Gå til innhold

BSD/UnixBackup FTP til FTP


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag to servere med Debian som distro og begge to har FTP server installert.

Den ene er i utlandet og den andre er i mitt hjem

 

Det jeg er på jakt etter er et program der man kan kjøre FTP til FTP backup. Ønsker f.eks. at dagligt skal en bestemt mappe kopieres til den andre FTP server. Gjerne med synkroniserings mulighet, der kun filer som er endret eller lagt til kopieres kun.

 

rsync har jeg lest litt om, men er litt usikkert på om det funker.

 

Hva finnes pr. dato av muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har i dag to servere med Debian som distro og begge to har FTP server installert.

 

Tror det er ett linux-forum her også, men dette er jo såpass generelt spørsmål at vi sikkert kan hjelpe her også. :)

 

Den ene er i utlandet og den andre er i mitt hjem

 

Det jeg er på jakt etter er et program der man kan kjøre FTP til FTP backup. Ønsker f.eks. at dagligt skal en bestemt mappe kopieres til den andre FTP server. Gjerne med synkroniserings mulighet, der kun filer som er endret eller lagt til kopieres kun.

 

rsync har jeg lest litt om, men er litt usikkert på om det funker.

 

Hva finnes pr. dato av muligheter?

 

Rsync fungerer veldig bra. Kan kanskje være litt jobb å sette opp og bli kjent med, men fungerer veldig bra.

 

Du kan f.eks sette opp til å synkronisere bare filer som er endret, og den kan også gjøre ting som f.eks å komprimere på veien. Kan også brukes med ssh, for å gjøre dette på en sikker måte.

 

Egentlig ville jeg lagt fra meg spørsmålet, og begynt med å bare se på rsync. Høres ut som akkurat det du ser etter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er enig med resten ang rsync.

Men siden du spør om FTP, så kan jeg si at du kan scripte med klienten LFTP og bruke crontab for å automatisere backup via FTP.

Når det er sagt, så er det viktig å huske at synkronisering ikke er det samme som backup.

Se gjerne på produktet backuppc, som er et fullverdig backupsystem som kan kjøre over bla. rsync.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...