Gå til innhold

Høyere utdanning i militæret


gutteenn

Anbefalte innlegg

Har du vært på fos? Er du klar over hvem som er forsvarssjef? Hint: mannen har i overkant av ti års høyere utdanning, etter befalsskolen.

De som godkjenner norsk høyere utdanning skryter krigsskolen opp i skyene, fordi den akademiske kvaliteten er svært høy. Du aner rett og slett ikke hva du babler om

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så det du sier er at bare fordi krigskolen er en bra utdanning så er elevene som går der de beste studentene?

 

Som sagt. En skole som setter fysiske krav høyere en karakter krav, de vil få studenter som gjør det bedre fysisk enn mentalt.

Du får en klasse som løper jevelig fort men som bruker lenger tid lære seg det de skal.

 

Det finnes de som har begge deler, men du klarer ikke å fylle hele forsvare med slike mennesker. derfor vill flesteparten av de ferdigutdannede være svakere på sitt felt enn tilsvarende på andre sivile skoler. selv om skolen er bedre.

Lenke til kommentar

Vet du hvor mange som eksamineres fra krigsskolene hvert år? Det går faktisk an å finne så mange folk som både er smarte, og i god form.

 

Det du sier henger rett og slett ikke på greip. Krigsskolene bryr seg faktisk ikke om hvor bra du gjør det på testene, så lenge du gjør det bedre enn minstekravet.

 

Du virker, også i denne tråden, som en bitter, dimmeklar løk. Gå og ta deg en bolle, spis den, tell til ti og prøv igjen.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg både bitter og dimmeklar, men det betyr ikke at hva jeg ser ikke holder vann. Jeg har sett de menneskene som kommer ut av krigsskolen, og er ikke imponert.

 

Min løytnant var beste i sitt kull ut av krigsskolen. hans evne til å føre krig er en ting, men hans evne til å motivere soldater er tidenes værste, og det kan hele hans tropp signere på. Man trenger en god pedagog for å tvinge en gjeng ufrivillige ungdommer til å gjøre som de du vil, og det har ikke forsvaret sett noe til. Og uten evnen til å motivere dine soldater er du ingen god leder.

Min tropp ville i en krigssituasjon begått mytteri mot eget befal lenge før vi hadde beskyttet dem.

 

For ikke å snakke om tekniske ferdigheter. ikke det at jeg mener det har noe nytte i krig, men som et lite eksempel så vet ikke vår løytnant hvordan man legger til et vedlegg i en mail. Han kan forøvrig også mindre enn meg om MRR eller annet samband (tiltross for at vi er i SBBN). Sier i hverfall om hvor lite teknisk krav de har på krigskolen.

 

Hvis den beste eleven ut av krigsskolen har lik 0 tekniske ferdigheter og 0 leder ferdigheter så setter jeg stort spørsmål ved hva de egentlig lærer på krigsskolen.

 

 

Jeg begynner å lure hvor du står hen i denne situasjonen Herrbrun. synes du virker litt for partisk for å være en sivilist.

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

Du skal ikke utelukke at det finnes mange med god fysikk og samtidig et godt hode. Faktisk vil jeg si de to langt på vei støtter seg på hverandre.

 

At gode karakterer tilsvarer et godt hode er også langt i fra helt sant. Det er kanskje litt drøyt å påstå at karakterene på vgs er omvendt proposjonale med kunnskapsnivået, men det er fakta at en god del elever med 3-4 i snitt har lettere for å forstå ting, lære seg ting osv. enn mange av de som har 5-6 i snitt. Dette er selvfølgelig veldig varierende.

 

Var jeg selv arbeidsgiver ville jeg ihvertfall aldri lagt utelukkende vekt på karakterer fra vgs., etter å ha sett hvaslags type mennesker som kan få gode karakterer og hvaslags som får middels karakterer.

Lenke til kommentar

Når jeg har nevnt karakterer har jeg ment det som kunnskapsnivå.

 

edit: og ja, det finnes noen med godt hode og god fysisk form, men at alle disse går til forsvaret tviler jeg på, og at det er mange nok av disse som går til fosvaret til å dominere de fleste av forsvarets stillinger tviler jeg sterkt på.

 

Men at et godt hode og god fysisk form henger sammen kan stemme frem til vgs. men hvor mange av de som fullfører doktorgrader kunne klart militærets minnstekrav på krigsskolen? for det minstekravet ligger langt over "normalt godt form" av den definisjonen en sivilist har.

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
Fordi forsvaret styres av idioter, som ser viktigheten i god fysisk styrke, men ingen ser viktigheten i kompetanse.

