Gå til innhold

Solstorm kan ta knekken på Europa!


Anbefalte innlegg

Det er ikke krisemaksimering som er meningen med artikkelen til science daily. De prøver bare å sette lys på noe som med stor sannsynlighet kommer til å skje i framtiden, en eller annen gang. Sola er i en veldig inaktiv periode, med få solstormer for øyeblikket. Det er derfor det kom nordlys oftere for noen år siden. Aktiviteten med solstormer kommer til å ta seg opp snart ifølge statistikkene (kartleggingen begynte for ca 400 år siden). Når denne aktiviteten tar seg opp igjen vil sjansen for noe slikt bli større. Det er bare naturlig at forskere anbefaler kraftselskaper om å ha en nødløsning i bakhand for å kunne takle en slik situasjon på en bedre måte.

Det er kanskje liten sjanse for at det skjer i år, eller neste år, men med stor sannsynlighet kommer det til å skje en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gi kraftselskaper beskjed om sannsynligheten av dette og å ha en åpen diskusjon rundt det som kan skje er selvfølgelig bare positivt, og var vel det opprinnelige målet til kildeartikkelen. Skremselspropaganda som det artikkelen som linkes til driver med er på ingen måte positivt. ;)

Lenke til kommentar
ignorance is bliss, er det ikke det det heter?

jo mindre man vet, jo bedre har man det.

Ihvertfall fram til det smeller. Det er dessverre sånn at folk ikke klarer å skille realistiske og helt teoretiske scenarier. Dette med sort hull er f.eks. noe som pga. kvantefysikkens underfundigheter har en teoretisk sjanse for at kan skje, men er fullstendig usannsynlig i praksis. Solstorm, nye mutasjoner av sykdommer som tar livet av tusenvis av nordmenn, og meteorittnedslag, er på den andre noe som skjer med jevne mellomrom. Spørsmålet er ikke om, men *når*, det skjer neste gang.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar
Så lenge vi produserer så mye elektrisitet selv så burde noen svidde kraftstasjoner fikses før 1 år har gått uansett. Eller så får hver husstand skaffe seg noen vindmøller eller solcelle paneller på taket:P

Kalkulasjoner viser at det kan ta opp mot 50 år før hele jordkloden har strøm igjen ;)

Er dog mer redd for gamma-bursts enn solstormer. Solstormer får vi advarsler om og kan ta ned strøm-nettet før den treffer, gamme-bursts stikker av med atmosfæren og viser deg en stor finger mens du brenner og kveles samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg leste at det er "meldt" en solstorm i november 2012 som kommer til å ta knekken på den østlige delen av USA og omtrent hele Europa.

 

Dette skulle skje i sammenheng med "Dommedagen 21. Desember 2012" (Søk på youtube)

 

Jeg er ikke vanligvis en person som tror på alt han leser, men når jeg først så de videoene på youtube, så ble jeg faktisk litt overbevist. Tror ikke verden kommer til å gå under, men ett eller annet kommer til å skje. det er jeg ganske sikker på :p

Lenke til kommentar

Det er umulig å forutsi når en solstorm skjer. På det beste har vi en forvarsel på ca. 15 minutter.

Det er mulig å si at i 2012 er sjansene større for at det vil skje en solstorm kontra i dag, dette pga. solens "syklus", men du kan ikke definitivt si at det vil skje ;) Forøvrig er maksimum ventet rundt 2010-2015

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Det er ikke krisemaksimering som er meningen med artikkelen til science daily. De prøver bare å sette lys på noe som med stor sannsynlighet kommer til å skje i framtiden, en eller annen gang. Sola er i en veldig inaktiv periode, med få solstormer for øyeblikket. Det er derfor det kom nordlys oftere for noen år siden. Aktiviteten med solstormer kommer til å ta seg opp snart ifølge statistikkene (kartleggingen begynte for ca 400 år siden). Når denne aktiviteten tar seg opp igjen vil sjansen for noe slikt bli større. Det er bare naturlig at forskere anbefaler kraftselskaper om å ha en nødløsning i bakhand for å kunne takle en slik situasjon på en bedre måte.

