Gå til innhold

Kortslutning --> HDD mord

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld drev jeg å kobla en vifte på en molex kontakt mens pc'en var i gang, selvfølgelig klarte jeg å lage kortslutning med ledningene til vifta og pc'en slo seg av.

Greit nok, jeg slo pc'en på igjen og la merke til at en av HDD'ene mine ikke sveiv, vifta jeg kortslutta er kobla på samme ledning som de to HDD'ene mine, og den som ikke sviver nå er den som er "nærmest" vifta (nærmest på strømledningen).

Så jeg lurer på om det er en sikring i HDD'en som kan byttes? Siden det var den eneste som gikk? Eller er den søppel nå?

Må legge til at det ikke hadde gjort så mye om den andre HDD'en gikk i stedet for, kjipt... :grumpy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje litt sleipt, men du kan prøve å la det gå på garantien.

Butikker som lever på god service og godt rykte går ofte langt for å gi kunden topp service.

Skrevet

Skal bli spennende å se hva slags svar du får fra andre. Har selv et par disker som jeg har erklært døde etter at jeg fiklet i maskinen uten å ha slått av strømmen....

Skrevet
få kripos e.l til å scanne hd platene dine da, så får du tilbake filene dine :lol:

Men det vil du nok ikke tenker jeg :D

:lol::lol::lol::lol::lol:

Det er vel ikke akkuratt billig heller.

Hvis du vil gjøre et stunt kan du kjøpe en ny tilsvarende harddisk og prøve å bytte platene fra den ene HDD til den andre. Tviler ganske sterkt på at du får det til...

Skrevet

Altså, er det noen som vet om HDD'er inneholder en sikring, som kan byttes? :shrug:

Dette er en WD 120GB m/8MB cache

Og nei, jeg er ikke interessert i å bruke tusener av kroner på å få redda dataene

Skrevet

Nei, det er ingen sikring. Men hvis du har to like disker kan du prøve å bytte over kretskortet, det er stor sjangs for at feilen ligger i elektronikken.

Skrevet

Jeg har en lik disk, men som er på 80GB, men det er jo masse loddepunkter som må knekkes opp for i det hele tatt å få av kretskortet, så det er ikke noe for meg.

Er det noen plass harddisken kan sendes inn? Norek/Komplett? Regner også med at det bare er elektronikken, hadde håpt at det var en form for sikring men

Skrevet
Kjøp en identisk disk og sett elektronikk delen fra den nye over til den gamle, så burde du i alle fall kunne redde dataene på disken.

Som sagt i tidligere post så er ikke skifting av kretskortet noe for meg, da det er over 50 loddepunkter som må knekkes opp og så loddes på igjen fra undersiden av kretskortet...

Skrevet

Hvis disken lager 0 lyd når du booter så peker vel det kanskje mot elektronikken. Legg øret inntil og lytt, jeg fant igjen lyden jeg hørte på en gåen IBM disk på IBMs hjemmesider og kunne fastslå at lesehodet var kaputt.. :(

Skrevet

0,00 lyd å høre

Jeg la alt jeg skulle samle på fra 80GB'en min over på denne som backup for å lavformatere 80GB'en, når jeg holdt på å installere OS eksperimenterte jeg med optimale viftplasseringer, vips så hoppa en vifteledning ut av molexkontakten og traff den andre, gnist/kortslutning, pc slo seg av og 120GB'en fungerte ikke lenger. Virker som 120GB'en tok støyten siden den var den nærmeste vifta på den ledningen, derfor håpte jeg at det bare var en sikring som hadde gått i den.

Harddisken består av Warez (filmer/spill) og masse mails og dokumenter jeg hadde lagt der til backup + diverse drivere og annet småtteri, det er mail og dokumentene som er kjipest å miste, det andre skaffer jeg glatt på neste LAN

Jeg sender en mail til Norek å hører om de har noe tips

Skrevet

Samme skjedde meg, 6000 mp3 ++ borte vekk. Tviler på at forhandler vil prøve å reparere disken for deg, jeg fikk i hvertfall beskjed om at innholdet ikke sto til å redde hvis jeg ikke sendte den inn til et firma som drev med slikt. Og det er dyrt!

Skrevet

Fikk plutselig ett voldsomt sug til å investere i disker og kjøre RAID med speiling (er det RAID 0 eller 1?)

Kan vel tenke dere hvorfor jeg fikk et slikt sug? :-?

Skrevet
I går kveld drev jeg å kobla en vifte på en molex kontakt mens pc'en var i gang, selvfølgelig klarte jeg å lage kortslutning med ledningene til vifta og pc'en slo seg av.

Greit nok, jeg slo pc'en på igjen og la merke til at en av HDD'ene mine ikke sveiv, vifta jeg kortslutta er kobla på samme ledning som de to HDD'ene mine, og den som ikke sviver nå er den som er "nærmest" vifta (nærmest på strømledningen).

Så jeg lurer på om det er en sikring i HDD'en som kan byttes? Siden det var den eneste som gikk? Eller er den søppel nå?

Må legge til at det ikke hadde gjort så mye om den andre HDD'en gikk i stedet for, kjipt... :grumpy:

Når jeg gjør noe forferdelig dumt, pleier jeg å se det på den lyse siden !!

Man lærer iallfall på sånt ! Jeg lærte at det er lurt å lage rescuedisk til PM en gang :D:D:D

Skrevet
50 loddepunkter som må knekkes opp

Høres noe rart ut, det har vært plugger på de diskene jeg har sett. Det er to sett med kabler, en fra motoren og en fra hodene. Men det er som regel litt spesielle plugger, mulig de ser ut som loddepunkter for deg?

Skrevet
50 loddepunkter som må knekkes opp

Høres noe rart ut, det har vært plugger på de diskene jeg har sett. Det er to sett med kabler, en fra motoren og en fra hodene. Men det er som regel litt spesielle plugger, mulig de ser ut som loddepunkter for deg?

tror det kun er strøm til motoren
Skrevet

Tja jeg gjordet nettop samme feilen, en av di tynne strømkablene som tilhører enermax viftene datt ut og kortslutta pcen... Heldigvis så funker alt som det skal :D .

Men kanskje du skal bytte strømkabel, eller prøve disken i et annen pc, kan jo rett og slett være at det er strømproblemer fra cpu som er årsaken. Driv og bytt litt med strømkablene og koble fra alle viftene, kan jo være håp fortsatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...