 

de som får stillingene på FIH (forsvarets ingeniør høyskole) er ikke nødvendigvis de som har høyest karakter, og derfor lettest for å lære nye ting, men de som tar flest hang-ups, de som løpter 3km raskest, og diverse andre fysiske tester.

 

hvis du ser på hvor mange idioter som kommer ut av FIH så lurer jeg på hva de driver med der.

 

Forsvaret er et tilfluktsted for alle som ikke kommer inn andre steder, da snakker jeg ikke om menige som blir tvunget inn ofc, men alle de andre (med få unntak).

 

Det var litt av en påstand! :p

 

Hva kan du begrunne dette utsagnet med da? Eller er dette bare din subjektive mening basert på...?

 

...Kom du kanskje ikke inn?:p

Lenke til kommentar
Det var litt av en påstand! :p

 

Hva kan du begrunne dette utsagnet med da? Eller er dette bare din subjektive mening basert på...?

 

...Kom du kanskje ikke inn?:p

 

hvis du tar å leser på de inleggene jeg har laget siden da har jeg begrynnet det ganske godt. kort oppsumert:

en skole som kun setter fysiske krav får kun elever som er fysisk sterke.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg sagt at jeg er sivilist? Jeg er inne selv. Tjenestegjør i bodø.

Har vært på skjold i 2.bn, litt på olavsvern i tromsø, en snartur innom bodø hovedflystasjon og er nå på reitan. Med andre ord har jeg møtt ganske mye befal, fra alle forsvarsgrener, med svært forskjellig bakgrunn. Jeg er svært imponert over det jeg har sett av befal, både de med kun bs og de krigsskoleutdannede. Troppssjefen og eskadronssjefen i 2bn var utrolig flinke folk, troppssjefen på ovb var definitivt ikke dum, og en del av befalet jeg har nå, og hadde på flystasjonen er også veldig, veldig flinke. Jevnt over er jeg svært imponert.

 

Har også lest ganske mange debattinnlegg og kronikker fra en del militære litt høyere opp i systemet (FSJ og en del generalinspektører og sånn), og det er tydelig at disse er svært, svært intelligente mennesker.

 

Jeg hadde innrykk samme uken som deg, og er følgelig akkurat like dimmeklar, men setter litt spørsmålstegn ved ditt utsagn om at du "selvfølgelig er bitter". Er det en selvfølge da?

 

Jeg kan garantere deg at jeg i stor grad har blitt kjipere behandlet enn du. Jeg har blitt brukt som kasteball av militæret, har måttet gjennomgå jævlig mye stress ifbm bytte av tjenestested. De har ikke vært frivillige, men et resultat av dårlig planlegging og til dels inkompetanse, og ikke minst nedlegging. De som har stått for denne dårlige planleggingen og denne inkompetansen har dog ikke vært i forsvarets militære organisasjon, og er sannsynligvis ikke krigsskoleutdannet. Jeg er fortsatt ikke bitter, så jeg skjønner ikke hvorfor det er en selvfølge at du er det.

 

At du har dårlig erfaring med troppsbefalet ditt er uheldig, men du generaliserer på utrolig tynt grunnlag, og er ekstremt farget i dine vurderinger. Mye av det du sier henger fortsatt ikke på greip.

 

Sist men ikke minst, bare fordi "noen" sier vedkommende var best i sitt kull, trenger han ikke nødvendigvis å ha vært det...

Lenke til kommentar
Det var litt av en påstand! :p

 

Hva kan du begrunne dette utsagnet med da? Eller er dette bare din subjektive mening basert på...?

 

...Kom du kanskje ikke inn?:p

 

hvis du tar å leser på de inleggene jeg har laget siden da har jeg begrynnet det ganske godt. kort oppsumert:

en skole som kun setter fysiske krav får kun elever som er fysisk sterke.

Nå setter jo heller ikke de militære skolene kun fysiske krav. Du har bare nevnt fih, og ikke de andre utdanningsinstitusjonene. Hvis du tror at de som uteksamineres fra fih dominerer forsvaret, så tar du skremmelig feil, og har ingen som helst peiling på hva det er slags utdanningsinstitusjon.

 

Krigsskolene setter høye krav til både karakterer og resultat på de teoretiske testene på krigsskoleopptaket.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg saken avsporer litt, men for å svare på det at jeg er bitter, så har det ingenting med befalet å gjøre (selv om de ikke har gjort ting bedre) men det faktumet at jeg blir dratt inn i forsvaret mot min vilje.

