

Lenke til kommentar

450D eller 40D: ikke la værttettingen avgjøre. Da kjøper man heller et pentax eller noe annet som holder vannet ute. Autofokus på min 40D streiket etter ca 30 minutter i minus 5 og solskinn.

 

viktigste forskjellen er nok måten kameraet betjenes på, styrehjul på 40D (som på de dyrere kameraene til Canon), eller knapper for alt mulig på 450D.

 

+ størrelsen. Verktøy skal ligge riktig i hånden.

 

+ at man kan lagre egne innstillinger på C1 - C3. bruker det lite, men greit å ha.

 

+ større buffer og raskere i fotoserier.

 

--

men titter man på nettsteder som photo.net, slår det meg gang på gang hvor flotte bilder man kan ta med gamle "primitive" kamera. Enten du velger 450D eller 40D kommer du ikke til å "vokse" ut av kameraets potensiale. Bare husk å lese bruksanvisningen + lån med deg alt som finnes av fotobøker på biblioteket. (been there, done that).

Lenke til kommentar

For de fleste,så er xxD serien til Canon vesentlig behageligere å jobbe med enn xxxD serien. 40D er riktignok tyngre, men som sagt mer solid laget. Det virker for meg at lysmåling og autofokus er mer presis i den dyrere serien.

 

Men det viktigste er å sørge for et skikkelig objektiv. Uten godt glass blir det lite bra bilder. Har du råd til en 40D med f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8, å er det det du bør gå for. Har du ikke råd til det, så anbefaler jeg deg 450D med samme objektiv. EF-S 18-55mm m/IS er klart bedre enn forgjengeren, men jeg synes det blir for plastic fantastic.

 

Tom

Lenke til kommentar

Som vanlig diskuteres det utstyr og detaljer her.

Billedkvaliteten er vel det viktigste, og trådstarter vil ikke finne EN eneste her inne som vil klare å se forskjell på om et bilde er tatt med 450D eller 40D.(Ikke uten EXIF.)

Det beste kameraet er det som blir med på tur, og jo større og tyngre de er, jo mere tid blir de liggende hjemme - mens et mindre kamera (LX3,G10, Ixus, osv) blir med på tur.)

 

Er trådstarter rimelig hekta amatør, så bør han følge det råd som blir gitt til alle : forsøk å holde kameraet i hendene og kjøp det som føles best å holde i.

 

Billedkvaliteten er nemlig god på alle dSLR idag.

Lenke til kommentar

Godt innlegg fra G3! :new_woot:

 

Det som det i tillegg er verdt å tenke på når man anskaffer sitt først DSLR er at man litt satt på spissen ikke kjøper et kamera men derimot en eller flere "moduler" i et "modulbasert kamerasystem". Og blir man først "bitt av basillen" (og det blir man jo gjerne) så blir det fort veldig mange flere "moduler" (les: objektiver og annet tilleggsutstyr). Derfor så kan det være greit å tenke gjennom dette på forhånd og sørge for at merket man velger har et godt utvalg av de riktige "moduler". Men det er vel kanskje også slik etter hvert at "de fleste har det meste".

Lenke til kommentar

Blir vanskelig dette.. :p Noen som har et forslag til objektiv jeg eventuelt kan ta med til enten 40D eller 450D? Noe som gir mye for pengene, og gjerne ikke alt for dyrt heller?

Får jeg tak i f.eks 40D med et passe greit objektiv til rundt 7-8000kr? Ser det billigste 40D kamerahus kommer på 5790,- i følge akam sin prisguide. Får jeg itillegg et bra objektiv som gjør at jeg ikke kommer over 7-8000kr? Jeg tenker litt slik jeg nevnte i første post, at jeg kan oppgradere objektiv i senere tid når jeg eventuelt har satt meg mer inn i hele greia. Da vil jeg kanskje også ha litt mer peiling på hva jeg har bruk for. Eller blir det en dum tankegang?

 

Så at Tamron 17-50mm f/2.8 ble anbefalt. Dette objektivet så ut til å ligge på rundt 3500, noe som kanskje gjør det litt dyrt sammen med 40D. Men det objektivet sammen med 450D kommer i overkant av 8000kr. Er det noe bra kombinasjon?

 

En siste ting jeg lurer litt på er om denne pakken på 450D er noe bra? Vis ikke dette er bare crap, kunne det jo kanskje vært et altarnativ og kjøpe den, får å så investere i et bedre objektiv senere?

 

Setter veldig stor pris på hjelpen jeg får! :) Tar turen ut i uka å prøver å få "testet" og holdt i begge kameraene tenker jeg!