 

Det er kanskje liten sjanse for at det skjer i år, eller neste år, men med stor sannsynlighet kommer det til å skje en gang.

Nettopp. Det kan også hende at det ikke skjer noe alvorlig på de neste hundre årene.

 

Men det kan likevel være lurt å ordne et slags kriselager og en nød-infrastruktur. Muligens et skjermet underjordisk oppstykket strømnett som kan kobles sammen på kort tid og gi strøm til de mest sentrale funksjonene i samfunnet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg leste at det er "meldt" en solstorm i november 2012 som kommer til å ta knekken på den østlige delen av USA og omtrent hele Europa.

 

Dette skulle skje i sammenheng med "Dommedagen 21. Desember 2012" (Søk på youtube)

 

Jeg er ikke vanligvis en person som tror på alt han leser, men når jeg først så de videoene på youtube, så ble jeg faktisk litt overbevist. Tror ikke verden kommer til å gå under, men ett eller annet kommer til å skje. det er jeg ganske sikker på :p

Har sett mange 2012 videoer på youtube, og jeg synes det er usedvanelig artig at det ikke skal mer til for å overbevise deg. Verden går under, pga mange folk sa det for 1000-4000 år siden. Buh, scary!

Lenke til kommentar

Sånn nyhet er bare for å få verden til å leve i frykt og paranoia, hvor de benytter økonomien fra. Tragisk hvordan slike nyheter bringer bare teite forfalske hendelser. Jeg husker de sa at det skulle komme flodbølge over hele europa i 2006 eller noe pga at halve tenerife skulle dette i sjøen. Nå venter vi bare på 12.12.2012. Da skal jeg le på kristendommen og boikotte verden.

Lenke til kommentar
Jeg husker de sa at det skulle komme flodbølge over hele europa i 2006 eller noe pga at halve tenerife skulle dette i sjøen.

Var vel ikke helt det som var problemet, og sjansen er der fortsatt for så vidt.

 

Det som var saken her var at det er en fortsatt aktiv vulkan på øya La Palma i øygruppen Kanariøyene. Om denne får et utbrudd kan en svær steinmasse falle ut i sjøen. Dette vil da sannsynligvis forårsake en tsunami som vil ende opp på andre siden av Atlanterhavet og også til en viss grad i Europa.

 

Det er så klart en del forutsetninger for at dette skal kunne skje, for eksempel at massen faller ned i havet såpass fort at en tsunami formes, og også det at vulkanen må ha et forholdsvis stort utbrudd for at det skal skje noe.

Alt dette er det en ganske liten sannsynlighet for, men skadeomfanget ville vært katastrofalt.

 

Beklager for OT, men følte for å forklare dette.

Lenke til kommentar
Poenget: Doomsday teorier er bare oppskryt og falsk. Hvertfall 1/4 av hva jeg ser av det.

Stort sett så er de det når diverse forståsegpåere og "forskere" snakker om planeter som skal krasje inn i jorda og så videre. Trikset er å filtrere ut disse, og heller konsentrere seg om virkelige farer. Nå er ikke de "virkelige farene" noe å få panikk over, men de er absolutt verdt å tenke over med tanke på forebygging.

Lenke til kommentar

Det KOMMER til å skje altødeleggende katastrofer før eller siden, som det har gjort før. Det kommer istider og asteroider, supervulkanutbrudd, osv., men sannsynligheten for at det skal inntreffe nettopp i vår forsvinnende korte levetid er heller liten. Vi er ikke engang en liten fis i Jordens historie, men likevel tror vi at alt dreier seg om oss og at vår tidsalder er den viktigste. Men Jorden kommer til å bestå i enda noen milliarder år.......... med eller uten oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...