Gå til innhold

Aprilfest 2009 - k.n.b - Gaussian Blur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt overrasket over at "nesten" det samme bildet som i går blir såpass bra mottatt. Grunnen til at jeg gadd å gjøre et nytt bilde av en buss i nesten samme vinkel på samme sted er som dere allerede har avslørt.

 

Jeg la altså merke til at når bussen kom i gunstig posisjon inn på endeholdeplassen her så ble det en god speilvirkning i vinduene. Så det var bare snakk om å passe opp neste buss som stilte seg opp i rett posisjon (jeg jobber i bygget rett bak). Vinkelen det er tatt i er ene og alene bestemt ut fra hvor speilvirkningen ble som best.

 

For å ta spørsmålet ditt arnold: Ja, tåka har hengt her i hele dag, men jeg var ikke så veldig lei meg egentlig, siden hovedmotivet ble isolert enda mer (men grått og jævlig - ja). Når det gjelder etterbehandlingen, så var originalen en passelig blass utgave av det samme bildet. Men "gaussingen" aksentuerte speilvirkningen en smule, ved at vinduene ble mindre gjennomsiktige på et vis. Må innrømme at jeg slet litt med å finne det rette uttrykket her, men det er kun benyttet en gjentatt blanding av Gaussian Blur, Unsharp Mask og Curves.

 

Mange takk for panegyrisk kritikk fra samtlige.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Hahaha. Huff. Takk k.n.b! Du ga meg latterens første latter. Geitene sto i akkurat samme possisjon i sted når jeg skulle fore de, fint å se at enkelte ting går igjen blant dyrene.

 

Du har valgt deg en utrolig finurlig utfordring her og legimiterer på alle vis lek med sterke effekter. Ble litt skeptisk når jeg så første bildet, men alle slike uhyggelige følelser er vekke nå. Gleder meg til å se flere bilder :)

Lenke til kommentar
En ting er at du har tatt bildene av de bøseste duene i byen, men jeg blir sittende og se på linjene som rekkverket og omgivelsene skaper. Godt komponert.

Tom

Ja, enig..og jeg har lagt merke til på mine vandringer at duer gjør seg sterkt gjeldende i disse dager, hørte en intens kurring over hodet på meg i går da jeg passerte under et husmøne, måtte stoppe opp og se litt på det som foregikk.... Har noe med våren å gjøre, kanskje. :yes:

Randi

Lenke til kommentar
På "Lanterne Rouge" passet effekten du eksperimenterer med veldig godt. Flotte kontraster i bildet, både i form av farge og skarphet. Perfekt valg av dybdeskarphet for dette motivet. Prikken over i'en hadde vært skinnende rene glassruter i lykten - du får ta med deg litt JIF på fototurene dine fremover ;)

Strukturen i barken og stolpen ser ut til å være noenlunde vennligsinnet i så måte ja. Ser også at jeg har visse mangler i fotobagen. Kunne evt. ha klaget til festningspolitiet siden dette var fra Akam-turen til Akershus festning.

 

Takk for oppmuntrende og lærerikt innspill.

Lenke til kommentar

Hehe, du kødder med hue mitt! :thumbup:

 

Det er en fascinerende teknikk når du bruker den så godt som du gjør. Da du presenterte ideen i første post var jeg temmelig avmålt, men du har jo produsert en rekke veldig interessante bilder med gaussian blur som en viktig ingrediens. For meg så ser det ut som du får det til å fungere både fordi bildene i seg selv er gode, godt komponert og eksponert, og med interessante motiver og eller vinklinger. Mine favoritter så langt er buss II og rød lanterne, -den siste er noe av det mest 3D aktige jeg har sett.

 

Følger spent med videre!

Lenke til kommentar
Mine favoritter så langt er buss II og rød lanterne, -den siste er noe av det mest 3D aktige jeg har sett.

Ikke helt uenig. Takk for kommentar.

 

IceFox: Takk for den, godt å høre fra en som vanligvis er ganske nøye på slikt.

 

RandiA, arnold_layne: Takker. Hva teksturen er avsløres nå...

 

Tomsi42: Du så vel at jeg hadde stor fotobag i går. :D

 

Det er kanskje ikke så lett å umiddelbart se hva dette er, men det er bare skyggevirkninger mot en asfaltert oppkjøringsrampe i et parkeringshus. De svarte stripene er skygge fra stålbjelker, de grå feltene delvis skygge fra pleksiglassplater, og de hvite feltene direkte sollys fra spalter mellom pleksiglassplatene. Jeg skal innrømme at jeg har vridd perspektivet litt, det er slak motbakke med stripene på tvers av kjørebanen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...