Gå til innhold

Er det noe håp for bankaksjer?


Avathar

Anbefalte innlegg

For 4 år siden arvet jeg bankaksjer av mine besteforeldre til en verdi av omtrent 1 million kroner. Dette var penger besteforeldrene mine hadde spart opp over lang tid for å sikre barn og barnebarn god økonomi i fremtiden. Det har vært ganske trist å se over den siste tiden at omtrent hele formuen har forsvunnet i løpet av kort tid. Aksjene har nå kun 1/20 av verdien de hadde da jeg arvet, og den millionen er nå verdt rundt 60000 kr. Tar man med en betydelig arveavgift, tap av stipend fra lånekassen i 4 år pga for høy formue og økte skatter i årene som har gått sitter jeg igjen med en gevinst av arven på ca 10000kr. Utbytte fra aksjene er det også slutt på nå.

 

Sånn som det ser ut nå føles det som om hele arven er tapt, siden jeg ikke kan se at verdien kan komme seg opp igjen fra et så stort fall. Aksjene er nedskrevet og emisjoner har blitt utført så min andel er blitt lavere av totalen i tillegg. Verdien i dag ligger på rundt 12kr, så det ser ut til at jeg må se langt etter året før med aksjekurs på rundt 160kr og utbytte på 15kr per aksje. Er det i det hele tatt håp for aksjene? Tapet i verdi og spesielt utbytte vil gjøre et kraftig innhugg i økonomien min :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tapet i verdi og spesielt utbytte vil gjøre et kraftig innhugg i økonomien min :(

På generell basis så abolutt ja!

Nå kjenner jeg ikke til hvilke bank det gjelder, men at som sagt generelt ja.

Husk at tapet ikke er realisert før du faktisk selger aksjene, så blir du sittende med dem så vil de med veldig høy sannsynlighet gå opp igjen.

Lenke til kommentar

Prisen i dag er markedets beste estimat for prisen i morgen. Og esitmert pris i morgen er beste estimat for pris i overimorgen. Osv.

 

Hvis trådstarter vil ha et klart svar på hva som kommer til å skje med aksjekursen hos banker, er det bare å svare at slikt finnes ikke. Noe av grunnen til at aksjene har falt så mye som de har gjort er frykten for nasjonalisering – tidlig på 90-tallet ble aksjonærverdier i nordiske banker stort sett utradert når statene tok over banker. Frykten for at noe tilsvarende skal skje igjen har sterk negativ virkning på bankaksjer for tiden.

 

Dersom banken du har aksjer i ikke krever redning, ikke tar ytterligere store kredittap og økonomien begynner å komme inn på et fornuftig spor kan det godt være håp. Eller man kan gå på en smell og aksjene er plutselig verdt 0. Det å eie aksjer har sine tvilsomme gleder, spesielt når en ikke har diversifisert porteføljen.

 

For øvrig ikke overbevist om argumentet om at tapet ikke betyr noe inntil det er realisert; dersom det faktisk er slik at aksjene stiger til gamle verdier vil en underveis ha utsatt formuen for en enorm risiko – å ignorere denne med et argument om at tapet aldri ble realisert er skummelt.

Lenke til kommentar

Nei, ikke særlig relevant nå, helt enig der. Poenget er heller om galskapen faktisk skulle stige tilbake til gamle verdier om et par år, og man ikke tenker spesielt mye over risikoen man var utsatt for ved ikke å diversifisere. Verdt å gjøre litt for å unngå å sette seg i samme situasjon igjen ved en senere anledning – men alt for mange unngår dette.

Lenke til kommentar

Du har dessverre lært den harde måten hvorfor ikke man skal legge alle eggene i en kurv. Jeg regner med det er Sparebanken Øst du snakker om. Etter å tapt store deler av egenkapitalen har de nedskrevet egenkapitalen, og har for tiden en kjempeemisjon der hvert grunnfondsbevis gir 4,34403 tegningsretter til 12 kr pr bevis. Det betyr at bevisene blir ekstremt utvannet. Tegningsrettene omsettes for ca 10 øre, som betyr at prisen mest sannsynlig vil ligge rundt 12 kr eller kanskje enda lavere når emisjonen er ferdig. Fordi aksjene blir så utvannet er det ingen sjanse for at de vil gå tilbake mot gamle høyder. Jeg synes de virker i overkant lavt priset nå, men folk frykter vel at de har flere lik i skapet.

Lenke til kommentar
Etter å tapt store deler av egenkapitalen har de nedskrevet egenkapitalen, og har for tiden en kjempeemisjon der hvert grunnfondsbevis gir 4,34403 tegningsretter til 12 kr pr bevis. Det betyr at bevisene blir ekstremt utvannet.

 

Det er Sparebanken Øst det er snakk om her ja. Hvor stor betydning pleier slike emisjoner å få? I og med at det er en såpass stor utvanning av aksjene virker det som om man ikke kan vente mer enn rundt 1/4 av den verdien aksjene pleide å ha før selv når det forhåpentligvis blir oppgangstider igjen. Hva pleier å skje med utbyttet etter slike emisjoner? Det var et planlagt utbytte på 12 kr per grunnfondsbevis som ble trukket tilbake for ikke så lenge siden, og dette var planlagt også etter at emisjonen ble vedtatt. Kan man vente seg en nedjustering av utbyttet med ca 1/4 også pga utvanningen i årene som kommer? 12 kr høres i hvert fall litt mye ut i og med at aksjene i seg selv har denne verdien nå.

Lenke til kommentar

Hvis banken begynner å gå med overskudd igjen vil det bli betalt utbytte ut fra hvor mye penger de tjener. Hvor mye det evt. blir er det vanskelig å forutsi, det kommer veldig ann på om de taper enda mer av egenkapitalen først. Jeg tipper de vil redusere utlånene for at egenkapitaldekningen skal bli større, som også vil bety lavere inntekter. Hvis de kommer tilbake i normalt gjenge igjen vil antakeligvis utbyttet ligge på 1-2 kr pr/bevis. 1 kr vil være litt lavt, mens 2 kr vil være svært bra.

Lenke til kommentar

Hadde du satset på DNB NOR så ville du hatt penger den dag idag, nå vet jeg ikke helt hvordan DNB lå an da dine besteforeldre kjøpte aksjer men ja:)

 

Men som de fleste har skrevet over så er muligheten der at du kan få mer penger enn du har idag, men så lenge banken ikke er stor så tviler JEG på at det vil nå de høydene iløpet av et par år.

 

så ville du antagelig hatt pengene idag* Men det er lett å si etterpå da!:p

Lenke til kommentar
Tapet i verdi og spesielt utbytte vil gjøre et kraftig innhugg i økonomien min :(

På generell basis så abolutt ja!

Nå kjenner jeg ikke til hvilke bank det gjelder, men at som sagt generelt ja.

Husk at tapet ikke er realisert før du faktisk selger aksjene, så blir du sittende med dem så vil de med veldig høy sannsynlighet gå opp igjen.

Tapet er jo ikke realisert, men pengene er tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...