Lenke til kommentar
Godt innlegg fra G3! :new_woot:

 

Det som det i tillegg er verdt å tenke på når man anskaffer sitt først DSLR er at man litt satt på spissen ikke kjøper et kamera men derimot en eller flere "moduler" i et "modulbasert kamerasystem". Og blir man først "bitt av basillen" (og det blir man jo gjerne) så blir det fort veldig mange flere "moduler" (les: objektiver og annet tilleggsutstyr). Derfor så kan det være greit å tenke gjennom dette på forhånd og sørge for at merket man velger har et godt utvalg av de riktige "moduler". Men det er vel kanskje også slik etter hvert at "de fleste har det meste".

 

Vi som er her inne er nok rimelig hektet, men dessverre så er det slik at mange vil ha dSLR fordi de tror at de tar så mye bedre bilder.

De går til innkjøp av et kamera, og blir skuffet over at bildene ikke ble bedre. Og dermed blir kameraet bare liggende, fordi de ser at et bitte lite digitalkamera klarer de brasene som de gjerne er ute etter. Og de gidder ikke dra på det stOre kameraet.

Den gjengse mannen i gata tar aldri dråpebiler, makro, eller bryr seg om blenderåpning og virkningen av denne.

Forresten, så er svært mange fornøyde med kvaliteten som et mobilkamera gir.

 

De som blir hektet, kjøper ikke et kamera, men et "system".

 

Valget til trådstarter er enkelt ; har han store hender, så kjøper han 40D, og 450D om han har små hender.

Billedkvaliteten er like god på begge to !

Lenke til kommentar

Tamron 17-50mm f/2.8 er et veldig godt all-round objektive, sannsynligvis det objektivet i den klassen (lyssterk og skarp normalzoom med Canon fatning) som gir deg mest for pengene. Canon sin egen 17-55mm f/2.8 blir fort veldig mye dyrere men er også, etter mitt syn, bedre. Men Canon sitt relativt billige kit-objektiv er også et utmerket valg. Det er faktisk veldig bra og gir veldig mye for pengene, særlig kjøpt som kit sammen med kamera hvor du betaler "nesten ingen ting" for å få det med. Forskjellen på 450D med og uten dette objektivet hos Japan Foto er under kr 1000,- - som da er prisen du betaler for dette objektivet solgt som kit.

 

Ikke bry deg så mye om det som ble skrevet lengre opp i tråden om at 450D er "enklere i bruk for en nybegynner", jeg kan ikke forstå at det skal være tilfelle og dette er uansett en subjektivt oppfatning. Men 40D er klart bedre å betjene etter hvert som du får mer erfaring og ønsker å ta mer "kontroll" over kameraet selv. Men ta deg en tur i butikken og hold begge kameraene så vil du oppdage hva som "kjennes rett" for deg. Dersom du liker 450D sin mer kompakte størrelse så går du for den, liker du derimot 40D sin størrelse/tyngde og mer solide følelse best så går du for den.

 

Prisforskjellen med Canon sitt 18-55mm IS objektiv, som jeg anbefaler at du går for, blir jo ikke så avskrekkende stor.

 

Canon 450D m/18-55mm IS koster hos Japan Foto kr 5779,-

 

Canon 40D kamerahus koster hos Japan Foto kr 5790,- og Canon 18-55mm IS objektivet koster samme sted kr 1245,- så til sammen så blir dette kr 7035,-. Det er også mulig du kan få Japan Foto til å slå av 2-300 kr på denne prisen ved å oppsøke en JF butikk og argumentere med at du jo kjøper dette som "kit".

 

Skulle jeg selv valgt mellom disse to alternativene selv så er jeg ikke det minste i tvil om at jeg ville lagt til den drøye tusenlappen ekstra for å få 40D kamerahus i stedet for 450D. Men 450D er jo mindre og lettere så det kan jo tenkes at det er noe du vil vektlegge.

 

Skulle du senere ønske å oppgradere objektivet ditt til f.eks. en mer lyssterk normalzoom slik som Tamron objektivet ovenfor så bør du uten videre kunne få solgt kit objektivet for i hvert fall mellom 500 og 700 kr. Da er jo ikke "tapet" på mer enn noen få hundrelapper og det mener jeg det er verdt for å finne ut av om du virkelig trenger/ønsker å oppgradere, eller om du heller vil investere i et helt annet objektiv neste gang (for det blir alltid en "neste gang" - for eksempel en telezoom eller en supervidvinkel i stedet).

 

Nå er det jo flere andre merker å velge i og jeg kunne satt opp mange gode alternativer men lar det være med dette siden du selv som du skriver har peilet deg inn på disse to modellene.