 

Hvis du ufrivillig ble tvunget inn i forsvaret, og blitt behandlet som en dritt, og er helt fornøyd med det, så er du et sykere menneske enn meg.

 

 

Jeg har også ved gjentatte ganger sagt at ikke alle i forsvare er idioter. bare de fleste. I det sivilie har forsvaret rykte på seg på å være trege, ueffektive, og dårlig til å planlegge. Dette kommer fra et sted, jeg har kjent på kroppen hvor dette "ryktet" har kommet fra, og det ser ut som du har vært borti det du også. det er akkurat slike ting jeg snakker om.

 

Militæret utdanner alle de store gutta selv. helt fra scratch. rekrutert fra de var 20. aldrig hatt noen sivil utdannelse, aldrig noen sivil jobb. De blir så isolert i eget styresystem at de ikke får færske innspill fra den sivile værden. Derfor tar det lang tid før noen ser forbedringsmuligheter, og ikke minst gode løsninger.

(jada, jeg vet at noen få har en kort sivil utdannelse i tilleg til den militæret)

 

Militær kariærer har alltid vært naturlig for de som ikke kommer inn på andre skoler, eller som ikke vet hva de skal gjøre med livet sitt, som 'bare skal ta noen år i militæret' og som fort blir der for det blir den eneste værden de kjenner til slutt.

Det er en grunn til at militæret må lokke til seg gode studenter med betalt skolegang. De hadde ikke fått dem ellers.

Lenke til kommentar
Nå setter jo heller ikke de militære skolene kun fysiske krav. Du har bare nevnt fih, og ikke de andre utdanningsinstitusjonene. Hvis du tror at de som uteksamineres fra fih dominerer forsvaret, så tar du skremmelig feil, og har ingen som helst peiling på hva det er slags utdanningsinstitusjon.

 

Krigsskolene setter høye krav til både karakterer og resultat på de teoretiske testene på krigsskoleopptaket.

 

Aldrig sagt at FIH domminerer forsvaret alene. men det er en av flere innganger.

 

og selv om skolene setter noen teoretiske krav, så er det ikke de som er de vanskeligste, det er ikke de som luker ut flest folk. de teoretiske kravene er så lave og lette at alt de luker ut er de dummeste av de dumme. Mens de fysiske kravene er, sett til sammenligning med sivil norm, relativt høye, og luker ut veldig mange gode hoder.

Lenke til kommentar

Korte sivile utdanninger ja. Igjen, forsvarssjefen er sivilingeniør. Og det med ineffektivitet finner du igjen i hele det offentlige. Det kommer av et helvetes byråkrati. Det er ikke skapt av de krigsskoleutdannede offiserene. Du har MANGE sivilt ansatte i forsvaret, samt offiserer med sivil utdanning og kvalifiseringskurs. Forsvaret sliter også med politisk styring og skiftende regjeringer.

 

Hvordan kan du uttale deg om de teoretiske opptaksprøvene på ks, når du ikke har vært på opptak selv? Og vet du karaktersnittet fra vgs til kadettene? Jeg vet ikke om du har fått det med deg, men i dag er det faktisk kamp om de gode hodene. Forsvarets skoler er ikke de eneste som driver reklamekampanjer.

Lenke til kommentar

Jeg kan uttale meg like mye om opptakskravene til ks som det du kan.

Jeg baserer mine påstander av hva jeg har blitt fortalt av diverse befal, og informasjons forelesninger.

 

Jeg har ikke sett karakterene dem, men jeg har opptil flere ganger måtte lært dem hvordan de skrur på en normal automatsikring. Og slike ting sier sitt mener nå jeg.

 

Og ja, det er helt klart kamp om gode hoder, og det er akkurat her diskusjonen vår startet. og jeg sier det igjenn. forsvaret tiltrekker seg ikke de beste. for de beste tar sivile muligheter, som ikke tvinger deg til å jobbe under et diktatur-samfunn i 6 år. De som er igjenn når de sivile skolene er fulle velger forsvaret.

For å forandre på dette måtte forsvaret ty til å betale for skolegang, får å tiltrekke seg flere gode hoder. det er slik de få smarte er kommet til forsvaret, men å si at forsvaret får en god samling av de smarteste menneskene er ganske godtroende. De får noen som går dit for pengenes skyld, og resten er "left-overs".

