Gå til innhold

Studering i fremtiden (Politihøgskolen og Juss)


Snikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går nå VG2, og sliter med planene videre i livet. Har valgt fagene S1/S2, Fysikk, Internasjonal Engelsk, Rettslære og Teknologi og Forskning (Bare for å fylle planen)

 

Jeg er veldig glad i idrett og trener 6 ganger i uka (med unntak noen ganger)

Men, dette kan jeg ikke gjøre resten av livet.

 

Det jeg har vurdert mest politihøgskolen og Juss.

Føler at jeg ikke har innsikt i noen av de, og usikker på hva jeg egentlig vil i livet.

Er det noen her som kan fortelle meg litt om studiene? (Krav, hva man gjør, osv)

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer jus, første avdeling ved UiB.

 

Sikter du til opptakskrav eller arbeidskrav på studiet?

Da jeg søkte meg inn var poenggrensa ca. 5,7 i ordinær kvote, men denne forventes jo å gå en del ned som følger av nye poengberegningsregler. Som elev rett fra VGS vil du jo uansett delta i primærkvoten.

 

Studiet er lagt opp litt forskjellig mellom UiB, UiO og UiT.

Forstår det slik at hvertfall UiO samler opp i flere eksamensbolker, mens UiB praktiserer eksamen etter hvert fag. Avhenger jo av egne preferanser hva man foretrekker best :)

 

Etter foreberedende (Exfac/Exphil) startet vi med Forvaltningsrett I (JUS111) , og har siden hatt Juridisk Metode (JUS114) og Kontraktsrett (JUS113). Siste fag i semesteret er Arv og Familierett.

 

Ved UiB praktiseres det arbeidsgrupper på en 10-15 og storgruppe på en 20-30, i tillegg til ordinære forelesninger. Arbeidsgruppen møtes som oftest en gang i uken og diskuterer gitt oppgavesett. Etter disse har man nesten to døgn til å skrive oppgaven og levere elektronisk. Deretter ytterligere et døgn til å kommentere medstudenters oppgaver. Storgruppene er litt mindre regelmessige, men også der forbereder man seg på forhånd og diskuterer gitte oppgaver i fellesskap.

 

Får si i fra om jeg bommer på det du spør om, eller dersom du lurer på noe annet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...