 

Jeg er sikker på at du blir fornøyd uansett hvilket av disse to alternativene du velger. Men sannsynligheten for at du etter hvert angrer på at du ikke valgte det andre alternativet er nok mye større dersom du velger 450D, i hvert fall dersom lavest mulig vekt og minst mulig størrelse ikke er det du vektlegger høyest!

 

Lykke til! :)

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Tusen takk for en kjempe hjelpsom post! :)

 

40D med Canon 18-55mm IS objektivet hørtes i grunn ut som et godt valg for meg. Som du sier kan jo objektive selges og oppgraderes. Vekt og størrelse er ikke det viktigste, da hadde jeg nok sannsynligvis kjøpt et kompaktkamera eller noe slik. Med speilrefleks ønsker jeg at jeg tar meg turer ut kun for å ta bilder. Om det er litt vekt og størrelse i forskjell har ikke det noe å si. Jeg vil se på mine hender som store, ikke små hvertfall noe som også gjør 40D til et bedre altarnativ om det dere sier stemmer. Jeg skal som sagt ta turen ut å ta og kjenne litt på begge. Men det hørtes ikke dumt ut med 40D og Canon 18-55mm IS objektivet som en startpakke!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen stjernefotograf akkurat, men jeg gikk til innkjøp av en 40D dagen før jeg skulle til Galapagos. Jeg måtte forholde meg til hva de hadde inne på FotoVideo, og selgeren anbefalte meg det kameraet. Jeg hadde helt sikkert tatt like gode eller dårlige bilder med et enklere kamerea, det er uansett primært fotografen det kommer an på. MEN det er to ting jeg er glad jeg betalte de ekstra kronene kontra en av de mindre modellene for:

 

- Ergonomi. De mindre kameraene ble for puslete for mine hender, hadde dog muligens blitt ok med batterigrep

- Seriebildehastigheten. Jeg tar ganske mye bilder når jeg er på skiturer med venner. 40D tar 6.5 bilder i sekundet, og det har ganske mye å si når man skal ha "actionshots". Det var også en essensiell funksjon for å få brukbare bilder av fugler som stupte ned i havet for å fiske. Dette var ikke et element i min opprinnelige vurdering av kamera, men jeg er veldig, veldig glad for at jeg kjøpte noe som tar mer enn 3 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med verken 450D eller 40D, men synes det har vært foruroligende mange historier om fokususkarphet på 450D i det siste......

Du har lagt merke til det du også ?

 

Kan være samme kamera som går på omgang. Eller har de 4 som har fått dårlig kamera vært innom her og sutret?

 

Fr spøk til revolver, så er det nok noen av de som klager, som bruker utstyret feil. Men det er nok også feil på utstyr der ute. Kan f.eks. være en dårlig produksjonsbatch.

 

Tom

Lenke til kommentar

Enig i det tomsi, brukerfeil skal ikke utelukkes. Men for å danne meg et bilde av saken så tok jeg et lite google søk for en tid tilbake og det var ganske mye å finne om saken på diverse fotoforum rundtomkring.

 

Nå har jo Canon stor markedsandel så dermed vil de selvsagt også være sterkt representert på feilstatistikken, men det kan virke som om kvalitetskontrollen på de rimeligste modellene er noe variabel. Kan være en grunn til å velge en litt dyrere modell en den rimeligste.

Lenke til kommentar
Nå har jo Canon stor markedsandel så dermed vil de selvsagt også være sterkt representert på feilstatistikken, men det kan virke som om kvalitetskontrollen på de rimeligste modellene er noe variabel. Kan være en grunn til å velge en litt dyrere modell en den rimeligste.

Du har et poeng der. Og det med kvalitetskontrollen føler også jeg at svikter innimellom. Der tror jeg Canon har noe å lære av både Olympus og Pentax. Vi hører ikke om slike problemer med de to merkene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Nå har jo Canon stor markedsandel så dermed vil de selvsagt også være sterkt representert på feilstatistikken, men det kan virke som om kvalitetskontrollen på de rimeligste modellene er noe variabel. Kan være en grunn til å velge en litt dyrere modell en den rimeligste.

Du har et poeng der. Og det med kvalitetskontrollen føler også jeg at svikter innimellom. Der tror jeg Canon har noe å lære av både Olympus og Pentax. Vi hører ikke om slike problemer med de to merkene.

 

Tom

Meh.. det tror eg er en sannhet med modifikasjoner..

... det er nok desverre plenty av klager på back/frontfocus problemer på Pentax'en og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...