Gå til innhold

Ta flere studier samtidig?


haarod

Anbefalte innlegg

Mange har hørt om personer som har tatt flere studier samtidig, eller mange studier i løpet av 5 år (ved å ta flere studier på langt under normert tid).

 

Han her f.eks., eller Yngve Slyngstad

 

Jeg har også hørt om en som studerte økonomi samtidig som han studerte medisin.

 

Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan kan man komme inn flere steder samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å komme inn på flere kurs samtidig. Jeg er ikke sikker på hvordan riktignok, men jeg tror det skjer utenom SO. Når man først har kommet inn på et lærested kan man ta emner som ikke er i studieplanen også. Jeg som går siv.ing ved NTNU kan f.eks. ta samfunnsøkonomiske emner ved å melde meg opp til disse emnene på Studweb. Så lenge emnene er åpne (dvs. ikke adgangsbegrenset) og så lenge eksamene ikke kræsjer, så går det helt fint.

Lenke til kommentar

Fullt mulig å studere flere fag sammen, dette semestret studerer jeg f.eks. 90 studiepoeng.

 

Vedrørende bonden så fikk vel han undervisning hjemme, og da lærte foreldrene han opp mye fortere enn det han ville fått på en offentlig skole.

 

Men ikke stress under studiene, nyt heller studietiden. Selv om det virker lenge, så er det ikke mange årene før man må ut i arbeid.

Lenke til kommentar
Kan vel si det her og nå, hvis du ikke klarer å finne svar på spørsmålene dine selv gjennom google så er et studie mer enn nok.

 

Nå tviler jeg på at det er aktuelt for meg, men jeg synes det er fascinerende at noen klarer det. Og jeg ville finne ut hvordan de får det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mange har hørt om personer som har tatt flere studier samtidig, eller mange studier i løpet av 5 år (ved å ta flere studier på langt under normert tid).

 

Han her f.eks., eller Yngve Slyngstad

 

Jeg har også hørt om en som studerte økonomi samtidig som han studerte medisin.

 

Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan kan man komme inn flere steder samtidig?

 

Jeg gjør dette. Det er fullt mulig. Du kan enten søke deg inn på to studier via Samordna Opptak, men da begynner du først på studie nr. 2 etter ett år, du kan ikke søke deg inn på to ting samtidig. Hvis de to studiene er på samme universitet kan det være at du kan melde deg opp samtidig, spør universitetet om dette.

 

Jeg løser deg slik i praksis: Jeg er mesteparten av tiden på studie nr. 1, som er det som interesserer meg mest og jeg ser på som viktigst. På studie nr. 2 møter jeg opp for å kjøpe bøkene. Jeg gjør innleveringer, og sjekker forelesningsnotatene på internett. Jeg får bare tid til å være på noen få forelesninger i studie nr. 2. Jeg pleier å være på de viktigste forelesningene (intro og oppsummering) på studie 2. På studie 1 tilbringer jeg mesteparten av dagene, og er på nesten 100% av forelesningene. Når jeg har eksamen, møter jeg opp på studie 1 og 2, og håper at datoene ikke krasjer :thumbup:

 

Send meg en privat melding om du ønsker mer detaljer. Hvor har du hørt om han som studerer begge deler? Hvilke studier ønsker du å studere samtidig?

 

Lykke til. Stå på, hvis du virkelig ønsker det og har viljestyrke og evner, er det fullt mulig å ta to studier samtidig med FULL studieprogresjon :cool:

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Fullt mulig å studere flere fag sammen, dette semestret studerer jeg f.eks. 90 studiepoeng.

 

Vedrørende bonden så fikk vel han undervisning hjemme, og da lærte foreldrene han opp mye fortere enn det han ville fått på en offentlig skole.

 

Men ikke stress under studiene, nyt heller studietiden. Selv om det virker lenge, så er det ikke mange årene før man må ut i arbeid.

 

Hva studerte du da du tok 90 studiepoeng? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Mange av de som gjør dette tar studier som har en del overlapp. Vet for eksempel en som tok flere bachelorgrader innen ingeniørfag på meget kort tid, men da fikk han også fritak for en god del fag som er felles. Fortsatt imponerende, men like fullt en viktig detalj.

 

Det er heller ikke alltid det kommer frem hva slags karakterer folk får. Jeg synes det er viktigere å gjøre ting grundig, enn å ta 1000 studiepoeng med D i snitt. Greier du 50-60 studiepoeng per semester med gode karakterer tar jeg hatten av.

 

Selv går jeg nå på BI og bytter kanskje studium til høsten. Leker med tanken på å fortsette graden på BI på si. Rent praktisk er det i hvert fall fullt mulig så lenge eksamenene klaffer.

 

 

 

Mange har hørt om personer som har tatt flere studier samtidig, eller mange studier i løpet av 5 år (ved å ta flere studier på langt under normert tid).

Han her f.eks., eller Yngve Slyngstad

Jeg har også hørt om en som studerte økonomi samtidig som han studerte medisin.

Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan kan man komme inn flere steder samtidig?


Jeg gjør dette. Det er fullt mulig. Du kan enten søke deg inn på to studier via Samordna Opptak, men da begynner du først på studie nr. 2 etter ett år, du kan ikke søke deg inn på to ting samtidig. Hvis de to studiene er på samme universitet kan det være at du kan melde deg opp samtidig, spør universitetet om dette.

Jeg løser deg slik i praksis: Jeg er mesteparten av tiden på studie nr. 1, som er det som interesserer meg mest og jeg ser på som viktigst. På studie nr. 2 møter jeg opp for å kjøpe bøkene. Jeg gjør innleveringer, og sjekker forelesningsnotatene på internett. Jeg får bare tid til å være på noen få forelesninger i studie nr. 2. Jeg pleier å være på de viktigste forelesningene (intro og oppsummering) på studie 2. På studie 1 tilbringer jeg mesteparten av dagene, og er på nesten 100% av forelesningene. Når jeg har eksamen, møter jeg opp på studie 1 og 2, og håper at datoene ikke krasjer thumbup.gif

Send meg en privat melding om du ønsker mer detaljer. Hvor har du hørt om han som studerer begge deler? Hvilke studier ønsker du å studere samtidig?

Lykke til. Stå på, hvis du virkelig ønsker det og har viljestyrke og evner, er det fullt mulig å ta to studier samtidig med FULL studieprogresjon cool.gif

 

 

Hva er studie 1 og 2? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Bonden fikk karakteren D på en eksamen, så om det er representativt for resten av karakterene er det jo ikke helt fantastisk akkurat. Sikkert fortsatt en god del over hva snittet hadde fått til, men like fullt.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Er det fleire på forumet som har tatt eller tar fleire utdanningar samtidig og i så fall, kva utdanningar er det?

 

Jeg ønsker det i hvert fall. Går nå siv.ing. datateknikk ved NTNU, og lurer på å søke meg inn på bacheloren i kjemi ved samme lærested. Da ser jeg for meg at jeg har full studieprogresjon på datateknikk, og halv progresjon på kjemi, slik at det til sammen blir 45 studiepoeng i semesteret. Det bør være fullt mulig såfremt det ikke blir noen eksamenskrasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...