Lenke til kommentar

Flere arbeidsgivere i det sivile liv ser veldig positivt på folk som har militær bakgrunn, særlig med utdannelser innad. Så det å si at utdanning i militæret, særlig KS, består av "dumme" folk i flertall er bare bullshit. Norges soldater/jegere, for å ta et eksempel, er blant verdens beste. Dette grunnet med at hver individuell person i Norge har mer kunnskap enn andre individuelle personer i andre land i gjennomsnitt i militær sammenheng.

Lenke til kommentar
Jeg baserer mine påstander av hva jeg har blitt fortalt av diverse befal, og informasjons forelesninger.

 

Søk på befalskolen når du er ferdig med førstegangstjenesten, se selv om det du sier har rot i virkeligheten eller ikke.

 

Selv kan jeg avkrefte det du sier.

Lenke til kommentar

skal dere sammenligne norske soldater med soldater i utlandet, så ja, helt klart. norske soldater er genier alle sammen, men det sier mer om den allmenne utdannelsen i norge enn en gjennomsnittssoldat.

 

Sammenligner du en gjennomsnittlig FIH student med en tilsvarende NTNU student tror jeg du får et helt annet resultat.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg saken avsporer litt, men for å svare på det at jeg er bitter, så har det ingenting med befalet å gjøre (selv om de ikke har gjort ting bedre) men det faktumet at jeg blir dratt inn i forsvaret mot min vilje.

 

Hvis du ufrivillig ble tvunget inn i forsvaret, og blitt behandlet som en dritt, og er helt fornøyd med det, så er du et sykere menneske enn meg.

 

 

Jeg har også ved gjentatte ganger sagt at ikke alle i forsvare er idioter. bare de fleste. I det sivilie har forsvaret rykte på seg på å være trege, ueffektive, og dårlig til å planlegge. Dette kommer fra et sted, jeg har kjent på kroppen hvor dette "ryktet" har kommet fra, og det ser ut som du har vært borti det du også. det er akkurat slike ting jeg snakker om.

 

Militæret utdanner alle de store gutta selv. helt fra scratch. rekrutert fra de var 20. aldrig hatt noen sivil utdannelse, aldrig noen sivil jobb. De blir så isolert i eget styresystem at de ikke får færske innspill fra den sivile værden. Derfor tar det lang tid før noen ser forbedringsmuligheter, og ikke minst gode løsninger.

(jada, jeg vet at noen få har en kort sivil utdannelse i tilleg til den militæret)

 

Militær kariærer har alltid vært naturlig for de som ikke kommer inn på andre skoler, eller som ikke vet hva de skal gjøre med livet sitt, som 'bare skal ta noen år i militæret' og som fort blir der for det blir den eneste værden de kjenner til slutt.

Det er en grunn til at militæret må lokke til seg gode studenter med betalt skolegang. De hadde ikke fått dem ellers.

 

Ser fortsatt ikke grunnlaget for dine påstander, men så er jeg kanskje bare litt dum.

 

For å ta litt om min egen erfaring/grunnlag:

 

Jeg gikk ut fra VGS med 5,7 i snitt, tok Hærens Befalsskole (var ikke noe supermann på opptaket, hadde bare vært litt aktiv innen basketball tidligere. På opptaket ble for øvrig alle som ikke hadde gode nok resultater på matte/logikk tester kastet ut med en gang), jeg sluttet så i militæret og studerer nå jus.

 

Men jeg er kanskje bare dum i dine øyne? Kan også nevne at de fleste i mitt kull nå tar høyere utdannelse, derav en del innen medisin og økonomiske fag.

 

Oppsummering: Det vil alltid være noen mennesker som ikke er spesielt oppegående, uansett hvor du er i samfunnet. Forsvaret har søkt å gjøre denne bestanden av lite kompetente mennesker mindre ved å arrangere opptaksuker/prøver for å kunne inneha en stilling med mye ansvar. Selvfølgelig vil det der være noen som kommer gjennom uten å være den skarpeste kniven i skuffen, men det er også bruk for dem. Selv om de gjerne ikke har best snittkarakter o.l. har de gjerne en sunn arbeidsmoral og gode ferdigheter ellers, noe som blir satt stor pris på i Forsvaret og samfunnet ellers.

 

Styrkekrav: Det er SVÆRT lave styrkekrav. De blir ikke hovedsakelig lagt vekt på, men spiller selvfølgelig en større rolle i det militære enn i det sivile pga man skal kunne opptre på en fornuftig måte ved eventuell krig/INTOPS tjeneste.

 

(min) konklusjon: Forsvaret stiller strengere krav til sitt personell enn det sivile. Man må BÅDE ha en god hjerne og noen fungerende muskler! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...